Izstāde vēsta par kustību modes vēsturē, kas, mijiedarbojoties roka un
skvoteru kultūrām, izveidojas perestroikas pirmssākumos un pastāv līdz
pat 90. gadu vidum, kad Krievijas un citu bijušo padomju republiku
jaunajos tirgos ienāk glancētie modes izdevumi.
Brīvības
reibinošais gaiss Krievijā un tuvējos reģionos astoņdesmito gadu vidū
izraisīja nebijušu pagrīdes kultūras uzplaukumu. Satuvinoties avangarda
māksliniekiem, mūziķiem un subkultūru pārstāvjiem – pankiem, rokeriem,
New Wave piekritējiem – dzima unikāla parādība – alternatīvā mode, kuras
skates nereti kļuva par performancēm. Ja pirmsākumos alternatīvās modes
kustība bija lielākoties tikai romantiska un drosmīga pašdarbība, tad
beigu posmā alternatīvās modes mākslinieki jau noteiktāk apzinājās savu
vērtību un strādāja profesionāļu vērtējumam, veidojot viņu vidū atzītas
un pieprasītas autorkolekcijas un šovus.
Alternatīvās modes
fenomenu atzinīgi novērtēja tādi Rietumu modes korifeji kā Vivjena
Vestvuda (Vivienne Westwood), un Jodzi Jamamoto (Yohji Yamamoto),
savukārt Pako Rabane (Paco Rabanne), Endrjū Logans (Andrew Logan),
Zandra Roudsa (Zandra Rhodes) un daudzi citi piedalījās Rīgas
Nepieradinātās modes asamblejā, kuras idejas autors un organizators bija
modes mākslinieks Bruno Birmanis. Nepieradinātās modes asamblejas
skates turpinājās līdz deviņdesmito gadu beigām, un savas pastāvēšanas
laikā no 1990. līdz 1999. gadam Asambleja kļuva par vienu no
būtiskākajiem sava laika modes procesa notikumiem ne tikai Baltijas, bet
visas Eiropas mērogā. Radošā komunikācija caur modi savā ziņā aizstāja
sociālo komunikāciju, paliekot ārpus politiskajām nesaskaņām, kas šajā
laikā plosa pospadomju telpu. Tā ir dzīva vēl šodien, veicinot radošo
ideju apmaiņu un mākslinieku mobilitāti.
Izstādes 66 fotogrāfijās un
videodarbos apskatāmi modes tēli, kurus radījuši Katja Fiļipova (Катя
Филиппова), Goša Ostrecovs (Гоша Острецов), Aleksandrs Petļura
(Александр Петлюрa), Andrejs Barteņevs (Андрей Бартенев), Katja
Mikuļska-Mosina (Катя Микульская-Mосина), Katja Rižikova (Катя
Рыжиковa), Irēna Burmistrova (Ирэн Бурмистровa), duets La-Re (дуэт
Ла-Ре), Bruno Birmanis u.c.
Izstādes kuratori – daudzu
underground antropoloģijai un mākslai veltītu rakstu autors, subkultūru
arhīva kompost.ru īpašnieks un kurators Miša Basters (Миша Бастер) un
fotomākslas pētniece, kuratore un pasniedzēja Irina Megļinska (Ирина
Меглинская).
Izstāde „Alternatīvā mode pirms glancētajiem
žurnāliem, 1985–1995” tapusi sadarbībā ar Laikmetīgās kultūras centru
„Garāža” (Maskava), kur tā pirmo reizi izstādīta 2011. gadā. Laikmetīgās
kultūras centrs "Garāža" ir neatkarīga kultūras platforma jaunas
domāšanas attīstei. Plašā izstāžu programma, kas aptver gan Krievijas,
gan ārzemju māksliniekus, centra "Garāža" zinātniski pētnieciskā
darbība, izglītojošās un izdevējdarbības programmas veido kvalitatīvu
vidi sabiedrības dialogam, kā arī jaunu ideju un projektu radīšanai.
Izstāde
ir Rīgas festivāla vizuālās mākslas programmas daļa. Jau trešo gadu
vasaras sākumu Rīgā ieskandinās vērienīgākais klasiskās mūzikas un
mākslas notikums Baltijā – Rīgas festivāls, pulcējot izcilākos Latvijas
un pasaules māksliniekus. Koncertos no 3. līdz 20. jūnijam dzirdēsim
mūsu izcilos mūziķus: Vestardu Šimkus, Baibu Skridi, Kseniju Sidorovu,
Latvijas sitaminstrumentu zvaigznes, Latvijas Radio kori un valsts
akadēmisko kori “Latvija", Renāru Kauperu, a cappella kvartetu Anonymous
4 no ASV, kanādiešu mecosoprānu Mišu Brigergosmani, Lietuvas Nacionālo
simfonisko orķestri u. c. Kopš šī gada 19. aprīļa Rīgas festivāls, kā
pirmais un pagaidām vienīgais Latvijas kultūras forums, ir uzņemts
Eiropas festivālu asociācijā (EFA), kas ir vecākais kultūras tīkls
Eiropā un apvieno prestižākos festivālus Eiropā un ārpus tās robežām.
Rīgas festivālu rīko VSIA “Latvijas Koncerti”. Plašāka informācija: www.rigasfestivals.lv
Izstāde Alternatīvā mode pirms glancētajiem žurnāliem, 1985–1995
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.