Pirmā izstādes diena pagāja, izvērtējot tūrisma attīstības perspektīvas nākotnē, ņemot vērā finanšu krīzes ietekmi uz pasaules ekonomiku. Pasaules Tūrisma Organizācija izteica prognozi, ka 2009.gadā tūrisma nozares lejupslīdi raksturos starptautisko tūristu skaita samazinājums par 1-2 %. Īstas skaidrības arī ekspertu vidū par to, kā attīstīsies tūrisms un pasaules ekonomika nav, taču ir skaidrs, ka nozares uzņēmumi darbojas krīzes apstākļos.
Kā ekonomiskā lejupslīde ietekmēs tūrismu un ceļošanu?
Ceļošana jau ir kļuvusi par daudzu cilvēku dzīves sastāvdaļu, tāpēc cilvēki ceļot nepārstās, bet viņi ceļos retāk, tuvāk, atveltot tam mazāk laiku un līdzekļus. Tas nozīmē, ka lielākajā daļā Eiropas valstu krīzes apstākļos, piemēram, iekšējais tūrisms pat varētu pieaugt, bet samazinātos pieprasījums pēc izejošā tūrisma operatoru piedāvājuma. Latvijas gadījumā gan vērojama iekšzemes tūrisma apjoma samazināšanās, kam cēlonis ir pašu krīze.
Daudzi ITB izstādē izteica prognozi, ka darījumu tūrisma apjoms samazināsies, ceļošanu un klātienes darījumu tikšanās aizstājot ar interneta konferencēm un citiem risinājumiem neklātienes saziņai. Nākotnē vairāk tiks izmantotas dažādas konferenču un semināru neklātienes alternatīvas, ko piedāvā tehnoloģijas.
Ņemot vērā ekspertu prognozes par tūrisma attīstību tuvākajos gados, daži ieteikumi Latvijas uzņēmumiem:
1)vēlreiz pārskatīt izmaksas, jo vienmēr ir kādi izmaksu posteņi, kurus var optimizēt,
2)sadarboties gan ar nozares uzņēmumiem, gan citu nozaru uzņēmumiem, veidojot kopā atraktīvus produktus,
3)aktīvāk un profesionālāk izmantot virtuālo telpu (internetu) tūristu piesaistei,
4)apvienoties kopējām mārketinga aktivitātēm gan ar līdzīgiem tūrisma uzņēmumiem, gan ar valsts un pašvaldību iestādēm.