Cik sportiskas ir franču coupe? AutoDiena testē trīs Renault ar divām durvīm
Lēto kupeju grūtās dienas
Pirms gadiem diviem "demokrātisko" coupe noiets Eiropā samazinājās par 35%. Ne jau tāpēc, ka iepriekšējie pircēji būtu pārsēdušies džipos, bet gan tāpēc, ka Peugeot 407 un Hyundai Coupe vietā cilvēki labprātāk izvēlējās BMW vai Audi A5. Gluži loģiski, ņemot vērā, ka topa Peugeot ar V6 dīzeli beigās jau maksāja tikpat, cik BMW 330d. Pirms norakstīt šo wannabe segmentu pilnībā, pēdējā cerība tika likta uz VW Scirocco un Renault Laguna Coupe. Tas ir patiesi skaists auto, turklāt izgatavots pēc visiem kanoniem. Pat bagāžnieks atveras atsevišķi no stikla, kā pieklājas dižciltīgam sporta auto. Aston Martin līdzīgā aizmugure īsti nesaskan ar kašalota rīklei līdzīgo radiatora resti, tomēr retais nepiekritīs, ka Laguna Coupe ir iznesīgs auto. Ar to tad arī sāksim.
6 cilindri un 4 stūrējami riteņi
No četriem motoru variantiem, kādus var pasūtināt pie Renault dīlera, Mūsa Motors durvju priekšā stāv vislielākais. 3,5 litru motors nāk no izcilā autoģimnastikas rīka Nissan 350Z, tikai 301 ZS vietā V6 attīsta 240 zirgspējas. Tas ir pilnīgi loģiski, jo Renault ir priekšējo, nevis pakaļējo riteņu piedziņa. Sešcilindru motorus (ir arī dīzelis) piedāvā tikai topversijā Initiale, kas nozīmē, ka automašīnai ir elektriski regulējami ādas sēdekļi, automātiskā pārnesumkārba, biksenona lukturi, superkomplicēts radio un visi četri stūrējamie riteņi. Jūtot, ka Coupe prasās kāds papildu arguments dizainam, "ekstrām" un cenai, Renault atracis sen nelietotu shēmu, kurā pakaļējie riteņi pie neliela ātruma pagriežas pretēji priekšējiem. Tas radikāli samazina apgrieziena rādiusu, kas ar tik garu degunu un priekšējo piedziņu būtu milzīgs. Kad ātrums pārsniedz 60 km/h, elektronika griež riteņus paralēli priekšējiem, uzlabojot manevrētspēju pārkārtojoties un apdzenot. Kolosāli, vai ne? Bet tagad padomājiet, cik Renault automašīnu ar četriem stūrējamiem riteņiem varat atcerēties.
Varbūt ko mazāku?
Laguna Coupe ir daudz vietas priekšā, respektējama telpa aizmugurē, bagāžniekā var iebāzt bērnu velosipēdu, un sešcilindru motors ģenerē iespaidīgu paātrinājumu. Tikai pats auto brīžiem uzvedas tā, it kā nebūtu apradis ar spožajām dzīves perspektīvām, kas tam piepeši pavērušās. Lieliskais Nissan motors ātrumkārbas dēļ reizumis pārāk ilgi aizķeras iepriekšējā pārnesumā. Laguna Coupe trūkst elegantas nepiespiestības un viegluma, it kā franču auto vēl nebūtu pieradis pie japāņu donora orgāna. 4 Control System stūrējamie riteņi ir interesanta opcija, taču tikai tiem, kas nekad nav braukuši ar Honda Prelude 4WS. Šaubos, vai 3 litru motors nosvērs svaru kausus par labu franču lielkupejai, ja otrā kausā sēdēs mazlietots Audi A5. Tāpēc lieku priekšā atvieglināt Laguna Coupe ar 2 litru turbomotoru no nesen likvidētās Laguna GT. Tādam auto vajadzētu lidot viegli kā pūciņai, bet stop! — te 30 000 eiro automašīnai parādās iekšējs un lētāks konkurents.
Tautas coupe
Iepriekšējā modeļa trīsdurvju Megane bija nekas vairāk kā Megane ar trim durvīm. Jā, tieši trim, nevis divām, jo tas bija vienkārši hečbeks ar vertikālu aizmuguri. Jaunajā modelī Renault abas virsbūves nodalītas ar zemāku jumtu un pilnīgi citu optiku aizmugurē. Vizuālais efekts ir ne tik uzbāzīgs kā Scirocco, taču pārliecinošs no pirmā acu uzmetiena — slaida, plata un zema Megane Coupe ir īsta "tautas kupeja". Tā ir par 4,3 centimetriem zemāka par Megane skaustā, tas ir, jumtā, un vēl par 1,2 cm piekarē, par ko nekas nav jāpiemaksā. Un demoautomašīnai piedevām ir 2 litru turbomotors no "karstās" Megane R26, tikai "deforsēts" līdz 180 zirgspējām.
Dzīves jēga — motors
Motors ir Megane Coupe saturs un jēga. Zīdains un kluss, tas velk tik mierīgi, ka reizēm iemidzina modrību un braucējs nokavē brīdi, kad jāpārslēdzas uz zemāku ātrumu. Ar to Megane Coupe atšķiras no GTI & Co., kur motoram dota lielāka vaļa un skaļāka balss. Degvielas patēriņš gan ir līdzīgs, 8—9 litri, kas, starp citu, nav daudz mazāk par Laguna Coupe 3.5 V6 pārsteidzošo sniegumu — 9,8 l/100 km. Salons gan ne ar ko neatšķiras no Megane hečbeka ar dīzeli, toties galīgi neizskatās pēc tik nopietna auto kā Laguna. Lielās Coupe panelī arī velti meklēt kādu īpatnību, kas nebūtu sameklējama Laguna dienesta mašīnās, taču tur nav pokemonu spidometra. Franču autoindustrijas aizraušanās ar elektroniskajiem spidometriem kļuvusi hroniska. Tie ir interesanti, krāsaini, aizraujoši, taču nepārskatāmi. Megane Coupe ir elektrisks stūres pastiprinātājs, tāpēc stūre ir viegla, tomēr precīzāka nekā mazjaudīgākām meganēm. Reakcijas arī ir asākas, tomēr īstu pilotēšanas sensāciju tā nespēj dot — tāpat kā nosvērtā, atturīgā Laguna Coupe. Nē, te vajadzīgs kas cits. Varbūt Megane Renault Sport ar stingrāku piekari, bet varbūt... Twingo?
Vardes evolūcija
Kāds krievu paziņa šādas automašīnas sauc par jajcekļetka. Šaubos, vai viņš ar to domājis olšūnu. Renault Twingo viņa izpratnē ir mazāks par Samsung divdurvju ledusskapi, un, vecu piekto "bumeru" atkarībā audzis, viņš netic, ka tam var būt lielāks motors nekā viņa mašīnas slotiņām. Patiesībā tam netic neviens, kamēr nenospiež gāzes pedāli. Iepriekšējā dzīvē Twingo bija zemās cenas auto bez stūres pastiprinātāja un normāla spidometra — un kam tāds būtu vajadzīgs pie paātrinājuma "gads līdz 100 km/h pa vējam"? Mūsdienās automobiļu primātus bez pastiprinātāja un ar Ikarus apšuvumu pārdod blakus Renault autosalonam un sauc par Dacia. Tāpēc Twingo uz stūres uzlikta tahometra sēne kā Smart, ātrumu rāda reducēts Modus spidometrs, bet riteņus griež 1,2 litru turbomotors. Tā gan notiek tikai versijā GT, kamdēļ ar uzlīmēm tetovētais auto tika iekļauts Renault kupeju testā.
Pasaulē mazākais minivens
Twingo ir pilnīgs pretstats aristokrātiskajai Laguna Coupe un tehniski izlīdzsvarotajai Megane Coupe. Superīsās riteņu bāzes dēļ tas ir drausmīgi kustīgs un uz katru jokainā stūresrata kustību reaģē kā foksterjers uz lapsu. Virs 3000 apgriezieniem motors dūc kā motodeltaplāns, un plānās skaņas izolācijas dēļ 9,8 sekundes līdz "simtam" šķiet kā 6,8. Pirmo reizi redzu automašīnu, kuras konstrukcija ir tik neadekvāta ātrumam, ko tā spēj attīstīt! Vai tā var būt? Var, bet Latvijā. Tiklīdz "nomierinās" asfalts, nomierinās arī Twingo. Automobilīša piekare paredzēta kvalitatīviem ceļiem. Ja visi četri riteņi vienlaikus turas pie ceļa, tad 100 ZS pat tik pavieglā auto nav problēma. Turklāt Twingo nebūt nav motorollers ar četriem riteņiem. Salokot trīs no četriem sēdekļiem, iegūstam pasaulē mazāko minivenu. Niecīgā svara (980 kg, pirms 15 gadiem tik svēra Opel Astra 1.6) dēļ Twingo motors šķiet darbojamies vairāk ar zilu gaisu nekā benzīnu, tāpēc ir ideāls pilsētas auto. No lētas automašīnas neizbēgamajiem trūkumiem Twingo piemīt tikai divi. Tam ir prasts salons, un Renault laikam pasūtījis piegādātājam tikai aizmugurējos sēdekļus, jo tik plakani sēžamie nevar būt domāti kā priekšējie. Kopumā ņemot, Renault neikdienišķo auto piedāvājums ir labs, sevišķi, ņemot vērā, kas tas sniedzas cenu diapazonā no 10 000 līdz 40 000 eiro.
***
Cenas, eiro
Renault Twingo 1.2 TCE 12 000
Renault Megane Coupe 2.0 TCE 20 270
Renault Laguna Coupe 3.5 V6 35 870
***
Renault Megane Coupe
* * * * Dizains
* * * * Tehnika
* * * * Komforts
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.