Un izrādās, ka tie vairs nav ne īsti lēti, ne tik mazi un ne tuvu ne prasti. Šiem automobiļiem garums virs četriem metriem tiek uzskatīts par slikto toni, trumuļu bremzes par normu, kondicionieris par "ekstru" un spilgta krāsa par dizaina turpinājumu. Vārda tiešā nozīmē krāsainā mazo auto buķete bez klīrēšanās parāda, kas ir labs, kas slikts, kā vajag un kā nevajag ražot automašīnas. Un jaunā Ford Fiesta grib uzmesties šim pusaudžu baram par vadoni. Oho.
Bizīte par stingru?
Jaunā Ford Fiesta ir izskatīgs, proporcionāli veidots un pat stilīgs auto, taču kā fenomenāls dizaina sasniegums vērtējama tikai attiecībā pret iepriekšējo Fiesta. Tās vienīgais ieguvums no pēdējā feislifta bija vientiesīgs lunohoda skatiens. Patlaban pārdošanā ir tik daudz interesantu miniauto, ka Fiesta pievērš uzmanību galvenokārt ar bagātīgo krāsu paleti (tik specifisku toņu nav pat jaunajai Seat Ibiza) un sānos atvirzītajiem lukturiem. Var būt, ka tā ir Ford kinētiskā dizaina interpretācija, bet klusībā gribas piekrist krievu Avto Revju trāpīgajam vērojumam, proti, ka Fiesta izskatās tā, it kā tai būtu par daudz stingri savilkta bizīte un, palūk, acis tādas šķības rādās. Ford Fiesta ir gan trīs, gan piecu durvju virsbūves, un abas izskatās neizsakāmi glīti, sevišķi pateicoties pakaļējiem lukturiem un standarta spoilerim. Fiesta ir arī Ford netipiski tālu atvirzīti spoguļi, kas uzlabo pārredzamību un braukšanas drošību.
Humors un kvalitāte
Ja uz stūres nebūtu Ford logotipa, nāktos mocīties minējumos, kam īsti pieder smalki veidotais salons. Taisnleņķa truluma vietā Ford izveidojis plastisku paneli, kam nav līdzīgu un kura dēļ vien Fiestā ir patīkami atrasties. Pagrozot stūri un paspaidot pogas, var izķiķināties par radio taustiņiem, kas sakārtoti pirmsplūdu Nokia tālruņa pogu zīmējumā. Un tāpēc tie ir tik ērti. Var izceļoties pa juceklīgiem infodisplejiem, kas pārpilni lieliem, sarkaniem drukātiem burtiem un nesaprotamiem simboliem. Tas viss darbojas un izgatavots ar apbrīnojamu rūpību un no labiem materiāliem. Stūre regulējas gan pēc augstuma, gan dziļuma, jau sākot ar bāzes komplektāciju Trend. Korpulentiem ļaudīm Fiesta sēdekļi var likties par šauru, bet diez vai viņi vispār apsver mazizmēra auto iegādi. Lai gan Fiesta izgatavota ar uzsvaru uz ērtībām, vairāk nekā diviem cilvēkiem aizmugurē sēdēt ir šauri un garākā ceļā pat neērti. Tā kā salona priekšdaļa noformēta "pa pirmo", nav brīnums, ka uz pretējo polu Ford ir taupījis, kur spējis. Bagāžnieks ir mazāks nekā svarīgākajiem konkurentiem un būtiski mazāks nekā Škoda Fabia. Japāņi, kas taisījuši sēdekļus Honda Jazz vai Toyota Yaris, nomirtu aiz smiekliem, ieraudzījuši Fiesta pakaļbeņķa primitīvās atzveltnes ar kaila metāla aizmuguri. Taču vienlaidus grīda un krēsli, kas salokās ar vienu rokas kustību, maksā bargu naudu. Kur Fiesta cenu lapa beidzas, Honda Jazz cenas tikai sākas.
Par maziem motoriem
Motoru galerija ar panākumiem pārņemta no vecās Fiesta. "Ar panākumiem" tāpēc, ka es veselas divas dienas nobraucu ar 1,25 litru motoru, būdams svēti pārliecināts, ka tas ir 1,4. Lai gan lielāka un modernāka, jaunā Fiesta ir vieglāka par veco, tāpēc 82 zirgspēku motoriņš vilka mašīnu kā negudrs. Aizdomas par niecīgo motora tilpumu radīja tikai aizdusa, paātrinoties kāpumā, un Zaporožeca tipa skaņa, kas raksturīga mazlitrāžas motoriem. Ar pieciem pasažieriem Fiesta droši vien prasās pēc 1,4 motora, kas gan nav daudz jaudīgāks, vai - vislabāk - TDCi dīzeļa. 1,6 litru benzīna motors Latvijas cenu lapās nav atrodams. Un vai to vispār vajag? Ar Fiesta pārsvarā brauc viens vai divatā, un ar mazāku motoru var labāk izjust, cik precīzi darbojas automašīnas piekare. Stūre ir samērā jutīga, taču labāk izolēta no ceļa nekā radniecīgajai Mazda 2. Ford Fiesta perfekti panes nelīdzenumus un dobji ievaidas tikai lielākās bedrēs, kuras apzinīgi vadītāji parasti cenšas apbraukt. Tā kā Fiesta ne visai patīk asfaltā iebrauktas rises, vajadzētu turēties pa gabalu no 16 un 17 collu riteņiem ar zemprofila riepām, kas, pirmkārt, ir dārgas, otrkārt, "staigā" pa ceļu un lec ārā no risēm. Vēl tālāk vajadzētu turēties tikai no Nankang ziemas riepām, kas naturāli biedē. Diez vai tās ir Ford of Europe ieteikto sarakstā.
Laiks Fiestai
Ford Fiesta patiešām piešķir autodzīvei krāsu un garšu. Lai cik
laba, rāma un ērta būtu Opel Corsa, tā neaizrauj. Mazda 2 aizrauj
par trim, taču cietās, spīdīgās plastmasas salonā ir mazliet
depresīvas. Mazās klases auto ir kompromiss bez izlīgšanas
iespējām, jo, tāpat kā skolasbērnu anekdotē par zoodārza nīlzirgu,
visam lopam ādas nepietiek - vai nu mute visu laiku stāv vaļā,
vai... saprotiet paši. Starp citu, Fiesta bagāžnieka vāks aizcērtas
tikai ar otro reizi, dari, ko gribi. Taču Ford izdarījis mums
visiem lielisku pakalpojumu, parādot, ka mēģinājums uzbūvēt ideālu
mazauto neved tikai caur kurpju kasti uz riteņiem, ko viens vācu
pedants ar mikrometru novedis līdz garlaicīgai pilnībai. Škoda
Fabia ir ļoti laba mašīna, bet, sasodīts, tā nav vienīgā! Un, ja
arī Ford Fiesta nav bez trūkumiem, tas ir velniņš no kastītes, kas
liek satrūkties un pēc tam pasmaidīt.
***
Ford Fiesta
**** Dizains
*** tehnika
*** komforts
***
Cenas, Ls
Ford Fiesta 1.25 Trend 7499
Ford Fiesta 1.25 Trend 5d* 8899
Mazda 1.3 Classic 8 400
Škoda Fabia 1.2 Ambiente 7755**
Opel Corsa 1.2 Essentia 5d 8092
*demo + piemaksa par kondicionētāju un metālisku krāsu;
**versija ar 70 ZS. Bāzes cena Classic - Ls 6630. Tikai ar piecām durvīm.