Suzuki - 100!
Suzuki nepieder pie sapņu automobiļiem un izpelnījies atzinību ar lētām apvidus mašīnām, kas ir vismaz tikpat uzticamas kā Toyota ražojumi. Lai gan visu mazgalvīšu tētis šogad svin 100.dzimšanas dienu, automašīnas Suzuki ražo tikai 55 gadus. Bet kompānijas pirmsākumi meklējami turpat, kur visas japāņu autoindustrijas šūpulis, - aužamajās stellēs, ko 1909.gadā izgudroja Mičio Sudzuki. Vadoties pēc skopā modeļu piedāvājuma, Suzuki vairākumam cilvēku šķiet kaut kas margināls, tomēr gadā uzņēmums saražo 2,6 miljonus automobiļu, divreiz vairāk nekā BMW, un trīs miljonus motociklu, kas, bez šaubām, ir daudz slavenāki. Kopā ar pārējo produkciju Suzuki apgroza 35 miljardus ASV dolāru gadā. Ekonomiskās krēslas stundā Suzuki likme uz mazām, vienkāršām un lētām automašīnām atkal atmaksājusies (tā negadās pirmo reizi), tāpēc Alto ražošana noorganizēta ar vērienu - Maruti Suzuki Limited rūpnīcā Indijā, kur montēs arī mazgalvīša dvīņubrāli Nissan Pixo.
5 durvis par katru cenu
Suzuki Alto ir vēl mazāks par Rīgā nopērkamo Suzuki Splash/Opel Agila, tātad pilnā mērā atbilst kāda prāvāku automobiļu tirgotāja apzīmējumam "piparu dauzāmais". Trīsarpus metru garu automobilīšu noiets pie mums nekad nav izcēlies ar satriecošiem rezultātiem, tomēr piedāvājums ir. Ņemsim kaut vai trīs sivēntiņus: Citroen C1, Peugeot 107 un Toyota Aygo. Atšķirībai - Suzuki Alto bagāžnieka vāks izgatavots no plāna, tomēr tērauda, nevis plastmasas. Toties nolaižamajiem sānstikliem aizmugurējās durvīs vietas tīri tehniski nepietiek un tie kā vēdlodziņi pēc sivēntiņu parauga veras uz āru. Alto saglabājis tiesības saukties par piecdurvju auto, par ko Ford Ka un Renault Twingo var uzreiz aizmirst. Starp citu, skatā ¾ no aizmugures Alto ļoti līdzinās jaunajam Twingo. Bet varbūt tas ir tikai optisks māns.
Elektrības taupīšana
Alto salons neslēpj Suzuki mārketologu zinātkāri - panelim
pieaudzēta atsevišķa tahometra "sēne", gaiss plūst pa apaļām
lūciņām, bet tumsā izrādās, ka viduskonsole no iekšpuses izgaismota
sarkana kā naktslampiņa. Tas viss jau kaut kur ir redzēts, bet
Suzuki zvaigznes no debesīm negrābj un laikus papētījis, kas ir
modē un patīk. Salikšanas kvalitāte ir pārsteidzoši laba, tikai
grīdas pārklājs met kūkumus un vietām atkarājas kā slikti pašūts
mētelis. Suzuki parasti nelutina ar aprīkojuma dažādību, un jau tā
nabadzīgā komplektāciju izvēle tiek kastrēta, kamēr mašīnas iziet
cauri somu importētāja rokām. Alto būs izņēmums. Mazgalvīti varēs
nopirkt trīs komplektācijās, tiesa gan, pirmajām divām indusi
aizmirsuši nokrāsot durvju rokturus un spoguļus, iestādīt "sēni" uz
paneļa, bet no pašas lētākās kāds graustu miljonārs izvilcis stiklu
pacēlājus, centrālo slēdzeni un kondicionieri. Ar elektriski
regulējamiem spoguļiem Alto nav pazīstams vispār, un mēs lieliski
izklaidējāmies, mēģinot dabūt fokusā dusmīgo itāļu autobusa šofera
fizionomiju aiz muguras. Pareizi jau saka - ēsmai jāgaršo zivij,
nevis makšķerniekam, un supermini vadītāji bieži vien neskatās
spoguļos vispār. Romā, kur Suzuki prezentēja Alto, tos parasti
nolauž. Un vēl es tagad zinu, kādā vārdā itāļi sauc vīriešus, kas
vizinās rozā automašīnās.
Motociklu pieredze palīdz
Nospiežot gāzes pedāli, jau pēc skaņas var konstatēt, ka Suzuki Alto trūkst viena cilindra. Indieši šoreiz nav vainīgi, jo tā tur nemaz nav bijis. Trīs cilindru motora tilpums ir viens litrs, jauda 68 zirgspēki. Un tomēr dzinējs pārsteidz. Ne lielāks par ūdenssūkni, tas lieliski griežas kā pilsētā, tā uz šosejas, tikai prasa čūsku dīdītāja koncentrēšanos, lai nepazustu pareizais pārnesums. Tā kā Alto ir 100 kg vieglāks par Splash, paātrinājums līdz 100 km/h arī nav jāgaida līdz nākamajam novembrim. Nekad neesmu ticējis trīs cilindru motoru idejai, jo visi izrādās mīkstčaulīgi nodevēji, tiklīdz es gribu uzbraukt kalnā vai kādu apdzīt. Tie pat nevēlas ievērot ājurvēdisku mērenību - trīs cilindri strebj benzīnu par četriem. Suzuki izdevās pārliecināt, ka var uzbūvēt motoru, kas nepazemo vadītāju. Tas attaisno apgalvojumu, ka pasaulē ir tikai trīs firmas, kas prot uzbūvēt patiešām labus motorus, - BMW, Honda un Suzuki. Tāpēc, ka tās ražo motociklus.
***
* * * Dizains
* * * * Tehnika
* * * Komforts
***
Cenas eiro
Suzuki Alto 1.0 GA 8400
Suzuk Alto 1.0 GLX 9675*
Citroen C1 1.0 X 8225
Kia Picanto 1.1 7890
Fiat Panda 1.1 Active 8430
Renault Twingo 1.2 Access 8410**
*testa auto,
**tikai 3 durvis
***
Konkurenti
Suzuki vajadzētu pajautāt Citroen, kas ir stilīgi. C1 ir viens no Peugeot, Citroen, Toyota kopražoto supermini trijotnes. Žēl, ka mūsu ieradumi un vajadzības prasa lielākus auto.
"Man nav, kas jums reiz bija, bet ir, kā jums vairs nav." Renault Twingo vairs nav lētais un primitīvais auto, kāds reiz bija, un ir izaudzis līdz pat turbomotoriem. Iespēju robežās rafinēts izstrādājums tikai ar trim durvīm - tāpat kā Ford Ka.
Kia Picanto ir tiešs Alto sāncensis un parāda attieksmi pret šādiem auto. Pat ar četriem cilindriem un pazeminātu cenu Picanto nav karsta prece.