Pirmstiesas izmeklēšanā iegūtie pierādījumi liecina, ka tehniskās apskates inspektori, veicot transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles funkcijas, apliecinājuši transportlīdzekļu atbilstību tehniskajām prasībām, saņemot par to kukuļus. Ilgstoša operatīvo un izmeklēšanas pasākumu kompleksa rezultātā iegūtā informācija liecina par prettiesisku labumu pieņemšanu un pretlikumīgu darbību veikšanu ilgākā laika posmā (no 2007.gada jūnija līdz 2008.februārim). Izmeklēšanā ir noskaidroti vairāki desmiti gadījumu, kad aizdomās turētās amatpersonas, darbojoties grupā un pēc iepriekšējas vienošanās, par pretlikumīgajām darbībām pieņēmušas kukuļus 20 līdz 35 latu apmērā, lai nodrošinātu personām viņu transportlīdzekļu tehniskās apskates veikšanu un iespēju ar tiem piedalīties ceļu satiksmē. Uzskatot, ka pirmstiesas izmeklēšanas laikā ir savākti pietiekami pierādījumi, KNAB izmeklētājs ierosina uzsākt kriminālvajāšanu kopumā pret 31 personu – 17 bijušajiem un esošajiem transportlīdzekļu tehniskā stāvokļa kontroles inspektoriem par kukuļņemšanu pēc Krimināllikuma 320.panta trešās daļas, kā arī pret 10 personām par starpniecību kukuļošanā pēc KL 322.panta pirmās vai otrās daļas un 4 personām par kukuļdošanu pēc KL 323.panta pirmās daļas. Aizdomās turētajām amatpersonām piemēroti ar brīvības atņemšanu nesaistīti drošības līdzekļi, t.sk. aizliegums ieņemt noteiktus amatus.
Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) savukārt aģentūrai LETA norādīts, ka beidzot 2007.gadā sāktā lieta par transportlīdzekļu
tehniskās apskates uzņēmuma "Auteko & TUV Latvija" darbinieku
iespējamo negodprātīgo rīcību
ir nodota prokuratūrai lēmuma pieņemšanai. Šos darbiniekus KNAB aizturēja sadarbībā ar CSDD, norādīja direkcijā.
CSDD usvēra: tiklīdz par kādu no "Auteko & TUV Latvija" inspektoriem bija aizdomas, tie tika atstādināti no saviem pienākumiem. Atlaist no darba viņus nevar, jo vēl nav pierādīta viņu vaina, taču neviens no šiem inspektoriem tehnisko apskati pašlaik veikt nedrīkst.
Direkcija akcentē, ka tehniskās kontroles process, no korupcijas viedokļa raugoties, ir joma, kur vienmēr ir bijis augsts korupcijas risks, par ko noteiktai sabiedrības daļai vienmēr ir bijusi pastiprināta interese. Tieši tādēļ, apzinoties šo situāciju, un ar mērķi maksimāli ierobežot riskus CSDD sadarbībā ar akreditētiem uzņēmumiem ir izstrādājusi pretkorupcijas programmu.
Diemžēl ir arī kategorija tehniskās apskates darbinieku, kuri, neskatoties uz preventīvajiem pasākumiem, ir gatavi riskēt un pārkāpt normatīvajos aktos noteiktās prasības, norāda direkcija. Tāpat šāda situācija nebūtu iespējama, ja daļa sabiedrības nevēlētos apiet noteiktās normas, mēģinot atrast iespēju, kā negodprātīgi saņemt tehniskās apskates uzlīmi.
CSDD akcentē, ka par korupcijas riskiem un cēloņiem notiek regulāra informācijas un datu apmaiņa starp "Auteko & TUV Latvija" un KNAB darbiniekiem.
CSDD izstrādātajā tehniskās apskates sistēmā ir noteikti vienoti transportlīdzekļu vērtēšanas kritēriji un darbinieku atestācijas kārtība, lai tehniskā kontrole visās tehniskās apskates stacijās noritētu pēc vienotiem kritērijiem, kā arī vērsta uz to, lai cilvēki nebūtu ieinteresēti piedāvāt kukuli.
Arī "Auteko & TUV Latvija" īstenojot pretkorupcijas programmu, kura regulāri atbilstoši esošai situācijai tiek pilnveidota. Tā paredz, ka visās tehniskās apskates stacijās ieviesta video novērošanas sistēma, kas darbojas no vairākiem skatu punktiem tiešsaistes režīmā. Tehnisko apskašu inspektoriem ir aizliegts darba laikā izmantot privātos mobilos tālruņus.
Ar katru gadu tiek veikts aizvien vairāk atkārtotu kontrolpārbaužu automobiļiem, kas jau apskati veikuši. Piemēram, 2009.gadā ir veiktas 1200 kontroles jeb "bingo" pārbaudes. Nemitīgi tiek uzlabots programmnodrošinājums un tehniskais aprīkojums, lai maksimāli izslēgtu subjektīvisma faktoru transportlīdzekļu vērtēšanā, uzsver CSDD.
CSDD norāda, ka arī citās Eiropas valstīs ir līdzīgas korupcijas problēmas un to apkarošanai tiek tērēts ļoti daudz līdzekļu.
(pievienots CSDD komentārs pēdējās deviņās rindkopās)