Ģenerālprokuratūras preses sekretārs Andrejs Vasks Dienai apstiprināja, ka KNAB iesniegums prokuratūrā ir saņemts un šobrīd tiek izvērtēts.
Kā norāda D.Kurpniece, pēdējo mēnešu laikā VID ir uzsācis trīs kriminālprocesus pret KNAB darbiniekiem, publiskojot vēl nepārbaudītus pieņēmumus par it kā nepatiesi norādītām ziņām valsts amatpersonu deklarācijās. “Šāda rīcība ir pretēja līdz šim VID īstenotajai praksei, neuzsākot kriminālprocesus, neveicot personu nodokļu auditus un par konstatēto neinformējot sabiedrību, pat tajos gadījumos, kad augstas valsts amatpersonas savās deklarācijās norādījušas nepatiesas ziņas par mantu vai citiem ienākumiem lielā apmērā,” pauž KNAB pārstāve.
KNAB sniedzis Ģenerālprokuratūrai informāciju par daudziem gadījumiem, kuros, reaģējot uz biroja daudzkārt — kopš 2003.gada sniegto informāciju par iespējamo nepatiesu ziņu norādīšanu amatpersonu deklarācijās, VID veiktās darbības un lēmumi norāda uz dienesta nekonsekvento rīcību amatpersonu deklarāciju pārbaudē.
"VID darbību apšaubīšana ir tipiska reakcija no nodokļu maksātājiem, pret kuriem VID vēršas. Līdz ar to nedomājam komentēt katru šādu izteikumu. Ar nepacietību gaidīsim Ģenerālprokuratūras slēdzienu," notikušo komentē VID, papildus atgādinot, ka VID uzsāktos kriminālprocesus pret KNAB darbiniekiem uzrauga prokuratūra.
Labo deklarācijas par 4 gadiem, sods — 50 lati
Daudzām
amatpersonām, to skaitā ministram un kādas pašvaldības vadītājam, VID
ir ļāvis precizēt valsts amatpersonu deklarāciju ienākumu sadaļu,
pieņēmis amatpersonu iesniegumus ar lūgumu izdarīt grozījumus viņu
valsts amatpersonu deklarācijās un atļāvis to darīt arī attiecībā uz
iepriekšējiem gadiem vairāku simtu tūkstošu vai miljonu latu apmērā,
norāda KNAB.
Piemēram, 2006.gada septembrī VID atļāva kādai
bijušajai Rīgas domes amatpersonai precizēt un labot valsts
amatpersonas deklarācijas par 2002., 2003., 2004. un 2005. gadu,
atļaujot norādīt nenorādītos darījumus un gūtos ienākumus lielā apmērā.
Par minētajiem pārkāpumiem, neuzsākot kriminālprocesu, VID piemēroja
amatpersonai administratīvo sodu 50 latu apmērā.
Attiecībā uz
KNAB sniegto informāciju, ka tiesnešu, pašvaldības amatpersonu un citu
amatpersonu deklarācijās, iespējams, norādītas nepatiesas ziņas un tās
amatpersonas ienākumi nav atbilstoši izdevumiem, VID pieņēmis lēmumu
par atteikšanos uzsākt kriminālprocesu, jo izdarītajā nodarījumā neesot
noziedzīga nodarījuma sastāva.
Toreiz VID arī informējis, ka
pēc papildu deklarācijā sniegtās informācijas analīzes valsts
amatpersonas izdevumi nepārsniedz ienākumu avotus, līdz ar to VID
neesot pamata veikt iedzīvotāju ienākuma nodokļa auditu. Valsts
amatpersonas administratīvā atbildība vispār nav izvērtēta, vai arī ir
pieņemts lēmums par lietvedības neuzsākšanu sakarā ar noilgumu.
Ļauj papildināt ar miljonu darījumiem
Savukārt
citos gadījumos VID konstatējis, ka izdevumi pārsnieguši ienākumus,
taču par deklarācijās norādītajām nepatiesām ziņām valsts amatpersona
pie atbildības netiek saukta, jo esot iestājies noilgums, bet valsts
amatpersona tiek uzaicināta precizēt deklarāciju.
Piemēram, VID
pārbaudē konstatējis, ka kādas bijušās Rīgas domes amatpersonas
izdevumi nepārsniedz ienākumus, jo VID pieprasīja tai papildu
deklarāciju, kurā amatpersona papildus norādīja darījumus ar
vērtspapīriem, vienlaicīgi atļaujot labot tai savas valsts amatpersonas
deklarācijas par darījumiem lielā apmērā.
Amatpersona 2006.gada
deklarāciju papildināja ar darījumiem EUR 3 000 000, Ls 181 842, Ls 201
190, Ls 52 841 apmērā, kā arī laboja 2004. un 2005.gada deklarācijas,
kā arī deklarāciju, kuru iesniedz beidzot pildīt amata pienākumus. Par
nepatiesu ziņu norādīšanu valsts amatpersonas deklarācijās bijušajai
amatpersonai līdz šim brīdim nav piemērota ne administratīvā atbildība,
ne kriminālatbildība.
KNAB vērš Ģenerālprokuratūras uzmanību, ka
šīs deklarācijas VID atļāva amatpersonai labot pēc tam, kad birojs
divas reizes vērsās VID ar lūgumu izvērtēt amatpersonas ienākumu
atbilstību izdevumiem un saukt viņu pie atbildības par nepatiesu ziņu
norādīšanu.
Nāk pretim Rīgas un Ventspils domniekiem
Divos
citos gadījumos VID vairākkārtīgi ir atļāvis labot un papildināt valsts
amatpersonas deklarācijas Ventspils domes un Rīgas domes amatpersonām
lielā apmērā, nesaucot šīs personas pie kriminālatbildības. Piemēram,
Rīgas domes amatpersonai 2008.gada septembrī VID ir atļāvis precizēt
tās 2006.un 2007.gada deklarācijas un papildināt tās ar darījumiem: EUR
1 265 126.64, Ls 6 300, Ls 3 250, USD 1 000 un Ls 90 000.
Arī
šos precizējumus VID atļāva amatpersonai izdarīt pēc tam, kad birojs
divas reizes vērsās VID ar lūgumu izvērtēt amatpersonas ienākumu
atbilstību izdevumiem un saukt viņu pie atbildības par nepatiesu ziņu
norādīšanu valsts amatpersonas deklarācijā.
Savukārt Ventspils
domes amatpersona regulāri ir vērsusies VID ar lūgumiem grozīt un
papildināt iesniegtās valsts amatpersonas deklarācija. Amatpersona ir
papildinājusi savas valsts amatpersonas deklarācijas par 2003., 2004.
2005. un 2006. gadu ar iepriekš nenorādītām ziņām par darījumiem un
ienākumiem lielā apmērā.
“Visos minētajos gadījumos
neatbilstības ir konstatētas augstu valsts amatpersonu deklarācijās,
bet informācijas publiskošana nav notikusi – pretēji vēl notiekošajām
pārbaudēm par KNAB darbiniekiem,” norāda D.Kurpniece.
KNAB darbinieki uz VID nav aicināti
KNAB
uzsver, ka līdz šim brīdim neviena no biroja amatpersonām nav
uzaicināta sniegt paskaidrojumus, lai pārliecinātos par amatpersonas
deklarācijās sniegto ziņu patiesumu, tādējādi, publiskojot informāciju
par uzsāktajiem kriminālprocesiem pret konkrētām KNAB amatpersonām, nav
nodrošinātas to tiesības uz aizstāvību.
Turklāt, iepazīstoties
ar publiski izplatīto VID informāciju par viena KNAB darbinieka
pārkāpumiem un salīdzinot to ar viņa deklarācijās norādīto, birojs
secinājis, ka pastāv pretrunas starp VID sniegto paziņojumu un
deklarācijā norādītajām ziņām, tādējādi izraisot šaubas par VID veikto
pārbaužu pamatotību un vispusību.
"Ņemot vērā minēto un lai
nodrošinātu tiesisku un likumīgu rīcību pret biroja amatpersonām," KNAB
uzskatīja par nepieciešamu vērsties Ģenerālprokuratūrā un informēt par
gadījumiem, kad pie normatīvajos aktos paredzētās atbildības netika
sauktas valsts amatpersonas, kuras deklarācijās norādījušas nepatiesas
ziņas par mantu vai citiem ienākumiem.
(papildināta ar 5.rindkopu)