Jau vēstīts, ka autobusa piegādātāji ir pauduši bažas, ka iepirkums gatavots kādām konkrētām firmām. Rezonansi sabiedrībā izraisījis arī fakts, ka autobusi būs oranžā krāsā. V.Dombrovskis (JL) 1.februārī pieprasīja papildinformāciju par konkursu. Viņš pirmdien parakstīja rezolūciju reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministram Edgaram Zalānam (TP) un finanšu ministram Einaram Repšem (JL). Ministriem līdz 8.februārim jāsniedz vairāk datu par autobusu iepirkumu, norisi, pretendentiem noteiktajām prasībām un tehniskajiem parametriem, kas var būtiski ierobežot iespējamo piedāvājumu dažādību.
VRAA direktors M.Krastiņš savā iesniegumā Ģenerālprokuratūrai norāda, ka Ministru prezidenta rezolūcija satur iepirkuma komisijas apstiprināto autobusu iegādes iepirkuma tehniskās specifikācijas prasību vērtējumu un apgalvojumu par potenciālo pretendentu loka sašaurināšanu. Ņemot vērā Ministru prezidenta rezolūcijā ietverto informāciju, ir pamats aizdomām, ka tās tapšanā ir izmantoti viena uzņēmuma interesēs esoši argumenti, iesniegumā raksta M.Krastiņš.
M.Krastiņš lūdz Ģenerālprokuratūru izvērtēt, vai Ministru prezidenta rezolūcija nav uzskatāma par politiska rakstura spiedienu un autobusu iepirkuma procedūru un vai nav pārkāpts likums Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā.
Atgādinām, ka VRAA ir izsludinājusi atklātu konkursu par autobusu iegādi pašvaldībām Latvijas un Šveices sadarbības projekta ietvaros. Tiek plānots iegādāties vismaz 110 autobusus 59 pašvaldībām skolēnu pārvadāšanai. Projekta kopējās izmaksas ir 9,7 miljoni latu, no kuriem Šveices finansējums veido 7,44 miljonus.
Pašvaldību lietu ministrs Edgars Zalāns (TP) Dienai trešdien pauda viedokli, ka šobrīd ar sacelto traci ap oranžo krāsu autobusiem uz viņu tiek izdarīts politisks spiediens. No viņa teiktā varēja noprast, ka lielā mērā to darot premjera partija Jaunais laiks. Pēc viņa teiktā, tās vadītājas Solvitas Āboltiņas vīra firma gribējusi piegādāt autobusus, bet neesot spējusi izpildīt konkursa kritērijus.
Jānis Āboltiņš, Mūsa Motors grupa valdes loceklis, komentējot šos izteikumus, ceturtdien Diena.lv to novērtēja kā personīgu aizskārumu. Viņš norādīja, ka ministram vajadzētu vispirms noskaidrot visu informāciju un tad izteikties publiskajā telpā.
Viņš paskaidroja, ka ir divi dažādi uzņēmumi, kas piegādā Iveco autobusus, - Mūsa Motors grupā ietilpstošā Īve Motors, kā arī Iveco Mono,
ko pārstāv Dace Bindare, kura publiski kritizēja konkursa nosacījumus.
"Ir divi dažādi dīleri," uzsvēra J.Āboltiņš. Viņa pārstāvētais uzņēmums
pārdod arī Irisbus autobusus.
J.Āboltiņš gan
nenoliedza, ka uzņēmumam ir interese par konkursu, taču uzsvēra, ka
nekad nav atbalstījis politikas un biznesa jaukšanu.
Viņš arī
apgalvoja, ka viņa pārstāvētā kompānija var kvalificēties konkursam.
Vai tā arī piedalīsies, viņš atturējās atklāt, uzdodot pretjautājumu,
kāpēc viņam jāatklāj komercnoslēpums. Pēc J.Āboltiņa vārdiem, konkursā
ir trīs lotes, un lotē, kur jāpiegādā autobusi ar 19+1 sēdvietām,
tiešām prasībām atbilst šaurs pretendentu loks, tai skaitā, tiek izslēgti
arī Iveco un Ford autobusi. Šajā lotē uzņēmums diez vai startēšot. Vēl ir lotes, kas paredz autobusu piegādi ar 30+1 un 40+1 sēdvietām, tomēr lielākā publiskā kritika izskanējusi tieši par 19+1.
Viņš apstiprināja, ka pēc konkursa izsludināšanas, kā ierasts
šādos konkursos, bija iespēja iesniegt pretenzijas un notikusi sapulce,
kurā potenciālajiem piegādātājiem bijis daudz jautājumu. Pēc tam
notikušas arī izmaiņas, bet, vai lobēts viens uzņēmums, viņam esot
grūti teikt. "Diez vai," teica uzņēmējs.
Komentējot iespējamo
sievas iejaukšanos šajā procesā, viņš norādīja: "Tas būtu smieklīgi.
Man nepatīk, kad normāls bizness tiek jaukts ar politiku. Nekad neesmu
bijis par to. Man būtu ieteikums apskatīties, ar kādu cenas atrāvumu
esam piedalījušies citos konkursos," teica J.Āboltiņš. "Ne es esmu
prasījis sievai, ne premjeram," teica J.Āboltiņš un
piebilda, ka vēlme šādi izteikties gan ir saprotama pirms vēlēšanām.
Vaicāts par premjera, S.Āboltiņas partijas biedra iejaukšanos, viņš pauda viedokli, ka premjers atbild par visu ministriju darbību un tās ir viņa tiesības un pienākumi. Turkāt, viņaprāt, aktīvo interesi par atbilstību un neatbilstību nav aizsācis premjers, bet gan tieši autodīleri, to vidū arī Amo Plant vadītājs Igors Graurs. "Ja ir aizgājusi publiska diskusija par tik nopietnu konkursu, kas attiecas uz skolēniem, tad ir ļoti pareizi, ka premjers vēlējies uzzināt ko vairāk," saka uzņēmējs.
(papildināta no 6.rindkopas)