Nodokli par vieglo auto, kas aprīkots ar iekšdedzes dzinēju un kas Latvijā pirmo reizi reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra, maksās, summējot nodokļa likmes atbilstoši vieglā automobiļa pilnai masai, motora tilpumam un motora maksimālai jaudai.
Par automašīnu ar pilnu masu līdz 1500 kilogramiem būs jāmaksā 10 lati, no 1 501 līdz 1 800 kilogramiem - 21 lats, no 1801 līdz 2 100 kilogramiem - 36 lati, no 2 101 līdz 2 600 kilogramiem - 46 lati, no 2601 līdz 3 000 kilogramiem - 55 lati, no 3 001 līdz 3 500 kilogramiem - 64 lati, bet vairāk par 3 500 kilogramiem - 72 lati.
Par motora tilpumu līdz 1 500 kubikcentimetriem vēl būs jāpiemaksā 6 lati, no 1 501 līdz 2 000 kubikcentimetriem - 15 lati, no 2 001 līdz 2 500 kubikcentimetriem - 24 lati, no 2 501 līdz 3000 kubikcentimetriem - 36 lati, no 3 001 līdz 3 500 kubikcentimetriem - 60 lati, no 3501 līdz 4000 kubikcentimetriem - 105 lati, no 4 001 līdz 5 000 kubikcentimetriem - 150 lati, bet virs 5 000 kubikcentimetriem - 195 lati.
Savukārt par motora maksimālo jaudu kilovatos (kW) būs jāpiemaksā šādi: līdz 55 kW – 6 lati, no 56 kW līdz 92 kW – 15 lati, no 93 kW līdz 129 kW – 24 lati, no 130 kW līdz 166 kW – 36 lati, no 167 kW līdz 203 kW – 60 lati, no 204 kW līdz 240 kW – 105 lati, no 241 kW līdz 300 kW – 150 lati un virs 300 kW – 195 lati.
Automašīnām, kas vecākas par 2005. gadu, CSDD datubāzēs nav pilnīgu datu par motora tilpumu, tāpēc nodokli aprēķinās vien pēc masas. Ja pilna masa automašīnai ir līdz 1 500 kg, tad būs jāmaksā 25 lati, no 1 501 kg līdz 1 800 kg – 53 lati, no 1 801 kg līdz 2 100 kg – 90 lati, no 2 101 kg līdz 2 600 kg – 114 lati, no 2 601 kg līdz 3 000 kg – 138 lati, no 3 001 līdz 3 500 kg – 159 lati, vairāk par 3 500 kg – 180 lati.
Dati liecina, ka Latvijā populārākās ir kompaktklase (28 % no vieglo auto parka) un apvidus auto (30 %). Izplatītākais dzinējs ir kompaktklases 1,6 litru benzīna motors. No jaunā nodokļa visvairāk cietīs smagu, jaudīgu un jaunu apvidus auto īpašnieki. Pēc CSDD datiem, kopš 2005. gada 1. janvāra Latvijā reģistrēti apmēram 217 000 auto.
Salīdzinājumam dažu automašīnu, kas ražotas pēc 2005. gada, gada nodoklis tagad un nākamgad:
Par jaunu džipu Toyota Landcruiser ar 4 litru motora tilpumu tagad jāmaksā 115 latu gadā. Jauno nodokli aprēķinās šādi - auto sver 2 900 kg, par to jāmaksā Ls 55, tam ir gandrīz 4 litru motors – 105 lati, tas attīsta jaudu 207 kW – 105 lati. Kopā – Ls 265.
Par jaunu kompaktklases Toyota Corolla ar 1,6 litru motora tilpumu šobrīd jāmaksā 48 lati. Par tās 1 760 kg lielo masu jāmaksā 21 ls, par dzinēja tilpumu – 15 ls, par 97 kW motora jaudu – 24 ls. Kopā – 60 lati. Jauna Chrysler Voyager minivena nodeva tagad ir 95 lati. Par tā 2540 kg masu būs jāmaksā 46 lati, par 3 300 kubikcentimetru motora tilpumu 60 ls, par 128 kW jaudu – 24 ls. Kopā - 130 ls. Lielās klases Audi A6 sedans ar 2.8 litru motora tilpumu šobrīd nodevā samaksā 95 latus. Par tā 2 130 kg masu būs jāmaksā 46 ls, par motora tiplumu – 36 ls, par 140 kW jaudu – 36 ls.
Mašīnas reģistrēs Lietuvā uz Igaunijā
Jaunais auto nodoklis mudinās reģistrēt transporta līdzekļus kaimiņos Lietuvā un Igaunijā, tā apejot nodevu maksāšanu Latvijā, uzskata Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācija. Kopumā jaunās normas jau stagnējošo Latvijas autirgu nomākšot vēl vairāk.
LPAA prezidents Andris Kulbergs skaidro, ka kopējais autonodevu slogs Latvijā jau pašreiz ir sešpadsmit reizes lielāks nekā Lietuvā un četras reizes lielāks, nekā Igaunijā. “Sevišķi premium auto klasē vērojams, ka auto pircēji ir ļoti attapīgi un lūko, kā ietaupīt. Piekrītu, ka nepieciešami lielāki nodokļi luksusa klasei, taču kopumā nedrīkst būt tik liela disproporcija ar pārējām Baltijas valstīm. Lietuvā jau tagad ir pilns ar censoņiem, kas par lētu naudu piedāvā Latvijas uzņēmumiem noformēt automašīnas Lietuvā,” saka A. Kulbergs. Pēc viņa aplēsēm, šādi valsts zaudēs no 1 500 līdz 7 000 latiem gadā par kaimiņos reģistrētu auto. Jau tagad ielās vērojams krietns skaits kaimiņos reģistrētu auto.
Igaunijā jauniem auto tehniskā apskate nav jāveic pirmos četrus gadus, savukārt vēlāk – ik pa diviem gadiem. Ceļa nodokļa nav vispār ne Lietuvā, ne Igaunijā. A. Kulbergs prognozē, ka lielākā daļa esošo šeit reģistrēto auto īpašnieku jauno kārtību pacietīs, savukārt jaunus auto reģistrēt drīzāk dosies uz kaimiņvalstīm.
A. Kulbergs spriež, ka valdība kārtējo reizi gājusi vieglāko ceļu – palielinot nodevas caur CSDD un zemesgrāmatu, tātad no tiem, kuri no nodokļiem nevar izvairīties un tos jau godīgi maksā. “Autoservisos ik gadus valstij gar degunu aiziet apmēram 20 miljoni latu. Vajadzētu apkarot šo ēnu ekonomiku, nevis pacelt auto nodevas. Turklāt, ja maksājam lielākas nodevas, mūsu ceļiem jābūt izciliem, diemžēl nauda aizies budžeta lāpīšanai,” spriež LPAA vadītājs. Viņš vērtē, ka nodolis palielināts, skatoties “caur Excel tabulas prizmu, nevis pēc lietderības”.