"Kaut arī īpaša režīma zonas statusa nepagarināšanas gadījumā Rīgas
domei nebūs tiesību uzlikt pašvaldības nodevu par transportlīdzekļu
iebraukšanu Vecrīgā, pašvaldībai saglabājas tiesības noteikt Vecrīgas
ielu lietošanas kārtību un tā nezaudēs tiesības ierobežot satiksmi
vecpilsētā," norāda E.Zalāns.
Kā Vecrīgas satiksmes organizācijas mērķi E.Zalāns aicina domi noteikt
gājēju drošību, būtiski samazinot transporta plūsmu. Esošā caurlaižu
sistēma pēc ministra domām nav sevi
attaisnojusi, tāpēc neesot pamatojuma statusa pagarināšanai. Viņš aicina Rīgas domi galvaspilsētas vēsturiskā
centra saglabāšanai meklēt efektīvākus risinājumus.
Virzīt jautājumu izskatīšanai valdībā bez E.Zalāna vēl ir tiesīgs premjers Ivars Godmanis (LPP/LC), taču vēl nav zināms, vai viņš to darīs un kāds varētu būt valdības lēmums.
Lai nākamā gada sākumā Vecrīga nepārplūstu ar automašīnām, pašvaldība plāno ierobežot satiksmi, izveidojot maksas autostāvvietas, bet ministra vilcināšanās agrāk paust savu nostāju var novest pie tā, ka dome nepagūt pieņemt jaunus noteikumus. "Es uzskatu, ka Zalāns to dara politisku apsvērumu dēļ – viņš grib pirms vēlēšanām Vecrīgā uztaisīt haosu, lai teiktu, ka tēvzemieši netiek galā," saka satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Andrejs Požarnovs (TB/LNNK).
Pirmā
stunda par auto novietošanu Vecrīgā izmaksātu piecus latus, bet katra
nākamā stunda — astoņus latus. Vairākās vietās uz brauktuvēm plānots
uzstādīt stabus vai puķu podus, lai autovadītāji nevarētu Vecrīgu
izmantot caurbraukšanai. "Problēma tikai tā, ka jebkuri noteikumi
jāsaskaņo ar Zalāna kungu un tas var ilgt līdz četrām nedēļām," atzīmē
A.Požarnovs. Nākamotrdien dome varētu jaunos noteikumus pieņemt, bet,
ja saskaņošanai nepieciešams maksimālais laiks, tad vēlākais tie varētu
stāties stāties spēkā 9.janvārī, kas nozīmē, ka līdz tam deviņas dienas
jebkurš Vecrīgā automašīnas varēs novietot bez maksas.
A.Požarnovs
atzīmē, ja reiz E.Zalāns kopš jūnija nav spējis sniegt domei atbildi
par īpaša režīma zonas statusa saglabāšanu Vecrīgai, tad neesot nekāda
garantija, ka ministrs arī šo jautājumu nevilcinās.
Īpaša režīma zonas statuss Vecrīgai tika noteikts 1996.gadā. Tas ļāva pašvaldībai iekasēt no autovadītājiem nodevu par iebraukšanu Vecrīgā. Šajā gadā plānots šādi gūt 900 000 pašvaldības budžetā.
Diena jau rakstīja, ka līdz gada beigām dome bija paredzējusi ieviest jaunu automašīnu kontroles sistēmu par 370 000 latu, neskaitot pievienotās vērtības nodokli. Pagājušajā trešdienā Kungu un Mārstaļu ielas caurlaižu posteņos tika sākta jauno terminālu uzstādīšana. Statusa nepagarināšanas gadījumā šīs iekārtas būs jānoņem. "Izmest miskastē tās nebūtu pareizi. Vajag nodemontēt un saglabāt," uzskata A.Požarnovs, pieļaujot, ka pašreizējā kārtība ar laiku varētu atgriezties.