Gan Bei valstij radīja ne tikai teju miljona eiro lielus zaudējumus, bet arī pamatīgu satricinājumu. Valsts ieņēmumu dienests (VID) ar jaunu sparu metās pārbaudīt, vai šis ir vienīgais tāds gadījums uzņēmējdarbībā, otro elpu ieguva runas par jaunu kases aparātu ieviešanu, un kārtējo triecienu saņēma godprātīgie tirgotāji.
"Tas, ko Gan Bei gadījums ir parādījis un ko neviens būtībā negrib atzīt, ir tas, ka ar esošo nodokļu sistēmu vietējais uzņēmums Latvijā nespēj attīstīties. Šo problēmu ilgstoši nevēlas risināt neviena no valdībām. Pat tad, kad pieņēma likumu, ka ir jāsāk samazināt darbaspēka nodokli, viss ir beidzies ar to, ka šis nodoklis tagad atkal nosacīti ir pieaudzis," Dienai norāda Latvijas Tirgotāju asociācijas prezidents Henriks Danusevičs.
Vairāk nekā gadu uzturētais jautājums, vai Gan Bei par šādiem gājieniem nav pelnījis bargāku sodu, bijis diskusiju apvīts arī sarunās ar politiķiem. Ja nav soda, tad kādu signālu tas dod pārējiem tirgus dalībniekiem? Iespējams, tāpēc vēl pirms pāris mēnešiem VID pārstāvis Kaspars Čerņeckis atzina, ka Gan Bei gadījums nav mazinājis citu uzņēmēju vēlmi krāpties ar kases aparātiem. Tagad situācija varētu pamainīties, jo Prokuratūra beidzot paziņojusi, ka sāk kriminālvajāšanu pret deviņām personām. Personas darbojušās organizētā grupā divu uzņēmumu interesēs.
Pats Gan Bei ir nerunīgs. Uzņēmuma mārketinga daļas vadītāja Antra Ozoliņa aģentūrai LETA tikai norāda, ka turpināšot atmaksāt valstij nodarītos zaudējumus, kā arī veiks citas nodokļu iemaksas valsts budžetā, kas par 2015. gadu esot 4,45 miljonu eiro apmērā.
Danusevičs uzskata, ka uzņēmumu šmaukšanās ar kases aparātiem ir sekundāra parādība. "Šajos gadījumos lielāku sodu vajadzētu piemērot tiem, kas nodarbojas ar šo šmaukšanos. Ne jau īpašnieks vai veikala vadītājs ir tas, kurš spēj sagrozīt datus, lielākoties tie ir kases aparātu apkalpošanas uzņēmumu darbinieki. Tas ir tāpat kā ar automašīnām. Lielāko daļu auto tomēr labo servisa mehāniķis, nevis šoferis. Ja mehāniķis kaut ko nošmauc, tad viņš ir jāsauc pie atbildības," salīdzina Danusevičs.
Gan Bei gadījums bija arī stimuls VID rīkot akciju Iemet čeku, mēs to pārbaudīsim. Kā norāda dienesta pārstāve Evita Teice-Mamaja, nākamnedēļ VID plašāk iepazīstinās ar akcijas rezultātiem. Cilvēki čekus varēja nodot gada nogalē. Aktivitāte bijusi gana liela - no mazajiem klientu apkalpošanas centriem zvanīts un prasīts, lai arī pie viņiem tiek novietotas kastes cilvēku lielās intereses dēļ. Vēlāk VID pat izveidojis īpašu e-pasta adresi, uz ko čekus varēja nosūtīt elektroniski. Tomēr publiski jau izskan, ka no patērētāju tiesību aizsardzības viedokļa šī akcija bijusi absolūti neveiksmīga. Nododot čeku, pircējs automātiski zaudē vienīgo apliecinājumu par produkta iegādi, līdz ar to viņam nav iespēju vērst pretenzijas pret tirgotāju gadījumā, ja iegādāta sliktas kvalitātes prece.
Visu žurnālistes Aļonas Zanderes rakstu Gan Bei iedragājis jau tā trauslo stabilitāti lasiet trešdienas, 20.janvāra, laikrakstā Diena!