Viņš skaidroja, ka ATD sagatavojusi šo vilcienu iegādes finansējuma piedāvājumu, kas neparedz Eiropas Savienības (ES) finansējuma izmantošanu, bet gan līzinga finansējumu, par ko arī vairākas kredītiestādes esot izrādījušas interesi.
Merirands sacīja, ka ATD iepirkumu komisija turpina darbu pie personu apvienības "Škoda Transportation - Škoda Vagonka" ("Škoda") piedāvājuma izvērtēšanas, uzdodot vienīgajam pretendentam papildjautājumu par bateriju veiktspēju un tehniskajiem parametriem. Merirands prognozēja, ka iepirkuma komisija varētu pabeigt darbu šoruden.
Ja tiks izlemts iegādāties "Škoda" bateriju vilcienus, tad tos būtu jāsaražo 42 mēnešu laikā, piebilda Merirands.
Satiksmes ministrijas (SM) parlamentārais sekretārs Ģirts Dubkēvičs raidījumā sacīja, ka ceļš uz alternatīviem finansējuma avotiem ir pareizs, un jāsaprot, kā finansēt šo vilcienu iegādi.
Ja tiks izvēlēts līzinga modelis, tad būtu nepieciešams ap 20% jeb 20 miljonu eiro avansa maksājums, lai ražotājs sāktu darbu pie vilcienu ražošanas, piebilda Dubkēvičs.
Iepirkumu bateriju elektrovilcienu iegādei ATD izsludināja 2022.gada aprīlī.
Jau ziņots, ka SM saskaņošanai iesniegusi informatīvo ziņojumu, kurā piedāvā 2021.-2027.gada ES daudzgadu budžeta periodā izveidot 1520 mm (milimetru) jeb jau tagad Latvijā esošajā sliežu ceļu platumā savienojumu no Rīgas Centrālās pasažieru stacijas līdz Rīgas lidostai pirms "Rail Baltica" projekta pirmās kārtas pabeigšanas, savukārt finansējumu plāno piesaistīt, pārdalot ES fondu finansējumu no citiem SM infrastruktūras projektiem, tostarp bateriju elektrovilcienu iegādes.
Attiecībā uz ES kohēzijas politikas programmu 2021.-2027.gadam dzelzceļa jomas nozarei ir plānotas ES fondu investīcijas 419 492 461 eiro apmērā. Tostarp 92,495 miljonu ES fondu finansējums paredzēts bezemisiju (bateriju) vilcieniem, 246,998 miljoni eiro dzelzceļa transporta attīstībai un energoefektivitātes uzlabošanai sabiedriskajos pasažieru pārvadājumus, bet 80 miljoni eiro - Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstībai (peronu modernizācija un vilcienu kustības ātruma paaugstināšana).
Tādējādi, veicot pārdales, SM rosina atzīt par spēku zaudējušiem Bezemisiju vilcienu īstenošanas noteikumus, kuri paredzēja ES fondu finansējumu divu BEMU iegādei. Šāds lēmums pamatots, jo nepieciešamos pasākumus dzelzceļa infrastruktūras pielāgošanai BEMU ekspluatācijai nav iespējams realizēt Atveseļošanās programmas ietvaros, jo nav pieejamas nepieciešamās ražošanas jaudas elektroapgādes apakšstaciju ražošanai un citu projekta būtisku komponenšu ražošanai noteiktajos termiņos.
Bezemisiju vilcienu iepirkuma procesa rezultātā ir noskaidrots viens pretendents, kura cenu nav iespējams salīdzināt ar citu tirgus spēlētāju saistošiem piedāvājumiem, kā rezultātā nebūs iespējams projektu optimāli realizēt un racionāli rīkoties ar pieejamo finansējumu. Pārvērtējot BEMU programmu, SM ir secinājusi, ka piedāvātie risinājumi bez būtiskām papildu investīcijām elektrifikācijas infrastruktūrā nav optimāli satiksmes organizācijai tālajos maršrutos - Daugavpils, Rēzekne, Zilupe un Liepāja.
Tāpat ziņots, ka ATD šī gada aprīlī iepirkumā saņēma divus piedāvājumus, taču no tiem atbilstošs konkursa prasībām un vērtējams bija tikai personu apvienības "Škoda" piedāvājums.
Atbilstoši jaunu pasažieru pārvadāšanai paredzētu akumulatoru bateriju elektrovilcienu vienību (BEMU) piegādes iepirkuma prasībām pretendentiem, kuri konkursa pirmajā kārtā tika atzīti par atbilstošiem nolikumā noteiktajām prasībām, - "Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles" (CAF), "Škoda" un "Stadler Polska" - līdz 25.aprīlim bija jāiesniedz piedāvājumi.
Taču piedāvājumus iesniedza divi no trim atlasītajiem kandidātiem - "Škoda" un "Stadler".
Sīkāk iepazīstoties ar iesniegtajiem piedāvājumiem, iepirkumu komisija konstatēja, ka tikai "Škoda" ir iesniegusi pilnvērtīgu piedāvājumu, savukārt "Stadler" iesniegtie dokumenti neatbilst iepirkumā noteiktajām prasībām.
Līdz ar to iepirkumu komisija konstatēja, ka faktiski ir iesniegts tikai viens vērtējams piedāvājums, kuru tā turpinās vērtēt.
ATD ir vienotas valsts politikas realizētāja starptautisko pārvadājumu jomā, autotransporta komercpārvadājumu uzņēmējdarbības licencēšanā, kā arī sabiedriskā transporta plānošanā.