Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +10 °C
Skaidrs
Sestdiena, 27. aprīlis
Tāle, Raimonda, Raina, Klementīne

Eksperts: CO2 izmešu apjomu iespējams samazināt tikai ar nodokļu palīdzību

Vai Latvija ir gatava kļūt zaļāka un videi draudzīgāka? Tas ir jautājums, kas, cerams, nodarbina daudzus valsts iestāžu darbiniekus, citādi paredzamas ievērojamas soda naudas. Risinājumi, kurus iespējams samērā operatīvi, ir vairāki, kuru rezultātā ne tikai autovadītāji tiktu motivēti iegādāties ekonomiskākas un ar mazākiem dzinējiem aprīkotas automašīnas, bet arī ienestu papildu līdzekļus valsts budžetā.

Līdz 2035.gadam Eiropas Savienība (ES) iecerējusi pilnībā neitralizēt oglekļa emisijas no jauniem vieglajiem automobiļiem un vieglajiem komerciālajiem transportlīdzekļiem jeb furgoniem, tādējādi palielinot autotransporta nozares ieguldījumu klimatneitralitātes mērķu sasniegšanā. Savukārt līdz 2030.gadam siltumnīcefekta gāzu emisijām vieglajiem auto jāsamazina par 55% un furgoniem par 50%. Pašreiz lēmumu pieņēmēji Latvijā neizmanto visus instrumentus, lai sasniegtu Eiropas Savienības noteiktos klimatneitralitātes mērķus transporta jomā, jo vēl arvien nodokļu politika veidota tā, ka automašīnām ar lielu CO2 izmešu apjomu un videi draudzīgākiem spēkratiem izmaksas gan iegādē, gan ekspluatācijā būtiski neatšķiras. Šo situāciju iespējams labot, izvēloties citu Eiropas valstu pieeju, kad lielo dzinēju īpašnieki maksā ievērojami lielākus nodokļus, turpretim ekonomiskāko un videi nekaitīgāko automašīnu īpašnieki maksā krietni mazāk. Šādi iespējams motivēt cilvēkus atbildīgai rīcībai, kā arī samazināt CO2 izmešu apjomu.

Ņemot vērā to, ka mēs iepērkam lietotas automašīnas no Eiropas, pamatā no Nīderlandes un Beļģijas, tad spēkrati, kuri pēc tam tiek realizēti Baltijas valstī un Polijā, ir videi daudz draudzīgāki un arī ekonomiskāki. Mūsu apkopotie dati liecina, ka pārdoto spēkratu vidējās CO2 emisijas ir par 9% zemākas nekā pērn realizētajām jaunajām automašīnām Latvijā, jo citās Eiropas valstīs ir atšķirīga nodokļu politika, kas stimulē ekonomiskāku un “zaļāku” auto iegādi. Ja salīdzina ar visiem mūsu valstī reģistrētajiem auto – atšķirība ir vēl lielāka, veidojot jau 23%.

Lielā daļā ES valstīs noteikta stingra nodokļu politika, kas vērsta uz klimatu mērķu sasniegšanu. Tas nozīmē, ka par automašīnām ar lieliem dzinējiem, jāmaksā krietni lielāki nodokļi gan iegādes brīdī, gan ekspluatācijas laikā, tādēļ iedzīvotāji izvēlas pirkt spēkratus, kas ir ekonomiskāki. Un tieši tie arī nonāk pie mums Baltijas valstu otrreizējā tirgū un nodrošina to, ka CO2 izmeši ir mazāki nekā tiem jaunajiem auto, kas tiek pārdoti uz vietas..

Kamēr valsts līmenī netiks pieņemti lēmumi par to, ka lielo dzinēju auto iegāde un uzturēšana būs nevis nedaudz, bet gan ievērojami dārgāka par tiem, kas ir ar mazākiem dzinējiem, kā arī videi nekaitīgāki, situācija ievērojami nemainīsies. Līdzīga situācija Latvijai pašreiz izveidojusies Igaunijā, kur uz ielām var redzēt dažāda veida minivenus, džipus un līdzīgas automašīnas, kas dabai nav draudzīgas. Šo situāciju iespējams labot tikai ar valstiskiem lēmumiem, un ar atbalstu elektroauto iegādei vien nebūs līdzēts. ES izstrādātais piedāvājums paredz, ka, lai sasniegtu noteiktos mērķus, valstij jāsniedz ieguvumus iedzīvotājiem un jāstimulē inovācijas klimatneitrālās tehnoloģijās. Līdz šim šādu pieeju neesmu pamanījis. Jāpiemin, ka Igaunijas valdība jau izskata jaunos likumprojektus, kas ar 2025. gadu dramatiski izmainīs transportlīdzekļu reģistrācijas nodokļus, palielinot valsts budžetu un samazinot transportlīdzekļu radītos CO2 izmešus.

Lai gan daļa sabiedrības iebildīs tam, ka ar nodokļu politiku varam sasniegt ES klimatneitralitātes rādītājus, jo kādam nāksies maksāt vairāk gan par auto iegādi, gan arī uzturēšanu, manuprāt, valstiski domājošajiem un politikas veidotājiem būtu nopietni jāapsver, kādi stimuli tiks lietoti, lai Latvija kļūtu zaļāka transporta jomā, nenonākot sodāmo sarakstā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Vingris atkāpjas no EDzL valdes priekšsēdētāja amata

Par dzelzceļa projekta Rail Baltica izbūvi Latvijas teritorijā atbildīgā SIA Eiropas dzelzceļa līnijas (EDzL) valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris atkāpies no amata, aģentūru LETA informēja EDzL...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas