Nākamais jautājums esot - kam valdība gatavojas savas daļas pārdot. "Manā ieskatā, lai nodrošinātu valsts stratēģiskās intereses un tas ir sekmīgu Rīgas kā transporta mezgla attīstību, airBaltic būtu jāpiesaista stratēģiskais investors, kas specializējas aviācijas biznesā un vēlētos, lai šis investors ir ar pieredzi Eiropas Savienībā," uzsver Linkaits.
Patlaban visas tās struktūras, kas interesējas par airBaltic darbību, esot kaut kādā mērā saistītas ar Krieviju ar NVS valstīm, ar ārzonām, kur nav skaidrs patiesā labuma guvējs. Linkaits uzskata, ka atdod aviokompāniju šādu investoru rokās nav lietderīgi un saprātīgi.
Nākamais svarīgais jautājums - kādā procesā daļas tiks pārdotas. Tam jābūt atklātam, caurspīdīgam procesam, kurā investors tiek noteikts konkursa rezultātā. Arī cenu šajā gadījumā noteikšot esošie piedāvājumi. "Mani bažīgi dara tas, ka patlaban nav izdevīgākais laiks pārdot aviokompāniju tikai tāpēc, ka tirgū jau tagad ir piedāvājumā vairākas aviokompānijas. Pircēju pusē savukārt no nopietniem investoriem šādas intereses nav. Līdz ar to cena, ko varētu iegūt Latvijas valsts, nebūtu tā izdevīgākā un lielākā," uzsver eksperts.
Lai noteiktu pārdošanas cenu, ar kuru valsts varētu sākt sarunas, esot jāveic kompānijas novērtējums ar skatu nākotnē - kāds ir biznesa plāns, kāda ir plānotā naudas plūsma, plānotie ieņēmumi nākamajos trīs līdz piecos gados. Atbilstoši tam, tad tiek noteikta atbilstoša pārdošanas cena. "Patlaban nekas tāds nav darīts un ir sarunas mākoņos," skaidro eksperts.
Kā ziņots, ja tomēr neizdosies vienoties ar pārējiem akcionāriem, valsts ir gatava izteikt piedāvājumu par tai piederošās Latvijas nacionālās aviosabiedrības AS Air Baltic Corporation (airBaltic) kapitāldaļu pārdošanu, apliecināja valdības pārstāvji.
Ministru prezidents Valdis Dombrovskis (V) žurnālistiem uzsvēra, ka primārais scenārijs vēl joprojām ir lidsabiedrības pamatkapitāla proporcionāla palielināšana, tomēr, ja vienošanās ar pārējiem akcionāriem netiks panākta, tad kā alternatīvs variants tiks meklēta iespēja pārdot valsts daļas.
Valdība joprojām nav saņēmusi informāciju par airBaltic ārzonas akcionāra Taurus Asset Management Fund Limited patiesajiem labuma guvējiem un to, vai viņu rīcībā ir nepieciešamie līdzekļi pamatkapitāla palielināšanai. Valdībai ir nepieciešamas garantijas, tāpēc lēmums par iesaistīšanos lidsabiedrības finanšu problēmu risināšanā joprojām nav pieņemts.
airBaltic privātais akcionārs Baltijas Aviācijas Sistēmas (BAS) sola trešdien informēt Ministru prezidentu Valdi Dombrovski (V) par patiesā labuma guvējiem BAS.
"BAS nekad nav slēpis un neslēps savus īpašniekus, un Latvijas valdībai savi partneri lidsabiedrībā ir zināmi. Šodien Ministru prezidentam uz galda būs atsevišķs dokuments, kas apliecina patiesā labuma guvējus BAS," informēja BAS valdes locekle Inga Piterniece.
BAS, kam pieder 47,2% airBaltic akciju, vienādās daļās pieder lidsabiedrības vadītājam Bertoltam Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai Taurus Asset Management Fund Limited. Valdības pārstāvji iepriekš vairākkārt uzsvēruši, ka viņiem nav zināmi Taurus Asset Management Fund Limited īpašnieki.
Piterniece uzsvēra, ka Dombrovskis par patiesā labuma guvējiem tiks informēts, jo otrdien pēc kārtējās valdības sēdes un spriešanas par airBaltic valdības vadītājs nācis klajā "ar kārtējo ieganstu valsts kā akcionāra nespējai aktīvi iesaistīties nacionālās lidsabiedrības jautājuma risināšanā - valdībai netiekot atklāti privātā akcionāra patiesā labuma guvēji".
"Līdz šim no valdības puses sagaidīti skaļi apliecinājumi dalībai lidsabiedrībā un izpratnei par lidsabiedrības nozīmi Latvijas ekonomikā. Patlaban privātais akcionārs izpildījis pilnīgi visus valdības izvirzītos nosacījumus, lai abi akcionāri kopīgiem spēkiem varētu attīstīt airBaltic. Tagad valdība paziņo, ka savas daļas lidsabiedrībā tā tomēr varētu pārdot," sacīja Piterniece.
airBaltic ir dibināta 1995.gadā. Aviokompānijas galvenie akcionāri ir Latvijas valsts (52,6%) un BAS (47,2%). BAS vienādās daļās pieder lidsabiedrības vadītājam Flikam un Bahamās reģistrētajai kompānijai Taurus Asset Management Fund Limited.
Patlaban starp airBaltic akcionāriem - Fliku un valsti - ir saspringtas attiecības saistībā ar airBaltic finanšu stāvokli un nepieciešamajiem ieguldījumiem lidsabiedrībā.