Tas ilga 12 stundas un 59 minūtes, attālums – 480 km. Saules putns nolaidās Zaventemas lidostā Beļģijā, kur to sagaidīja prieka pilns pūlis, fani un žurnālisti. Pasaules klases notikums aviācijas vēsturē.Ar tikpat platiem spārniem kā Airbus A340 un proporcionāli minimālu svaru HB-SIA prototips pārsteidz ar iepriekš neredzētām konstrukcijas īpašībām un aerodinamisko kvalitāti. Oglekļa šķiedru struktūra, dzinēju ķēde, lidojuma instrumenti, viss ir izstrādāts, lai taupītu enerģiju, pretotos skarbajiem laika apstākļiem lielos augstumos. Projekta tēvi ir divi unikāli piloti, Bertrāns Pikārs, psihiatrs un gaisa kuģotājs, kas veica pirmo lidojumu apkārt pasaulei bez nosēšanās, un Andrē Boršbergs, inženieris ar grādu vadības zinātnē, iznīcinātāja pilots un profesionāls lidmašīnu un helikopteru pilots.Spārni ar paneļiemDienā, kad žurnālistiem bija atļauts aplūkot Saules putnu, organizatori mūs brīdināja: «Neejiet klāt lidmašīnai, nepieskarieties tai un fotografējiet, cik vien vēlaties. » Jāgaida. Kad viens blogeris pārtraukuma laikā piegāja klāt lidmašīnai un mēģināja tuvplānā nofotografēt saules bateriju, inženieris iesaucas: «Hei, puis, beidz fotografēt!» Šī tehnoloģija ir patentēta un aizsargāta. Lidmašīna izmaksājusi daudzus miljonus dolāru, un tā pilntiesīgi ir uzskatāma par zelta putnu.Šīs mašīnas tehniskās īpatnības apvieno vieglumu un efektivitāti, spārni noklāti ar saules bateriju paneļiem. To efektivitāte varētu būt vēl lielāka, Solar Impulse paneļi nav tik efektīvi kā kosmosa kuģu būvniecībā izmantotie paneļi, bet tad to svars neļautu veikt nakts lidojumu. Ar enerģijas blīvumu 240 Wh/kg, akumulatori sver 400 kg, tas ir vairāk nekā ceturtā daļa no visas lidmašīnas svara. Dienas vidū katrs kvadrātmetrs virsmas saņem saules enerģiju, kas līdzvērtīga 1000 vatiem, jeb 1,3 zirgspēku gaismas jaudu. Vairāk nekā 24 stundās tas jau līdzinās 250 W/m2. Karkass ir konstruēts no caurumotiem oglekļa šķiedras kompozītmateriāliem. Augšējā spārnu virsma ir pārklāta ar iekapsulētām saules baterijām, apakšējā virsma – ar vieglu elastīgu plēvi. Starp šīm divām virsmām iestiprinātās simt divdesmit oglekļa šķiedras ribas ar 50 cm intervāliem notur vietā šos divus slāņus un sniedz spārniem aerodinamisko formu. Lidaparātam ir četri motori, polimēru litija baterija, kas sastāv no 70 akumulatoriem un vadības sistēma, kas kontrolē ielādes slieksni un temperatūru. Siltumizolācija lidmašīnai ir izstrādāta, lai saglabātu siltumu, ko izstaro baterijas, un uzturētu to darbību, neskatoties uz -40° temperatūru 8500 metru augstumā. Katra motora maksimālā jauda ir 10 ZS. Ātrumkārba ierobežo abu – 3,5 metru diametrā – propelleru rotāciju līdz 400 apgriezieniem minūtē. Borta dators apkopo un analizē simtiem lidojumu vadības parametru, palīdzot pilotam pieņemt lēmumus, nosūtot galvenos datus komandai uz zemes un, galvenais, nodrošinot motoru ar optimālu jaudu – pielāgotu lidojuma konfigurācijai un akumulatoru uzlādēšanās/izlādēšanās statusam.Par tīrāku nākotniFederiko Santamarijas Tehniskās universitātes Aviācijas un kosmosa lietojumprogrammu centra pētnieks Rodrigo Suaress ir pārliecināts: «Es domāju, ka Solar Impulse parāda, ja ir interese un līdzekļi, var sasniegt lielas lietas, ar šo lidojumu demonstrējam, ka ir vērts censties, lai sasniegtu tīrāku nākotni nākamajām paaudzēm.» Starptautiskās Gaisa transporta asociācijas pētījumi liecina, ka «lidmašīna patērē 60 galonu degvielas minūtē lidojumā, no tā rodas 60 kilogrami oglekļa dioksīda, tādējādi tādas iniciatīvas kā Solar Impulse uzsvaru liek uz atjaunojamās enerģijas alternatīvu attīstību nākotnes aviācijai».Mēs joprojām esam tālu no debesīm, kurās varētu lidot privātas vai komerciālas lidmašīnas, kuras darbina saules enerģija, bet šāda nākotne ne visiem ir pa kabatai. Patlaban projekts izmaksā 128 miljonus dolāru. Drīz inženieri sāks būvēt otro lidmašīnu ar vairāk uzlabojumiem, piemēram, lielāku salonu, kas ļaus pilotam justies ērtāk, kad 2014. gadā tas paredzējis lidot apkārt planētai Zeme. Jūnijā lidmašīna būs apskatāma Parīzes gaisa šovā.
FOTO: Diena aplūko lidmašīnu, kuru darbina saule. Pilotu mērķis – aplidot ap pasauli
Solar Impulse nav pirmā saules lidmašīna, bet noteikti ir vērienīgākā. «Nevienai citai šāda tipa lidmašīnai iepriekš nav izdevies lidot ar pilotu cauru nakti,» par Solar Impulse projektu saka tā autori.Nesen notika lidaparāta pirmais starptautiskais lidojums no Paijernes (Šveice) uz Briseli (Beļģija).
Uzmanību!
Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.