augusta vētras, _Dienai _teica Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) sabiedrisko attiecību speciāliste Daiga Reihmane. Vēl ceturtdien bez elektrības bija palikuši aptuveni 730 uzņēmuma klienti, un daļai no viņiem cerības iedegt spuldzīti ir tikai nākamnedēļ. Turklāt pēc ceturtdienas lietusgāzēm Preiļos un Krāslavā šis skaitlis ir pieaudzis līdz 1451.
D.Reihmane arī norādīja, ka salīdzinot, piemēram, ar Zviedriju Latvenergo avārijas
brigādes strādā ātri, jo tur vētras bojājumu rezultātā radušos
elektroenerģijas padeves traucējumus novērsa pusotra mēneša laikā. SPRK
pārstāve gan norādīja, ka aizdomu gadījumā par Latvenergo darbinieku
neizdarību jāvēršas ar sūdzību pašā uzņēmumā, taču, nesaņemot
apmierinošu atbildi, jāvēršas SPRK, kas uzrauga sabiedrisko pakalpojumu
sniegšanas kvalitāti. "Bet Latvenergo ir ieinteresēts atjaunot
elektrības padevi pēc iespējas īsākā laikā, jo par nesniegtajiem
pakalpojumiem nesaņem samaksu," piebilda D.Reihmane. Viņas pārstāvētajā
komisijā Latvenergo klienti ar sūdzībām nav vērsušies nedz šoreiz,
nedz 2005.gada ziemā.
Ministru kabineta noteikumi uzliek pienākumu Latvenergo novērst elektrības padeves traucējumus un bojājumus 24 stundu laikā pēc informācijas saņemšanas par radušos problēmu. Taču šim nosacījumam ir izņēmumi, no kuriem viens – ja bojājumi ir radušies stihiskas nelaimes vai nepārvaramas varas dēļ, uz ko attiecas arī vētras, orkāni, ugunsgrēki, plūdi utt. 24 stundu termiņš bojājumu novēršanai uz šādiem gadījumiem neattiecas un citu valdības noteikumi neparedz. Līdzīgi ir ar zaudējumiem, kuru atlīdzības pienākums ārkārtas apstākļos parasti nav piemērojams.
To apstiprina gan D.Reihmane, gan advokāts Egīls Lasmanis. "Šis ir tipisks ārkārtas apstākļu jeb "force majeure" gadījums, kas
izslēdz civiltiesisko atbildību," norāda E.Lasmanis, kurš piebilda, ka
zaudējumus no uzņēmuma varētu piedzīt tikai gadījumā, ja tā klients
spētu pierādīt, ka elektroenerģijas padeve nav laicīgi atjaunota
speciālistu nemākulības vai negribēšanas dēļ. "Kā arī gadījumā, ja
atklātos, ka Latvenergo avārijas brigādi nosūtījis uz Taizemi
kvalifikācijas celšanai tā vietā, lai klientiem atjaunotu elektrības
padevi," pasmej advokāts.
Latvenergo Ārējās komunikācijas daļas projektu vadītāja Ilvija Līvmane atgādina, ka ārpus kārtas elektroenerģijas padeve tiek atjaunota slimnīcām un bērnu dārziem.
Vētras seku likvidēšanā piedalās vairāk nekā 200 tehnisko spēku brigādes, kuras strādās arī nedēļas nogalē. Montieri strādājot no plkst.7 rītā līdz 22 vakarā, līdz ar to darba ritms esot smags un nežēlīgs.
Runājot par objektiem, kuriem elektrības piegāde tiek atjaunota ārpus kārtas, I.Līvmane norāda, ka 20 kV vidējā sprieguma bojājumi tiek novērsti pirmkārt, un prognozēts, ka vairums no darbiem šajā jomā tiks pabeigti līdz sestdienai. 0,4 kV elektropārvades līniju bojājumu novēršanai nepieciešams ilgāks laiks, un prognozes liecina, ka pašreizējie elektrotīkla bojājumi tiks pilnībā novērsti nākošās nedēļas laikā.
Ražotnes un uzņēmumi, piemēram, Lazdonas piensaimnieks, strādājot normālā darba režīmā un to elektroapgāde ir sakārtota. Patlaban noris darbs, lai elektrības piegādi atjaunotu visām lauku saimniecībām, no kurām Latvenergo Kontaktu centrā joprojām tiek saņemtas sūdzības par elektroenerģijas piegādes problēmām. I.Līvmane vilcinās ar precīzu prognozi, kad tieši tiks pabeigta bojājumu novēršana – to esot grūti sniegt. Piemēram, Teiču rezervāta mežainajā apvidū esot jāpagūst atjaunot nopostīto elektrolīniju, kas savieno Madonu ar Jēkabpili. Šī līnija ir jābūvē no jauna, un tas neesot izdarāms pāris dienu laikā.
(pievienotas pēdējās trīs rindkopas)