Abām televīzijām iesniegtā reklāma ir likumīga, patiesa un objektīva, kā arī tā nepārkāpj ētikas, humānisma, morāles, tikumības un pieklājības normas, tāpēc nav iemesla tai atteikt reklāmas iespējas, norāda LEKA valdes priekšsēdētājs Ilmārs Muuls.
LEKA un lielākie Latvijas kabeļoperatori vēlas noskaidrot to, vai skatītāji būs gatavi maksāt par līdzšinējiem bezmaksas kanāliem, tāpēc tika pieņemts lēmums izveidot vienkāršus reklāmas rullīšus skatītāju informēšanai par iespējām izteikt savu viedokli.
Tieši arī ar tādu domu tika izveidots reklamējamais objekts - mājas lapa www.parTV.lv, kurā LEKA aicina ikvienu TV skatītāju paust savu nostāju par maksas televīzijas ieviešanu – lai vēl plašāk iesaistītu sabiedrību šajos jautājumos, kuri nākotnē ietekmēs ikvienu Latvijas iedzīvotāju.
„Iespējams, reklāma nav patīkama šiem kanāliem, kuros mēs vēlējāmies tās ievietot, taču mēs dzīvojam demokrātiskā sabiedrībā un katram ir tiesības uz vārda brīvību. Īpaši izbrīna tas, ka arī TV3, kura skandināvu īpašnieki vienmēr ir izcēlušies ar augstiem vārda brīvības principiem, neļauj mums paust savu reklāmas vēstījumu šī kanāla skatītājiem. Tas izskatās pēc tā, ka uzņēmumi tikai runā par augstām vērtībām, bet realitātē nodarbojas ar satura cenzūru, jo izmisīgi vēlas skatītājus aplikt ar papildus izmaksām,” norāda I. Muuls.
Tāpat LEKA vēlas vērst uzmanību uz to, ka gan MTG, gan LNT pagājušajā nedēļā medijos izplatījuši vairākas tendenciozas ziņas, tajā skaitā par to, ka operatori gatavojot skatītājus nepamatotam cenu kāpumam.
"Kategoriski noliedzu apgalvojumu, ka kabeļoperatoriem, citēju, "acīmredzot bija plāns arī turpmāk iedzīvoties uz komerctelevīziju rēķina, piedāvājot skatītājiem iespēju redzēt LNT un TV3 ne vairs pamatpaketēs, bet dārgās maksas pakās". Pirmkārt, satura iegāde arī ir tā, kas veido praktiski lielākās kabeļtelevīzijas izmaksas skatītājiem. Attiecīgi ikviens kanāls, kas prasa papildus samaksu, sadārdzina pakalpojumu skatītājam.
Tas nozīmē, ka TV3 un LNT plāni prasīt naudu par to pārraidīšanu būs tas, kas sadārdzinās televīzijas skatīšanos. Otrkārt, tieši kanāliem, it sevišķi gadījumā, ja LNT grupa iekļausies MTG koncernā, būs iespējas pieprasīt nepamatoti lielu naudu no skatītājiem par dažādu kanālu pakām, kurās ne visi kanāli ir pieprasīti, bet kabeļtelevīzijas operatoriem ir jāņem piespiedu kārtā, lai dabūtu pieprasītākos kanālus savā piedāvājumā,” norāda I. Muuls.
MTG vadītājs Baltijas valstīs Kaspars Ozoliņš apstiprina, ka TV3 nav piekritusi rādīt LEKA reklāmu vairāku apsvērumu dēļ.
"Saskaņā ar Reklāmas likumu, reklāmai ir jābūt patiesai un objektīvai, veidotai saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi un tajā nevar izmantot citas personas firmu vai identificējošu apzīmējumu (tostarp preču zīmi) bez šīs personas piekrišanas. Otrkārt, LEKA nav lūgusi atļauju un TV3 arī nav devusi piekrišanu izmantot savu logotipu LEKA reklāmas klipā. Un treškārt, LEKA reklāma ietver nepatiesu un maldinošu informāciju, vēstot, ka Latvijas skatītājiem TV3 vairs nebūs pieejama bezmaksas apraidē," norāda K.Ozoliņš.
Viņš arī piebilst, ka pēdējā laikā vērojams, kā kabeļoperatori aktīvi baida skatītājus, ka must carry principa atcelšana Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā stipri sadārdzināšot kabeļtelevīzijas pakalpojumus, jo nāksies maksāt par retranslāciju TV3 un LNT.
"Varu tikai piebilst – ja kāds saka, ka kabeļtelevīzija TV3 un LNT dēļ tagad maksās četrus latus dārgāk, tad aicinu medijus pajautāt kabeļoperatoriem, kurus aizstāvēt uzņēmies arī I.Muuls), kur paliks Ls 3,80? Vienīgais, ko komercetlevīzijas pašlaik mēģina panākt, ir, lai kabeļtelevīziju operatori, kas retranslē mūsu saturu – piemēram, Izzi, Baltcom, Lattelekom un citi, no ikmēneša abonentu maksas nelielu daļu – 10 vai 15 santīmus – samaksātu mums. Lietuvā šāda kārtība jau darbojas," norāda K.Ozoliņš.
LNT pārstāve Ingūna Sermole norāda, ka šis LEKA paziņojums vēlreiz pierāda to, ka kabeļoperatori mulsina sabiedrību, sniedz nepatiesus apgalvojumus, lai sagatavotu augsni nepamatotas inflācijas piemērošanai un iedzīvotos uz skatītāju rēķina, publiski minot sadārdzinājumu kabeļoperatoru klientiem pat par 4 LVL, lai gan Nacionālās komerctelevīzijas prasa tikai 20 santīmus.
LNT norāda, ka klips, ko LEKA vēlējās izvietot kanālā, satur melīgu informāciju, līdz ar to tas neatbilst reklāmas likumam, kas nosaka, ka kanāls, kurā tiek pārraidīta video reklāma, ir līdzatbildīgs par informāciju, ko satur reklāma. “Tādēļ, atbilstoši likumam, atteicām šī klipa izvietošanu, jo nevaram kļūt par melīgas informācijas izplatītāju. Aicinām arī citus medijus būt uzmanīgiem un šo melīgo informāciju tālāk neizplatīt,” aicina I.Sermole. Klipā ir izvietotas citu firmu preču zīmes, kuru īpašniekiem nav prasīta atļauja tās izmantot, lai gan likums nosaka, ka šāda atļauja ir nepieciešama.
Tāpat klipā ir apgalvots, ka līdz ar must carry likuma izmaiņām no iedzīvotājiem par kanālu LNT un TV3 skatīšanos tiks prasīta nauda, kas nav patiesība, jo ar šī likuma izmaiņām valsts rūpējas, lai arī turpmāk LNT un TV3 paliktu bezmaksas virszemes apraidē un iedzīvotāji jau par to maksā. Arī apgalvojums, ka līdz ar šī likuma grozījumiem Latvijā tiks ieviesta maksas televīzija un LNT nebūs pieejams bezmaksas apraidē, nav patiess.
“Kā iepriekš jau esam norādījuši, pateicoties kabeļoperatoru komercdarbības principiem, Latvijā principā jau ir ieviesta maksas televīzija, jo tikai 25% skatītāju Virszemes TV izmanto iespēju Nacionālos kanālus skatīties bez maksas! Tādēļ brīdinām kabeļoperatoru klientus nepadoties ažiotāžai maksāt dārgāk, jo ikvienam TV skatītājam ir iespēja izvēlēties un skatīties LNT un TV3 bez maksas virszemes apraidē kopā ar LTV1 un LTV7, par ko šīs televīzijas un paši skatītāji ar nodokļiem un budžetu, ko valsts piešķir LTV, maksā gadā 2,6 miljonus latu,” teic I.Sermole.
(pievienots LNT viedoklis)