Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +2 °C
Apmācies
Pirmdiena, 23. decembris
Viktorija, Balva

Pasts kā miniatūra valsts kopija

"Pie mums ir ērti, vienkārši un visu var nokārtot vienuviet!", "Drošs ātrums!" - šīs ir dažas no frāzēm, ar ko savus pakalpojumus reklamē valsts uzņēmums Latvijas pasts (LP). Tomēr esošais nereti atšķiras no vēlamā - atsevišķās nodaļās laiks it kā apstājies un «pasta balodis» klienta labā necenšas tik, cik viņa spēkos.

Pēdējos gados LP bieži dreifējis pārmaiņu ūdeņos - izkuģojis no ērtā monopolstāvokļa, pieredzējis atsevišķu tradicionālo pakalpojumu pieprasījuma būtisku samazināšanos, tāpēc iespēju gūt ieņēmumus radis citos veidos un pasta nodaļās ieviesis daudz dažādu pakalpojumu, kas, iespējams, atvieglo ikdienu lauku ļaudīm, taču ne steidzīgajiem pilsētniekiem.

Trešdienas novakare pasta nodaļā Ķengaragā, Maskavas ielā - rindā piecpadsmit cilvēku, nākas gaidīt pusstundu, jo strādā vien divas darbinieces. Daži laiku kavē, lasot līdzpaņemto presi, citi - seko rindas virzībai, lai nepalaistu garām savu kārtu, jo numuriņu sistēmas šeit nav. Līdzīgi ir Rīgas vienā no noslogotākajām pasta nodaļām - Centrālajā dzelzceļa stacijā, ar to atšķirību, ka proporcionāli "lodziņu" skaitam strādā vairāk darbinieču un ir arī rindu "mašīna". Šeit Diena uzrunā kādu acīmredzami neapmierinātu sievieti. "Esmu biroja administratore, bieži nākas sūtīt ierakstītās vēstules. Taču atzīšos, ka nereti neizturu un iemetu tās vēstuļu kastē kā parastās, jo šī nīkšana man bojā garastāvokli un brīvo vakaru. Nesaprotu, kāpēc ātrās kases ciet un man jāgaida, kamēr, atvainojos, dzērāji noformēs ātros kredītus?"

Lēno rindas virzību var arī izmantot - piemēram, lai iegūtu jaunas zināšanas par LP daudzfunkcionalitāti. Šeit iespējams saņemt starptautisku naudas pārvedumu no ārzemēs dzīvojošiem tuviniekiem un turpat to ieguldīt valsts krājobligācijās. Ja maks tukšs, tā piepildīšana esot vien stundas jautājums - pastā var pieteikties trim ātrajiem kredītiem. Vēl arī pieslēgt mobilos sakarus, bet, ja mūsdienu tehnoloģijas neuzrunā, tad darbinieces par maksu ļaus piezvanīt uz jebkuru numuru Latvijā - cena ir 30 santīmu un vēl seši par katru norunāto minūti. Jā - pasta pakalpojumu tarifu katalogā, kas pieejams klientu ērtībām, visas cenas pat gadu pēc pārejas uz eiro joprojām norādītas vienīgi latos. Operatore, atbildot uz piezīmi, rausta plecus un saka, ka neesot pamanījusi - darbs dzenot darbu.

Haotiski izvietotos plauktos un stendos rindojas dažādas preces - sākot no sērkociņiem, beidzot ar pastkastīti, vienkāršu mobilo tālruni un makšķerēšanas gada karti. Savukārt Rīgā, Slokas ielā esošajā LP nodaļā iespējams iegādāties pat cigaretes. Sazvanītā pasta darbiniece atbild, ka šāda iespēja klientiem esot jau sen un tirgojamo preču klāsts ir nodaļas vadītāja ziņā - galvenais nosacījums - lai tās būtu pieprasītas.

"Iespēju klāsta paplašināšana iet roku rokā ar servisa pilnveidošanu. Jā, mums ir jāuzlabo klientu apkalpošana, kas varbūt vēsturiski nebija prioritāte, jo monopolam, kāds LP bija līdz 2013. gadam, nekad nav tendence ļoti spodrināt klientu servisu," Dienai atzīst LP valdes priekšsēdētājs Arnis Salnājs. Viņa vadītā valde ir jau desmitā dažu gadu laikā, savukārt pats A. Salnājs amatā «ierotējis» no valdes locekļa krēsla, kur iesēdās pirms diviem gadiem. Līdz tam viņš plašāk nebija pazīstams - strādājis par juristu, profesionālo interesi saistot ar būvniecības tiesību jomu, ko patlaban Londonā apgūstot maģistrantūrā. Un paralēli Latvijā vada uzņēmumu ar četriem tūkstošiem darbinieku. Tā gan neesot, ka vadītāji mainās un, nākot ar saviem uzstādījumiem, katrs rausta LP vien sev izprotamu vīziju virzienā: "Pēctecība ir liela. Jebkuram uzņēmumam ir kāds īpašnieks, kurš lemj, kas jāpilda šai vai citai valdei. Ir vesela struktūra, kas uzrauga LP un nosaka tā stratēģiju," saka A. Salnājs un piebilst, ka pats strādāt uz LP neesot nācis, lai gūtu slavu, bet gan ar apziņu, ka varot paveikt labas lietas.

Vai nebūtu labi samazināt rindas nodaļās? - "Katrs klients atnāk ar savu vēlmi, protams, vēloties tikt apkalpots visātrāk un vēlams - pirms citiem." Pēc ilgiem gadiem pērn veiktas aptaujas rezultāti liecinot, ka 74 procenti fizisko personu ar LP darbu esot apmierināti, savukārt neapmierināto esot vien četri procenti. Tas gan šķiet neticami, aplūkojot atsauksmes sociālajos tīklos, par ko Diena rudenī jau rakstīja. Pasta vadība norāda, ka, iedziļinoties katrā situācijā, nereti atklājoties, ka sūdzības ir nepamatotas, piemēram, kādam nepienākušās pakas piegādātājs nemaz nav LP.

Visu Kristīnas Putincevas rakstu Pasts kā miniatūra valsts kopija lasiet otrdienas, 27.janvāra laikrakstā Dienā!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas