Pērn Latvijas Nebanku kredītdevēju asociācija izstrādāja pakalpojumu, kas atvieglo dzīvi tā sauktajiem problemātiskajiem kredītņēmējiem. Asociācijā pēc palīdzības vērsušies vairāk nekā 250 klientu, kas, aizņemoties no vairākiem nebanku aizdevējiem, nav spējuši parādu atmaksāt noteiktajā laikā un apjomā. Pakalpojums paredz, ka parādniekam apturēta soda sankciju piemērošana, tāpat no jauna tiek izveidots maksājuma grafiks, ņemot vērā kredītņēmēja iespējas atdot parādu. Šeit gan jāteic, ka atvieglojums attiecas tikai uz tiem kredītņēmējiem, kas izmantojuši asociācijas biedru pakalpojumus.
Latvijas Nebanku kredītdevēju asociācijas vadītāja Baiba Fromane atklāj, ka viena no lielākajām nozares problēmām bija tā, ka neliela daļa klientu aizņēmās vienlaicīgi pie vairākiem kredītdevējiem, bet vēlāk nespēja tikt galā ar saistību izpildi: "Valsts nav izveidojusi vienotu reģistru datu apmaiņai par klientu aktīvajām saistībām. Mums nebija rīku, lai pārbaudītu viņu aktīvos kredītus citur. Lai risinātu šo problēmu, asociācijas biedri sāka savstarpēju datu apmaiņu." Vēl samērā aktīvi tiek izmantota iespēja klientam iekļaut sevi sarakstā, uz laiku liedzot saņemt ātro kredītu. To izmantojis 141 iedzīvotājs.
Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Ilze Žunde norāda, ka pēdējā pusotra gada aktivitātes ir atstājušas iespaidu uz to, kā nebanku kreditētāji reaģē uz tirgu un kādas iniciatīvas izvirza nozares pārstāvji. "Šo iniciatīvu vērtējam pozitīvi, tomēr, ja paskatās dziļāk, arī tai ir savi trūkumi - atbalsts tiek sniegts tikai tiem cilvēkiem, kas ņēmuši kredītu no asociācijas biedriem. Kaut gan ir virkne uzlabojumu, PTAC sūdzības saņem joprojām," stāsta Žunde.
Visu Aļonas Zanderes rakstu lasiet ceturtdienas, 9.janvāra, laikrakstā Diena!