Laika ziņas
Šodien
Sniegs
Rīgā -2 °C
Sniegs
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Tiesībsargs konstatētos pārkāpumus Rēzeknes pansionātā vērtē kā pazemojošus

Tiesībsargs Juris Jansons klātienes vizītes laikā konstatētos pārkāpumus Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības Sociālā dienesta pārraudzībā esošajā Pensionāru sociālo pakalpojumu centrā novērtējis kā pazemojošus.

Tiesībsarga biroja pārstāvis Edgars Lakutis aģentūru LETA informēja, ka minētais pansionāts bijis viens no "līderiem", par kuru iedzīvotāji ziņoja pavasarī rīkotajā tiesībsarga kampaņā "Dzīve pansionātā - kāda tā ir?" - par minēto institūciju tiesībsarga rīkotās kampaņas laikā tika saņemtas deviņas sūdzības.

Iedzīvotāji sūdzējušies par pakalpojumam neatbilstošām klientu istabām, koplietošanas un sanitārajām telpām. Apsekojot pansionātu, konstatēts, ka telpas kopumā nav iekārtotas, ņemot vērā senioru un cilvēku ar funkcionālajiem traucējumiem individuālās vajadzības un drošību. Vairākos gaiteņos grīdas segums un grīdas flīzes bijušas stipri bojātas, manīts arī no sienām krītošs apmetums. Lai arī atsevišķas klientu istabas ir individualizētas un noformētas "mājīgā gaisotnē", vairums klientu istabu bijušas "bezpersoniskas" - tajās bija tikai gultas un nakts skapīši. "Tādai sajūtai nebūtu jābūt pastāvīgajā dzīvesvietā," norādīja tiesībsarga biroja pārstāvis.

Institūcijas klienti pārsvarā izvietoti divvietīgajās un trīsvietīgajās istabiņās. Situāciju ar privātās dzīves neaizskaramības nenodrošināšanu kā "īpaši problemātisku" Tiesībsarga biroja pārstāvji raksturo tā saucamajā "demences sektorā", kur izvietoti 48 klienti, kuriem nepieciešama diennakts aprūpe. Šajā sektorā izvietotie cilvēki atrodas savās istabās visu diennakti un ir spiesti visu laiku pavadīt, guļot blakus citiem istabas biedriem, kā arī novērot, kā institūcijas darbinieki nodrošina ikdienas higiēnas aprūpi blakus gulošajiem, pauda Lakutis.

Konstatēts, ka vairākās klientu istabās sēdpodi ir novietoti bez jebkādiem norobežojošiem aizslietņiem, attiecīgi institūcijas klientiem tas jāizmanto pie atvērtām istabas durvīm, citu istabas biedru klātbūtnē. Tiesībsarga biroja pārstāvis uzsvēra, ka šādas situācijas ir ne tikai cilvēka cieņu aizskarošas, bet nepieņemamas arī no higiēnas viedokļa, īpaši, ja sēdpods pēc tam nekavējoties netiek iztīrīts. Bez jebkādu norobežojošu aizslietņu izmantošanas klientiem ar funkcionāliem traucējumiem tiek mainītas arī autiņbiksītes.

Pansionāta sanitārajās telpās novērots nepieciešamo higiēnas preču, īpaši tualetes papīra, trūkums. Lai arī tualetes papīra ruļļi bija manāmi atsevišķu klientu istabās, tie esot bijuši vizuāli atšķirīgi no tās tualetes papīra partijas, kura tiek izsniegta centralizēti.

Saskaņā ar institūcijas administrācijas un darbinieku sniegto skaidrojumu, ikvienam klientam individuāli tiek izsniegti divi tualetes papīra ruļļi mēnesī, tomēr tiesībsargs nav guvis pārliecību, ka institūcijas administrācija pilnā apmērā nodrošina ikvienam klientam ikdienā nepieciešamās higiēnas preces. Tas radot pamatu aizdomām, ka pansionāts nepilda saistības par oficiāli noteiktajā uzturēšanas maksā, kas mēnesī vienam klientam ir 707,10 eiro, iekļautajām visām paredzētajām higiēnas precēm - tualetes papīru, mazgāšanas līdzekļiem, zobu birstēm un zobu pastām.

Vizītē konstatēts, ka administrācija arī nav nodrošinājusi gan klientu ēdienreizēm un galda kultūrai piemērotus galda piederumus, gan pilnvērtīgu darbinieku atbalstu klientu ēdināšanas laikā. Lielākā daļa klientu ēšanai lieto tikai karotes, tai skaitā arī ēdot otro ēdienu, turklāt netika manīts, ka institūcija piedāvātu visus nepieciešamos, pasniegtā ēdiena veidam atbilstošos galda piederumus.

Ēdienreižu laikā netiek arī nodrošināta atbilstoša klientu pozicionēšana un pozu koriģēšana ēdināšanas procesa laikā. Tika novērots, ka klienti pārsvarā sēž nepiemērotās, neergonomiskās pozās gan ēdināšanas laikā, gan brīvajā laikā, vienlaikus institūcijas darbinieki nemudina klientus apsēsties ergonomiski pareizi un ērti.

Vizītē arī manīts, ka atsevišķi institūcijas darbinieki, veicot klientu ikdienas aprūpi, izturējušies pret viņiem necienīgi un rupji. Arī Tiesībsarga biroja pārstāvju klātbūtnē kāda no strādājošām aprūpētājām uz klienta izteikto lūgumu pēc palīdzības nekautrējās būt rupja un necienīgi norādīja, ka viņai nav laika. Centrā "acīmredzami" trūkst aprūpes personāla, kas varētu klientiem sniegt nepieciešamo atbalstu, vedot viņus ikdienas pastaigās - tajās dodas tikai daži klienti no kopumā 194 pansionāta iedzīvotājiem.

Vizītes noslēgumā Tiesībsarga biroja pārstāvji ar institūcijas administrāciju pārrunāja problēmas un konstatētos trūkumus un sniedza ieteikumus kvalitatīvāku pakalpojumu sniegšanā, lai tiktu ievērotas klientu vislabākās intereses.

Jansons uzsvēra, ka situācija Rēzeknē apliecina - risinājums, kā celt aprūpētāju kvalifikāciju un vienlaikus arī atalgojumu, lai būtu iespējams piesaistīt zinošus un motivētus darbiniekus, jārod steidzami.

Lai nodrošinātu institūcijā sniegto ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu atbilstību cilvēktiesību standartiem un normatīvajā regulējumā noteiktajām obligātajām prasībām, tiesībsargs lūdzis līdz tās administrāciju un darbu kontrolējošās un uzraugošās institūcijas Rēzeknes valstspilsētas pašvaldību un Labklājības ministriju veikt visas nepieciešamās darbības minēto rekomendāciju ieviešanai. Par rekomendāciju izpildi un plānotajām aktivitātēm atbildīgajām iestādēm ir jāinformē tiesībsargs līdz šī gada 1.oktobrim.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas