Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Valdība atbalsta jauno Pasažieru vilciena elektrovilcienu iegādi

Ministru kabinets (MK) otrdien atbalstīja valsts budžeta ilgtermiņa saistības 255,889 miljonu eiro apmērā AS Pasažieru vilciens elektrovilcienu iepirkuma finansēšanai.

Jauno elektrovilcienu projekta, tostarp 32 elektrovilcienu, rezerves daļu fonda pieciem gadiem un elektrovilcienu uzturēšanas iekārtu iegādes, kā arī vilcienu remontu centra izbūves kopējās izmaksas ir 255 888 753 eiro. No šīs summas elektrovilcienu iepirkuma līguma, kurā ietilpst arī personāla apmācības, iekārtas elektrovilcienu uzturēšanai un rezerves daļu fonds, summa ir 241 888 753 eiro un remontu centra jeb depo būvniecība provizoriski izmaksās 14 miljonus eiro.

MK šodien uzklausītais informatīvais ziņojums Par jauno elektrovilcienu projektu un rīkojuma projekts Par Satiksmes ministrijas (SM) ilgtermiņa saistībām jauno elektrovilcienu projektam paredz, ka SM uzņemas valsts budžeta ilgtermiņa saistības laikposmā no 2019. līdz 2024.gadam, lai nodrošinātu Pasažieru vilcienam finansējumu, kas nepārsniedz 255,889 miljonus eiro, noslēdzot līgumu ar Čehijas uzņēmumu Škoda vagonka.

Rīkojuma projektā plānots SM izveidot jaunu valsts budžeta apakšprogrammu Dotācija jauno elektrovilcienu projektam, nosakot, ka valsts budžeta finansējums jauno elektrovilcienu projektam 2019.gadā ir 36,632 miljoni eiro, 2020.gadā - 4,5 miljoni eiro, 2021.gadā - 15,053 miljoni eiro, 2022.gadā - 125,923 miljoni eiro, 2023.gadā - 44,268 miljoni eiro un 2024.gadā - 29,512 miljoni eiro.

Plānotā elektrovilcienu projekta pozitīvā provizoriskā ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci 2019.gadā plānota 4,285 miljoni eiro un 2020.gadā - 2,067 miljoni eiro. Savukārt provizoriskā negatīvā ietekme 2021.gadā ir 2,178 miljoni eiro, 2022.gadā - 168,425 miljons eiro un 2023.gadā - 61,955 miljoni eiro.

Savukārt atbilstoši precizētā Pasažieru vilciens biznesa plāna aplēsēm sākot ar 2025.gadu pie nosacījuma, ja nav būtisku izmaiņu tirgus situācijā un normatīvajos aktos, prognozēts, ka uzņēmumam nebūs nepieciešama zaudējumu kompensācija no valsts budžeta, kā arī nebūs jākompensē izdevumi, kas saistīti ar projekta finansējuma piesaisti.

Savukārt Finanšu ministrija (FM) atzinumā par izskatīšanai valdībā iesniegto SM informatīvo ziņojumu Par jauno elektrovilcienu projektu un rīkojuma projektu Par SM ilgtermiņa saistībām jauno elektrovilcienu projektam norādīja, ka pirms valdībai lemt par finansējuma piešķiršanu elektrovilcienu iegādei, būtu jāuzklausa Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) vērtējums par riskiem, kas saistīti ar elektrovilcienu iepirkumu. FM aicināja SM uz Ministru kabineta sēdi pieaicināt arī KNAB pārstāvjus, lai tie sniegtu aktuālo informāciju par risku esamību vai neesamību.

Jau ziņots, ka pēc vairākkārtējām pārsūdzībām 3.jūlijā Iepirkumu uzraudzības birojs noraidīja Spānijas uzņēmuma Patentes Talgo (Talgo) sūdzību par Pasažieru vilciens elektrovilcienu iepirkumu un atļāva Pasažieru vilcienam slēgt līgumu ar Škoda vagonka. Pasažieru vilciens 241,889 miljoni eiro vērto līgumu ar Čehijas uzņēmumu Škoda vagonka par elektrovilcienu piegādi var slēgt pēc tam, kad valdība apstiprina iepirkuma finansējumu.

Sākotnēji par 32 jaunu elektrovilcienu ražošanu un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādi sākotnēji sacentās četri pretendenti - Škoda vagonka, Talgo, Šveices kompānijas Stadler Polijas meitasuzņēmums un Spānijas Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF).

Tāpat ziņots, ka SM rosinājusi no iepriekš Skanstes tramvajam paredzētā ES finansējuma 49 miljonus eiro novirzīt Pasažieru vilciens elektrovilcienu iegādei. Lai varētu turpināt SM priekšlikuma tālāku virzību un uzsāktu argumentētas sarunas ar Eiropas Komisiju (EK), vispirms ir jānoslēdz diskusijas ar FM un jāsaņem valdības konceptuāls atbalsts konkrētai rīcībai.

Pasažieru vilciens ir izveidots 2001.gadā, nodalot iekšzemes pasažieru pārvadājumus no Latvijas dzelzceļa veiktajām funkcijām. Iepriekš Pasažieru vilciens 100% bija Latvijas dzelzceļa meitasuzņēmums, taču 2008.gada oktobrī tas tika pārveidots par valsts uzņēmumu.

Pasažieru vilciena apgrozījums pagājušajā gadā bija 69,846 miljoni eiro, kas ir par 5,5% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa samazinājās par 4,8% un bija 978 058 eiro, liecina Firmas.lv informācija.

Gada pārskata vadības ziņojumā norādīts, ka 2018.gadā veikti kopumā 5,74 miljoni vilcienu kilometru, kā arī pārvadāts 18,1 miljons pasažieru, kas ir par 4,3% vairāk nekā 2017.gadā.

 

Top komentāri

Scorseze
S
Šī vadība novedīs latviešus kapā! Es atceros, kā vēl pāris mēnešus atpakaļ bija raksts par cilvēkiem, kuri ņem dārgas mašīnas līzingā, lai gan nevar to atļauties, taču ja valdība tērē simtiem miljonu par nevajadzīgiem un nejēdzīgiem projektiem, tad visi slavē un priecājas:):):):) Šī ir klaunu valsts un cirka vadība:):):):)
Tas neko
T
labu neliecina. Alkatīgās un ne sevišķi gudrās acis, gaišzila kakla saite (gluži kā levitam) ... brrrr.
eksis
e
Elektrovilcieni ir vēsture. Vācijā jau ir palaisti pirmie vilcieni, kas tiek darbināti ar ūdeņradi. Arī Norvēģija plāno tuvākajos gados tādus ieviest.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas