Ekipāžas sarunu stenogrammas ietvertas protokolā, kas pievienots Polijas ziņojumam par Smoļenskas aviokatastrofu. Protokols, kura apjoms ir aptuveni tūkstotis lappušu, atklātībai tika nodots pirmdien.
Kopumā tas pilnībā atbilst jūlijā publiskotajam Polijas komisijas ziņojumam, tomēr tajā atspoguļoti arī ekspertu darba, kā arī eksperimentu rezultāti, turklāt tiek citēti jauni pilotu un dispečeru sarunu stenogrammu fragmenti.
Piloti nav paredzējuši, ka Smoļenskas lidlauka apkaimē būs migla, un par šo faktu viņi bijuši ļoti pārsteigti. Viņi sprieduši - ja lidmašīna netiks nosēdināta Smoļenskas lidlaukā, Polijas delegācija nepagūs uz piemiņas pasākumiem.
"Ja mēs nenosēdīsimies, tad viņiem nebūs laika," dokumentos tiek citēts lidmašīnas kapteiņa teiktais.
Aviokatastrofa notika 2010.gada 10.aprīlī, kad Polijas prezidenta lidmašīna biezā miglā mēģināja nolaisties lidlaukā netālu no Smoļenskas. Traģēdijā dzīvību zaudēja 96 cilvēki.
Krievijas izmeklētāji uzskata, ka traģēdijā vainojamas augsta ranga poļu amatpersonas, kuras atradās Kačiņska lidmašīnas pilota kabīnē un izdarīja spiedienu uz apkalpi, kas savukārt ignorēja no Smoļenskas saņemto informāciju par nepiemērotajiem laika apstākļiem lidostā un nepieņēma lēmumu veikt nosēšanos rezerves lidlaukā.
29.jūlijā publiskotajā Varšavas izmeklēšanas komisijas atzinumā Smoļenskas aviokatastrofā vainotas lidmašīnas pilota pieļautās kļūdas un nepienācīgā sagatavotība, kā arī Smoļenskas lidlauka sliktais apgaismojums un Krievijas gaisa satiksmes kontrolieru kļūdas.
Prezidenta lidmašīnas apkalpe nebija pienācīgi apmācīta un pilots pieļāva virkni kļūdu, sliktas redzamības apstākļos tuvojoties lidlaukam pārāk zemu un pārāk ātri, skaidroja poļu izmeklētāji.