Pašlaik kompānijas Phoenix International uzturētā, ASV jūras spēkiem piederošā zemūdene Bluefin-21 pārmeklējusi 80% no 310 kvadrātkilometru plašās teritorijas, kur pēc ekspertu domām visticamāk varētu būt avarējusi Malaysia Airlines lidmašīna Boeing 777-200. Darbojoties pat 4,5 kilometru dziļumā, kas pārsniedz zemūdenes kapacitātes robežas, Bluefin-21 līdz šim nav uzgājusi nekādas atlūzu pēdas.
Nākamais "ierocis", ko meklēšanas spēki liks lietā, ir ASV jūras spēku sonārs Orion, ko arī apkalpo jau minētā Phoenix International. Orion tiek vilkts trosē un enerģijas padeve notiek pa kabeli no velkošā kuģa, tāpēc tas zem ūdens var uzturēties dienām ilgi (Bluefin-21 – aptuveni 24 stundas). Tāpat Orion spēj darboties pat sešu kilometru dziļumā, aptuveni 1,5 kilometrus dziļāk par Bluefin-21.
Orion gan nav aprīkots ar videokamerām, taču tam ir jaudīgi sonāri, kas skenē okeāna apakšu un "uzzīmē" detalizētu reljefu. Turklāt Orion pretēji minizemūdenei Bluefin attēlus un datus vadības centram spēj pārsūtīt uzreiz.
Ja jaudīgais sonārs fiksēs objektus, kas varētu būt pazudušās lidmašīnas atlūzas, darbu sāks zemūdens robots Curv, kas aprīkots ar videoekipējumu un hidrauliskajiem manipulatoriem, spējīgiem pacelt vairāk nekā 60 kilogramus smagus objektus.
Kaut abu minēto robotu izmantošana glābšanas darbos nozīmē pamatīgus papildu tēriņus, Austrālija paziņojusi – meklēšanas operācija tiks turpināta, neskatoties uz izmaksām, vēsta raidorganizācija BBC.
"Mēs neliksimies mierā, līdz būsim izmēģinājuši pilnīgi visu, kas mūsu spēkos, lai šo mistēriju atrisinātu," paudis Austrālijas premjerministrs Tonijs Abots.
Jau vēstīts, ka Malaysia Airlines aviolaineris ar 239 cilvēkiem uz klāja mīklainos apstākļos pazuda 8. marta rītā.
Līdz šim visas izvirzītās teorijas vedušas strupceļā, un meklēšanas operācija pagaidām nav nesusi nekādus taustāmus rezultātus. Jau skaidrs, ka tā kļuvusi par dārgāko mekklēšanas operāciju aviokatastrofu vēsturē.