Laika ziņas
Šodien
Migla
Piektdiena, 20. septembris
Marianna, Ginters, Guntra

Zinātnieki: elementārdaļiņas var pārsniegt gaismas ātrumu

Fiziķi ceturtdien paziņojuši, ka elementārdaļiņas, kas tiek dēvētas par neitrīno, spēj pārvietoties ātrāk nekā gaisma, un, ja šis apgalvojums apstiprināsies, būs pamats apšaubīt Einšteina relativitātes teoriju.

Eksperimentos, kurus veicis Šveicē izvietotais Eiropas Kodolpētniecības centrs (CERN) sadarbībā ar vienu no Itālijas zinātniskajām laboratorijām, fiksēts mirklis, kurā neitrīno pārvietojušies ar ātrumu 300 006 kilometri stundā, kas nedaudz pārsniedz gaismas ātrumu.

"Rezultāts ir pilnīgs pārsteigums," atzīst fiziķis Antonio Ereditato, kurš līdzdarbojas zinātniskās pētniecības programmā OPERA. "Mēs vēlējāmies izmērīt neitrīno ātrumu, taču mēs necerējām atklāt ko īpašu."

Pirms paziņot par sensacionālo atklājumu zinātnieki sešus mēnešus vēlreiz un vēlreiz pārbaudīja rezultātus, piebilda Ereditato.

Tomēr pētnieki joprojām ir ļoti piesardzīgi un aicina kolēģus visā pasaulē veikt viņu iegūto datu pārbaudi, kas naktī uz piektdienu publiskoti internetā.

Vienlaikus fiziķi norāda, ka viņu atklājums varētu izmainīt mūsu priekšstatus par fizikālo pasauli. "Ja šie mērījumi tiek apstiprināti, tie var mainīt mūsu priekšstatu par fiziku," uzskata CERN pētījumu direktors Serdžio Bertoluči.

Ar viņu vienisprātis ir arī vairāki citi neatkarīgi zinātnieki, ar kuriem sazinājās aģentūra AFP.

Veicot savu eksperimentu, zinātnieki no Ženēvas uz 730 kilometrus attālo laboratoriju Gransaso raidīja lāzeram līdzīgu staru, kas ģenerēja miljardu miljardiem neitrīno.

Neitrīno Itālijas laboratorijā nonāca par 60 nanosekundēm ātrāk nekā gaisma, kurai šī attāluma veikšanai bija nepieciešamas 2,3 milisekundes. Neitrīno ir elektriski neitrālas elementārdaļiņas, kuru izmērs ir tik niecīgs, ka tikai nesen tika atklāta to masa.

Tikmēr saskaņā ar Einšteina relativitātes teoriju fiziski objekti nevar pārvietoties ar ātrumu, kas pārsniedz gaismas ātrumu vakuumā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS