""S-300" uz "Arctic Sea" klāja - tā ir absolūta nepatiesība," paziņoja Lavrovs, atbildot uz žurnālistu jautājumu par mediju minējumiem, ka kuģis varētu būt slepeni vedis raķetes uz Irānu.
Saskaņā ar Krievijas paziņojumiem "Arctic Sea" ar 15 krievu apkalpi tika nolaupīts 24.jūlijā Baltijas jūrā pie Zviedrijas krastiem. Krievija par kuģa nolaupīšanu apsūdzības izvirzījusi astoņiem vīriešiem - vienam Latvijas pilsonim, vienam Latvijas nepilsonim un sešiem Igaunijas valstspiederīgajiem.
Pēc Krievijas versijas, pie "Arctic Sea" piepeldējusi piepūšamā ātrlaiva, kurā atradušies pirāti. Noziedznieki apgalvojuši, ka viņu laivai ir nopietni bojājumi, tomēr tūlīt pēc uzkāpšanas uz kuģa to sagrābuši. Kuģa apkalpes locekļi žurnālistiem stāstīja, ka nolaupītāji bija ģērbušies melnās formās, kam uz muguras bijis uzraksts "POLICIA".
Pēc tam "Arctic Sea", izpildot pirātu prasību, ar izslēgtām navigācijas iekārtām devies Āfrikas virzienā.
Krievijas amatpersonas paziņoja, ka tās karakuģa "Ladnij" apkalpe 17.augustā pamanījusi nolaupīto "Arctic Sea" Zaļā raga salu piekrastē, atbrīvojusi visus 15 kravas kuģa jūrniekus, bet pirātus - sagūstījusi.
Krievija nav sniegusi skaidru informāciju, kāpēc aizdomās turētie pirāti uzbrukuši kuģim ar salīdzinoši nenozīmīgu kokmateriālu kravu Baltijas jūrā, kas ir viens no vislabāk uzraudzītajiem jūras ceļiem.
Krievijas amatpersonu sniegtā haotiskā un pretrunīgā informācija "Arctic Sea" mīklainajā pazušanas sāgā un neizskaidrotas mulsinošas detaļas liek ekspertiem apgalvot, ka patiesība ir daudz draudīgāka. Pēc viņu teiktā, "Arctic Sea" pārtvēra Izraēla, jo tas veda slepenu ieroču kravu uz Tuvajiem Austrumiem.
Augstākā amatpersona, kas izvirzījusi šādu notikumu versiju, ir Eiropas Savienības (ES) ziņotājs par pirātismu un bijušais Igaunijas bruņoto spēku komandieris Tarmo Koutss. Pagājušajā nedēļā intervijā žurnālam "Time" viņš pavēstīja, ka vienīgi raķešu krava var izskaidrot Krievijas dīvaino izturēšanos visā šajā mēnesi ilgajā sāgā. "Ir ideja, ka uz kuģa atradās raķetes, un šo situāciju citādi nav iespējams izskaidrot," viņš saka. "Kā jūrnieks ar ilggadēju pieredzi es varu sacīt, ka oficiālās versijas nav reālas."
Koutsa apgalvojums, ka Izraēla pārtvērusi kravu, ir visiespējamākais skaidrojums. Taču šo teoriju, kuru daži krievu analītiķi izvirzīja dienās pēc "Arctic Sea" izglābšanas un kurai piekrīt Koutss intervijā "Time", kategoriski noliedz Krievijas vēstnieks NATO Dmitrijs Rogozins, kurš saka, ka Koutsam jābeidz "klabināt muti".
Taču, nonākot atklātībā nolaupīšanas detaļām, šis notikums kļuva mīklaināks un Maskavas apgalvojumi to nepadara skaidrāku. Ja ir tik daudz kuģu, kuri ved daudz vērtīgākas kravas, kāpēc nolaupītāji izraudzījās tieši "Arctic Sea" un tā mazo kokmateriālu kravu? Kāpēc kuģis nepārraidīja briesmu signālu? Kāpēc Izraēlas prezidents Šimons Peress pēkšņi ieradās vizītē Krievijā dienu pēc kuģa izglābšanas? Kāpēc Krievija tik ilgi nesūtīja savu karafloti atrast nolaupīto kuģi? Un ko domāja aizdomās turētā nolaupītāja Dmitrija Barteņeva brālis, kad viņš 24.augustā Igaunijas televīzijai teica, ka viņa brālis un pārējie aizdomās turētie pirāti esot "apmuļķoti. (...) Viņi devās meklēt darbu un iekļuva politiskā konfliktā. Tagad viņi ir kādas politiskas spēles ķīlnieki". Barteņeva advokāts žurnālam "Time" teica, ka viņa klients esot nokļuvis "nepareizā vietā nepareizā laikā".
Izvirzās jautājumi arī par "Arctic Sea" izglābšanu. Pēc Kremļa pavēles aizsardzības ministrs Anatolijs Serdjukovs kuģa meklēšanai nosūtīja pilnīgi nesamērīgus spēkus, tostarp eskadras mīnu kuģus un zemūdenes. Tiem bija vajadzīgas piecas dienas, lai atrastu kuģi, teikts Aizsardzības ministrijas paziņojumā, kaut gan Ārlietu ministrija vēlāk paziņoja, ka tā visu laiku zinājusi "Arctic Sea" atrašanās vietas koordinātes. Iespējamo pirātu un apkalpes - kopskaitā 19 vīru - nogādāšanai Maskavā Krievija nosūtīja divas milzīgas militārās kravas lidmašīnas. Pēc viņu ierašanās kuģa apkalpe vairākas dienas tika aizturēta līdz ar iespējamiem nolaupītājiem bez kontaktiem ar ģimenes locekļiem vai medijiem.
"Pat no galvenajiem faktiem bez jebkādiem pieņēmumiem kļūst skaidrs, ka tas nebija tikai pirātisms," uzskata Krievijas jūrniecības žurnāla "Sovfracht" redaktors Mihails Voitenko. Šis žurnāls jau gadiem ilgi pēta neparastus incidentus atklātā jūrā. "Es nekad neesmu redzējis kaut ko tamlīdzīgu. Tie ir vieni no visstingrāk kontrolētajiem ūdeņiem pasaulē. Tajos nevar nedēļām ilgi noslēpt kuģi, neiesaistot valdības."
Pēc Voitenko un citu ekspertu domām, divās nedēļās, ko "Arctic Sea" pavadīja remontā Kaļiņingradā īsi pirms došanās uz Somiju pēc kokmateriālu kravas, uz tā varēja paslēpt slepenu kravu. Atšķirībā no pārējās Krievijas Kaļiņingrada ir pazīstama kā krievu kontrabandistu perēklis. "Man personiski raķetes ir vienaldzīgas," žurnālam teica Voitenko. "Man rūp tas, ko viņi dara ar jūrniekiem."
Tomēr ir daudzas valdības, kuras vairāk bažījas par iespējamo raķešu kravu, it īpaši, ja tā paredzēta Tuvajiem Austrumiem. Galvenā no tām ir Izraēla. Pēdējos gados Izraēla pastāvīgi ceļ trauksmi par Krievijas plāniem pārdot Sīrijai iznīcinātājus "MiG-31" un saistībā ar atomelektrostacijas būvi Irānas dienvidrietumos. Sarunas ar Maskavu par šiem jautājumiem risinās grūti, un attiecības bieži vien ir bijušas vēsas, kā norādīja Izraēlas prezidents savas 18.augusta vizītes laikā Krievijā, kad sāka risināties ar "Arctic Sea" pazušanu saistītie mīklainie notikumi.
"Visticamākais skaidrojums ir tāds, ka izraēlieši pārtvēra šo kravu, kas bija paredzēta Sīrijai vai Irānai," uzskata pazīstamā politiskā komentētāja un radiostacijas "Eho Moskvi" programmu vadītāja Jūlija Latiņina. "Tagad viņi izmantos šo incidentu, lai tirgotos ar Krieviju par ieroču pārdošanu šajā reģionā, vienlaikus atļaujot Krievijai iziet no situācijas un nogādāt mājās tukšu kuģi."
Krievijas galvenais izmeklētājs Aleksandrs Bastrikins oficiālajam valsts laikrakstam "Rossijskaja Gazeta" teica, ka aiz "Arctic Sea" mistērijas slēpjas mūsdienu pirātu banda, iespējams, ar klusu apkalpes piekrišanu. Tomēr viņš piekrita, ka ir jautājumi, uz kuriem jāmeklē atbildes. "Mēs neizslēdzam iespēju, ka kuģis veda kaut ko vairāk nekā tikai kokmateriālus," viņš atzina, nepaskaidrojot sīkāk savus vārdus.
Pēc Bastrikina teiktā, turpmākajās nedēļās kuģis pēc ierašanās Krievijas ostā tiks rūpīgi pārmeklēts. Taču novērotāji negaida nekādus atklājumus. "Versija, ko mēs saņemam no Krievijas valdības, neiekļaujas nekādos loģiskos parametros, un es nedomāju, ka tas mainīsies," teica komentētāja Latiņina. "Kad cilvēki melo, viņiem ir tendence melot konsekventi."