Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +5 °C
Daļēji saulains
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Rīgas Dinamo ceturtdien bija plānojis doties ar Jak-42

Hokeja komanda Rīgas "Dinamo" ceturtdien bija paredzējusi izlidot uz Ufu ar "Jak-42" markas lidmašīnu. Tieši "Jak-42" modeļa lidmašīna trešdien avarēja Jaroslavļā, izdzēšot desmitiem hokejistu, tostarp Latvijas sportista Kārļa Skrastiņa, dzīvību.

Civilās aviācijas aģentūras (CAA) direktors Māris Gorodcovs aģentūrai BNS pastāstīja, ka Rīgā ieradusies viena "Jak-42" lidmašīna, kurai bija paredzēts reiss uz Ufu, taču tas atcelts. Kam ar šo reisu būtu jālido, Gorodcovs precīzi nezināja, taču, visticamāk, Rīgas "Dinamo" hokeja komandai.

"Viena "Jak-42" stāv šodien Rīgā. Tai šodien bija jālido uz Ufu plkst.12. pēc vietējā laika. Ir informācija, ka šis reiss tika atcelts un lidmašīna būs Rīgā līdz pirmdienai. Lidmašīnas operators ir "Jetalliance East". Mēs bijām plānojuši to pārbaudīt. Šīs markas lidmašīnas no bijušajām PSRS valstīm uz Rīgu lido vidēji reizi mēnesī," viņš paskaidroja.

"Jak-42" lidmašīnas ES valstīs turpmāk reģistrēt nedrīkst, bet ar tām lidot uz ES dalībvalstīm drīkst ar nosacījumu, ja tās atbilst Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas (ICAO) standartiem. No bijušās PSRS ražotajām lidmašīnām Latvijā un dažās citās ES dalībvalstīs atļauts reģistrēt un izmantot komercpārvadājumos tikai "AN-26" kravas lidmašīnas, jo tās saņēma Eiropas aviācijas drošības aģentūras izsniegto sertifikātu, klāstīja Gorodcovs.

"Tiem, kas grib efektīvi aizlidot un atlidot no Krievijas, citu alternatīvu kā izmantot "Jak-42" praktiski nav. "TU-134" izmantot lidošanai uz ES nedrīkst pārsniegto trokšņu līmeņu dēļ, "TU-154" ir pārāk liels un tikai vienu šīs markas modifikācijas lidmašīnu var Eiropā ekspluatēt. Ārvalstu aviosabiedrību pakalpojumus izmantot liedz dažādie lidojumu ierobežojumi, neatbilstošā infrastruktūra u.c. faktori. Nekas cits neatliek kā "Jak-42", kuram ir klusi dzinēji," viņš paskaidroja.

No 2000.gada Latvijā bija reģistrētas sešas "Jak-42" lidmašīnas, kuras ražotas no 1992. līdz 1995.gadam. Ekspluatācijā gan izmantotas tikai divas lidmašīnas, bet pārējās bijušas iegādātas, lai tās tālāk pārdotu. Pēdējā no tām no no reģistra noņemta 2006.gadā.

No 2008.gada Latvijas Civilās aviācijas aģentūra veikusi septiņas ārvalstu gaisa kuģu drošības novērtējuma pārbaudes "Jak-42" lidmašīnām. Kopumā aģentūra inspekciju laikā konstatējusi trīs nopietnas, bet lidojuma drošību tiešā veidā neapdraudošas lietas saistībā ar salonu, proti, papildu glābšanas vestēm bija beidzies derīguma termiņš, kā arī divos gadījumos bijusi norādīta nepilnīga vai maldinoša informācija pasažieru drošības kartēs.

Katrs no bijušajām PSRS valstīm atlidojušais lidaparāta reiss netiek pārbaudīts, taču pārbaudes esot.

To, kas varētu būt vainojams aviokatastrofā Jaroslavļā, Gorodcovs precīzi neņemas spriest, to noskaidrošot Krievijas speciālisti.

"Protams, padomā ir daudzas versijas, un pārsvarā tās saistītas ar gaisa kuģa ekspluatāciju. Mēs nesliecamies domāt, ka tā būtu tehnikas vaina. Es tomēr nevēlētos spekulēt, taču iespējami daudzi faktori – sadursme ar putniem, cilvēka faktors vai arī lidmašīna nebija uzlidošanas konfigurācijā," klāstīja Gorodcovs.

Pasaules prakse rāda, ka ir notikušas vairākas katastrofas, kuru cēlonis bija apkalpes kļūdaina rīcība, pirms pacelšanās neiestādot lidmašīnu vadības virsmas pacelšanās konfigurācijā.

Minētais nozīmē, ka lidsabiedrības, nevēloties maksāt naudu par stāvēšanu lidostā, cenšas samazināt laiku starp reisiem. Ja vēl tiek nomainīta apkalpe, tad var gadīties, ka fiziski nepietiek laika, lai pilnvērtīgi sagatavotos lidojumam, līdz ar to apkalpe vienkārši nepaspēj lidmašīnu sagatavot pacelšanās veikšanai, piemēram, izlaist aizspārņus, iestādīt stabilizatoru pacelšanās stāvoklī u.c.

Jaroslavļā hokejisti gan izmantoja čarterlidojumu, un apkalpe čarterreisos parasti netiek steidzināta, līdz ar to paliek vairāk laika pilnvērtīgi sagatavoties lidojumam, uzskata Gorodcovs.

Skaidrojot atšķirību starp reģistrāciju un atļauju lidot uz ES, Gorodcovs pastāstīja, ka praktiski visas pasaules valstis – vairāk nekā 200 – ietilpst Starptautiskajā civilās aviācijas organizācijā. Šī organizācija noteikusi minimālos drošības standartus, kuri kopumā ir aptuveni 11 tūkstoši.

Viens no šiem standartiem noteic, ka katrai dalībvalstij jāizstrādā detalizētas lidojumderīguma normas attiecīgu kategoriju gaisa kuģiem. Šīs normas katrai valstij ir savas, tostarp ES un Krievijai. Ja gaisa kuģis tiek reģistrēts ES, tad jānodrošina, ka gaisa kuģis atbilst konkrētajām ES lidojumderīguma normām.

Lai pārliecinātos, kas atbilst ES lidojumderīguma normām, gaisa kuģis jāsertificē Eiropas aviācijas drošības aģentūrā. Kad iziets sertifikācijas process, tad lidaparātu drīkst reģistrēt dalībvalstu reģistros.

Ņemot vērā iepriekš minēto, nav tādu prasību, ka lidošanai uz ES būtu nepieciešama atbilstība ES lidojumderīguma normām, taču lidošanai uz ES gaisa kuģim jāatbilst Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas standartiem.

"Atbilstību Eiropas lidojumderīguma normām trešo valstu gaisa kuģiem neviens neprasa," piebilda Gorodcovs.

Rīgas "Dinamo" kluba ģenerāldirektors Zigmārs Priede aģentūrai BNS nenoliedza, ka komanda ceturtdien bija ar "Jak-42" plānojusi lidot uz Ufu. Komanda arī līdz šim pārlidojumos uz KHL spēlēm ir izmantojusi "Jak" markas lidmašīnas, taču rūpīgi izvērtējot aviācijas pakalpojumu sniedzēju reputāciju un pieredzi.

"Dinamo" ir ierobežotas iespējas izvēlēties pārvadātāju, turklāt par labu "Jak" lidaparātiem ir arī to nolīgšanas adekvātā cena. "Jāizvērtē arī [kluba] reālās iespējas," paskaidroja Priede.

"Jak" lidmašīnas ir ar labu drošības reputāciju, taču būtisks jautājums, kam "Dinamo" pievērš ļoti lielu uzmanību, ir lidsabiedrības vēsture un pilotu pieredze, teica Priede. Pirms vienošanās slēgšanas tiek izpētīts, kā lidmašīna tiek ekspluatēta un vai tā atbilst Eiropas Savienības prasībām. Līdz šim līgumreisos "Dinamo" ir apkalpojušas gan Krievijas, gan citu valstu kompānijas.

Priede uzsvēra, ka Krievijā likumi ierobežo citu valstu gaisakuģu pārvietošanos, lai nodrošinātu vietējā aviācijas tirgus aizsardzību.

"Nevar pa Krieviju tā brīvi lidināties," atzina Priede. "Tas ir jautājums par brīvākām lidošanas tiesībām," viņš piebilda, prognozējot, ka pēc Jaroslavļā notikušās traģēdijas situācija varētu mainīties arī Kontinentālās hokeja līgas (KHL) komandu pārvadājumos.

Labvēlīgu izmaiņu gadījumā "Dinamo" cer turpmāk vairāk izmantot nacionālā pārvadātāja "airBaltic" pakalpojumus, sacīja Priede. Iespēju robežās "Dinamo" jau līdz šim ceļojis ar "airBaltic", nolīgstot gan atsevišķus lidojumus, gan izmantojot regulāros reisus, kad tie atbilst komandas vēlamajam grafikam. Regulāro reisu izmantošana arī samazina ceļošanas izmaksas.

Rīgas "Dinamo" ceturtdien bija paredzējis doties uz spēli Ufā, taču aviokatastrofas dēļ jaunā KHL sezona pārcelta uz 13.septembri.

Krievijas transporta ministrs Igors Ļevitins ceturtdien paziņojis, ka visās Krievijas aviosabiedrībās, kas izmanto lidmašīnas "Jak-42", tuvāko triju dienu laikā tiks veikta šo laineru ārkārtas pārbaude.

Lidsabiedrības "Jak-servis" lidmašīna "Jak-42" trešdien pacelšanās laikā nogāzās pie Jaroslavļas Tunošnas lidostas. Ir gājuši bojā 43 no 45 lidmašīnā esošajiem cilvēkiem, tostarp "Lokomotiv" spēlētājs un Latvijas hokejists Kārlis Skrastiņš.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Hokejs

Vairāk Hokejs


Basketbols

Vairāk Basketbols


Futbols

Vairāk Futbols


Teniss

Vairāk Teniss


Volejbols

Vairāk Volejbols


Motoru sports

Vairāk Motoru sports


Vieglatlētika

Vairāk Vieglatlētika


Riteņbraukšana

Vairāk Riteņbraukšana


Ziemas sports

Vairāk Ziemas sports


Citi

Vairāk Citi