Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +9 °C
Viegls lietus
Pirmdiena, 21. oktobris
Severīns, Urzula

3. ceturksnī pieprasītākās elektrotehnikas preces Latvijā: telefoni, datori un PTV

Pieprasījums pēc telekomunikāciju un informācijas tehnoloģiju produktiem šobrīd Latvijā turpina augt visstraujāk, atklāj pētījumu kompānijas „GfK Retail and Technology Baltic” veiktais Latvijas elektrotehnikas tirgus apskats. Kopumā Latvijas mazumtirdzniecības tirgus vērtība 2013. gada 3. ceturksnī augusi par 11%, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. Tikmēr pārdoto vienību skaits sarucis par – 0,3%, taču kopējo tirgus vērtību tas ietekmē maz, 3. ceturksnī tā sasniegusi jau 60,55 milj. latu.

Pētījuma dati liecina, ka 2013. gada 3. ceturksnī Latvijas patērētāji visbiežāk devuši priekšroku viedtālruņu un mobilo telefonu iegādei, kam seko portatīvie datori, televizori un šogad jo īpaši aktuālie planšetdatori.

Salīdzinot Latvijas elektropreču tirgus 2012. un 2013. gada trešos ceturkšņus, pēc pārdoto vienību skaita, kopumā vislabākos rezultātus ir uzrādījusi informācijas tehnoloģiju (IT) grupa, segmentam kopumā panākot izaugsmi par 24,4%, kā arī mazās sadzīves tehnikas (SDA) grupa, kura augusi par 15,5% salīdzinot ar attiecīgu periodu pērn. Pētījuma dati atklāj tendenci, ka, lai arī cilvēki pērk nedaudz mazāk, par iegādātajām precēm viņi kopumā tērē vairāk, kā pērn.

Analizējot pētījuma rezultātus pēc produktu pārdošanas vērtības, visveiksmīgāk 3. ceturksnī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo periodu, klājies mazās sadzīves tehnikas (SDA) segmentam – visas tā produktu grupas (gludekļi, skuvekļi, putekļu sūcēji un kafijas automāti) piedzīvojuši pozitīvu apgrozījuma pieaugumu, segmentam kopumā augot par 28,8%.

Kritums apgrozījuma rādītājos vērojams foto (DSC) grupai, kas jau otro ceturksni pēc kārtas, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, turpina samazināties, 3. ceturksnī samazinoties par – 10,9%. Negatīvu tendenci uzrāda arī sadzīves elektronikas (CE) segments, jo kopumā grupas apgrozījums ir samazinājies par -5,4%.


Sadzīves elektrotehnika: aug pieprasījums pēc navigācijas (GPS) ierīcēm

Sadzīves elektrotehnikas grupa kopumā 2013. gada 3. ceturksnī piedzīvojusi -5% kritumu salīdzinājumā ar iepriekšējā gada 3. ceturksni. Visstraujākais kritums par -54% vērojams videokameru segmentā. Pat PTV kā viens no vadošajiem un spēcīgākajiem segmentiem Latvijas tirgū, 3. ceturksnī uzrāda -4,2% pārdošanas apjoma kritumu un -8,1% pārdoto vienību samazinājumu.

Tāpat sarucis arī apgrozījums tādos segmentos kā mājas kinozāles (par -25,8%), DVD atskaņotāji un rakstītāji (par –8,3%), savukārt pārnēsājamo mūzikas atskaņotāju grupā par -7,6%.

Vienīgā sadzīves elektrotehnikas grupa, kas 3. ceturksnī spējusi uzrādīt pozitīvus pārdošanas rezultātus, ir GPS navigācija. Tās vērtība augusi par veseliem 20% un pārdošanas vienības par 35,8%.

Mazā sadzīves tehnika: segments joprojām turpina augt

Jau otro ceturksni pēc kārtas mazās sadzīves tehnikas segments uzrāda straujāko izaugsmi tirgū. 3. ceturksnī šī segmenta pārdošanas vērtība augusi par 29%, pārdošanas vienību skaits par 15,5%, segmenta vērtībai sasniedzot 1,87 milj. latu, kas tik nelielam tehnikas segmentam ir ļoti daudzsološs rādītājs. Mazās sadzīves tehnikas grupa šobrīd ir vienīgais segments mazumtirdzniecības panelī, kura visas produktu grupas: kafijas automāti, gludekļi, skuvekļi un putekļu sūcēji arvien turpina augt.

Visbūtiskāk augusi kafijas automātu pārdošanas vērtība, proti, par 54,3%. Gludekļu vērtība augusi par 32,9%, skuvekļu par 23,9%, kamēr putekļu sūcēji sasnieguši 24,3% izaugsmi. Vērtības ziņā joprojām gandrīz pusi no visas mazās sadzīves tehnikas grupas apgrozījuma veido putekļu sūcēji, kopumā sasniedzot 0,95 milj. latu.

Lielā sadzīves tehnika: neliels vērtības kāpums par 2,8%

Arī lielās sadzīves tehnikas segments kopumā 3. ceturksnī spējis uzrādīt 2,8% apgrozījuma pieaugumu, lai arī pārdotās vienības visai grupai kopumā sarukušas par -1%. Lielāko vērtības pieaugumu šajā grupā 3. ceturksnī izdevies sasniegt ledusskapju segmentam, kurš audzis par 6,6% un mikroviļņu krāsnīm (par 4,1%).

Neliels vērtības pieaugums vērojams arī veļas mašīnām (2,2%) un iebūvētajām virsmām (1%). Savukārt pieprasījums pēc pārējām lielās sadzīves tehnikas grupām (plītīm/cepeškrāsnīm un trauku mazgājamajām mašīnām) 3. ceturksnī ir krities, attiecīgi par -2,4% un -3,3%.

Tikmēr pārdoto vienību skaits audzis tikai iebūvētajām virsmām (2,3%) un ledusskapjiem (4,4%), visas pārējās lielās sadzīves segmenta grupas piedzīvojušas pārdoto vienību kritumu.

Telekomunikācijas: viedtālruņi veido jau 88% no kopējās telefonu tirgus vērtības

Lai arī telekomunikāciju grupa kopumā uzrāda -12,6% samazinājumu pārdoto vienību skaita ziņā, pārdošanas vērtība atklāj 7,9% pieaugumu. Arī 2013. gada 3. ceturksnī tas joprojām ir viens no veiksmīgākajiem segmentiem tirgū, tomēr kopējos telekomunikāciju segmenta rādītājus ietekmē strauji krītošais vienkāršo mobilo telefonu pārdošanas vienību un vērtības kritums. 3. ceturksnī vienkāršo mobilo telefonu vērtība kritusies par -43,3%, pārdošanas vienības par -36,1%. Tikmēr pārdoto viedtālruņu skaits strauji turpina pieaugt, šī segmenta apgrozījumam 3. ceturksnī sasniedzot 12,15 milj. latu. Salīdzinot ar iepriekšējā gada 3. ceturksni, šogad pārdotās vienības viedtālruņu grupā augušas par 29%, savukārt pārdošanas vērtība par 23,1%. 2013. gada 3. ceturksnī viedtālruņi aizņem 53% no kopējā pārdoto telefonu skaita un 88% vērtības ziņā.

Foto: pārdošanas vērtība sarūk

Ja tirgū kopumā iezīmējas tendence, ka arvien lielāka cilvēku daļa turpina izvēlēties nedaudz dārgākas lietas, foto segmentā vidējā cena 2013. gada 3.ceturksnī kritusies par -11,1%. Tādējādi, lai arī pārdotās vienības salīdzinājumā ar iepriekšējā gada periodu ir pieaugušas par nieka 0,3%, kopējā pārdošanas vērtība ir kritusi krietni ievērojamāk – par -10,9%.

Ofisa iekārtas: printeru vērtība augusi par 27,9%

Ofisa iekārtu segmenta vērtība 3. ceturksnī augusi par 5,3%, savukārt pārdošanas vienības sarukušas par -9,1%. Lai arī multifunkcionālo iekārtu (MFD) pārdošanas vērtība veido 55% no visa ofisa iekārtu segmenta, tieši šī grupa piedzīvojusi -18,9% vienību skaita kritumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu un -7,7% vērtības samazinājumu. Tikmēr printeru grupas pārdošanas vienības augušas par 17%, savukārt vērtība par veseliem 27,9%.

Informācijas tehnoloģiju grupa: izteikta līdere Latvijas tirgū

Arī 3. ceturksnī informācijas tehnoloģiju nozare turpina uzrādīt pozitīvus pārdošanas rezultātus kā vadošais tirgus segments. Šī grupa uzrāda 27,9% vērtības pieaugumu, kā arī pārdoto vienību izaugsmi par 24,4%.

Ja planšetdatoru pārdošanas apjomi turpinās augt tikpat strauji kā šobrīd, iespējams, jau nākamā gada otrajā pusē varēsim vērot planšetdatoru pietuvošanos portatīvajiem datoriem pārdoto vienību skaita ziņā. Kopumā pārdoto planšetdatoru skaits 3. ceturksnī audzis par ievērojamiem 196,5%, savukārt to vērtība par 126%. Vidējā planšetdatora cena salīdzinājumā ar iepriekšējā gada 3. ceturksni ir samazinājusies par -23,8%. Tikmēr portatīvie datori piedzīvojuši 3,3% pieaugumu pārdoto vienību skaita ziņā un vērtības kāpumu par 14,7%. Savukārt monitoru grupa ir vienīgā šajā segmentā, kuras pārdošanas rādītāji arvien turpina pasliktināties. Monitoru pārdošanas apjomi kritušies par -21%, kamēr vērtība par -12,5%. Tas skaidrojams ar to, ka patērētāji arvien biežāk izvēlās portatīvos datorus vai planšetes, kas savukārt pamazām samazina pieprasījumu pēc monitoriem.

Kopsavilkuma tabula, apgrozījuma izmaiņas

 

Q1 12

Q2-12

Q3-12

Q4-12

Q1-13

Q2-13

Q3-13

Q3-13 VS Q3-12

 

Milj. LVL

Milj. LVL

Milj. LVL

Milj. LVL

Milj. LVL

Milj. LVL

Milj. LVL

Milj. LVL

CE

10,27

9,93

12,29

20,91

12,30

10,00

11,63

-5%

PHOTO

1,73

2,12

2,14

2,15

1,61

2,04

1,91

-11%

MDA

4,24

5,34

6,97

7,40

5,06

6,01

7,16

3%

SDA

1,20

1,33

1,45

1,89

1,45

1,72

1,87

29%

IT

13,89

12,95

18,00

21,45

15,19

14,38

23,02

28%

TC

10,70

9,80

12,81

13,86

11,14

11,57

13,82

8%

OE

1,00

0,91

1,08

1,29

0,99

0,96

1,14

5%

TOTAL

43,02

42,38

54,76

68,95

47,74

46,68

60,55

11%

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

FOTO: Mailo, Riči un citi mīluļi meklē jaunas mājas

Ar laikraksta Diena un portāla Diena.lv starpniecību ceram atrast šiem dzīvniekiem jaunas mājas un gādīgus saimniekus. Aplūko bildes galerijā - ja nu kāda ķepaiņa bilde tevi uzrunā un pavisam drīz ...

Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko