Klausīsimies bitus!
Mp3 kā digitālās mūzikas formāts pēc noklusējuma ir teju visos
atskaņotājos, taču mūzikas industrija piedāvā arī AAC un WMA formātus,
internetā varam atrast OGG vai MP4. Kā pirmo soli vienkāršotā mūzikas
patēriņā Apple ļauj iegādāties un lejupielādēt mūziku bez formāta
nosaukuma, kas noformēta kā albuma vāciņš, grupas un dziesmas
nosaukums. Ērti, bet tikai Apple tehnikas ietvaros.
Klasiskās un džeza mūzikas klausītāji pirmie pacels balsi, kad runa būs
par audio skanējuma kvalitāti. Patiešām mp3 galvenais trūkums ir
kompresijas ar zaudējumiem algoritms, kas, samazinot faila izmēru,
ziedo daļu no informācijas.
Iespējams tādēļ, citu uzņēmumu un laboratoriju darbinieki izveidoja
konkurējošus formātus, kā OGG vai FLAC. Nevienam no tiem nav izdevies
iegūt tādu apjomu kā mp3, taču ir virkne parametru ar labākiem
tehniskiem rādītājiem nekā mp3, piemēram, kompresija bez zaudējumiem,
frekvenču joslas platums, vairāki kanāli un citi.
Nākotnes digitālie mūzikas formāti vairs neradīsies spontāni,
lietotājiem tos "paķerot" un izplatot pēcnapsteros vai torrentos. Cieto
disku un atmiņas izmēri ir krietni apsteiguši mūsu audio kolekcijas
izmēru. Faili nepaliks lielāki, kvalitāte uzlabosies, formāta
nosaukumam nebūs nozīmes. Jaunos formātus veidos un ieviesīs lielās
pasaules korporācijas, tie būs piesieti atskaņotājiem vai to zīmoliem,
kopēšanas vajadzība izsīks. Piemēri nav tālu jāmeklē. Atcerēsimies kaut
Dolby, DTS vai Blu-Ray. Failu kā tādu mūsu portatīvajos atskaņotājos
nebūs, būs personificēti digitālie radio un abonēts noklausīšanās reižu
skaits.
CD noriets
Baidos, ka parasto CD gaida bēdīga nākotne. Saskaņā ar RIAA datiem CD
pārdošanas apjomi katru gadu neglābjami krīt. Pateicoties digitālā
audio lejupielādei, kritums ir ap 17 līdz 20 procentiem gadā. Šo
tendenci apstiprinās arī vietējie CD pārdošanas apjomi. Kā papildu
naglu CD zārkā var minēt iespēju internetā iegādāties vienu vai
vairākas dziesmas, bet ne visu albumu.
Attīstot CD formātu, izveidojās DVD, DVDAudio, HDCD un SACD (super
audio CD) formāti, kas izmanto krietni ietilpīgākas matricas un piedāvā
vairāku kanālu skaņu krietni labākā kvalitātē. Attīstot DVD, pasaule
ieguva formātu karu uzvarētāju Blu-Ray. Diemžēl, katru reizi radot
jaunu formātu, mājas audio un video kolekcija jāpērk no jauna. Parastās
ietilpības CD gaida tāds pats liktenis kā kasetes, tās būs tik ilgi,
kamēr mums darbosies tehnika, kas tās atskaņo.
Pārsteidzoši, taču plašu pārdošanas apjomi visā pasaulē pērn ir kāpuši
par 36%. Iespējams, kvalitatīvas aparatūras iegāde, iespējams, cilvēku
neapmierinātība ar mp3 skanējumu, taču vinils atkal ir modē, turklāt
piedāvā labāko nopērkamo skanējumu. Tuvākais radinieks skanējuma ziņā
ir SACD, kas ir gan lētāks, gan ērtāks, taču plates skaņu ar lampu
pastiprinātāju atkārtot nav izdevies.
Digitālā nākotne?
Gandrīz visi digitālie failu formāti ir patentēti, mūzikas
izplatītājiem ir jāmaksā liela licenču nauda par vienu vai otru failu
formātu. EMI piedāvā tiešsaistes mūzikas tirgotājiem audio, kas nesatur
DRM pretkopēšanas algoritmus. Arī Apple, kas ar iTunes palīdzību ir
kļuvis par lielāko tiešsaistes mūzikas izplatītāju pasaulē, ir
paziņojis, ka tirdzniecībā būs DRM nesaturoša mūzika. Tas paver vārtus
tieši patentētajam AAC formātam, kamēr par mp3 vēl notiek dažādi tiesu
darbi. Ja pasaule tiešām atteiksies no DRM pretkopēšanas algoritmiem,
WMA standarta izredzes izskatīsies vāji.
Neesmu atradis nevienu racionālu iemeslu, kāpēc kasete ar mūziku,
kurai, manuprāt, ir augstākas ražošanas izmaksas, veikalā maksāja 3,50,
bet CD vairāk par 11 latiem. Šodien sliktākas kvalitātes mp3 ar
minimālām ražošanas izmaksām maksā gandrīz tikpat, cik CD. Rītdien par
šo naudu mums tiks piedāvāti iTunes, Last.fm un Pandora pēcteči, taču
uzminiet — vai atskaņotājā atradīsies mūzikas faili?