Gada beigās surogātpasta izplatīšanā parasti ir vērojams apsīkums– tuvojas ziemas brīvdienu un atvaļinājumu laiks. Šajā periodā ļoti daudzi robottīklos apvienotie datori ir izslēgti. Ievērojami samazinās arī saimnieciskā darbība. Tas viss ietekmē liekpasta plūsmu, kuras apjoms parasti sarūk. 2011.gada decembris nebija izņēmums, un surogātpasta īpatsvars kopējā e-pasta plūsmā šajā mēnesī kritās par 4,4% un veidoja vidēji 76,2%.
Pagājušajā mēnesī saglabājās arī jau visa 2011.gada laikā novērotā nepatīkamā tendence, kas saistīta ar kaitīgā surogātpasta īpatsvara pieaugumu. Decembrī šis rādītājs sasniedza 4%, kas ir par 1% vairāk nekā novembrī. Ziemas brīvdienu priekšvakarā daudzas kaitīgās mēstules izmantoja Ziemassvētku tematiku, kā arī imitēja interneta veikalu pasūtījumu reģistrācijas paziņojumus. Vērtējot e-pasta antivīrusa nostrādes biežumu, pirmo vietu joprojām ieņem Krievija (15,3%), kuras rezultāts gan ir samazinājies par 4,9%. Šajā ziņā to gandrīz panākušas Amerikas Savienotās Valstis (15,1%), kam šis rādītājs pieaudzis par 0,9%.
Arī Indija nemainīgi atrodas vadībā visvairāk surogātpasta izplatošo valstu vidū, tomēr dažu citu pirmajā desmitniekā ietilpstošo valstu pozīcijas ir ievērojami mainījušās. Saraksta priekšgalā izvirzījušās valstis, no kurām izplatīto mēstuļu īpatsvars pasaules liekpasta plūsmā salīdzinājumā ar novembri ir palielinājies par vairāk nekā 3%: Indonēzija (+3,55%), Brazīlija (+3,5%) un Peru (+3,5%). Savukārt novembrī otro vietu ieņēmušās Dienvidkorejas ieguldījums decembrī ir samazinājies par 2,85%, aizbīdot to piektajā vietā. Pārējo sarakstā iekļuvušo valstu daļa ir mainījusies tikai nedaudz – 1% robežās.
Sagaidot svētku sezonu, palielinājās ar Ziemassvētku un Jaunā gada tematiku saistīto mēstuļu skaits. Kopējā e-pasta plūsmā šādi sūtījumu veidoja 6,8%. Sakarā ar mazo un vidējo uzņēmumu – galveno surogātpasta pasūtītāju– saimnieciskās darbības samazināšanos par 13,5% pieauga saistīto programmu ietvaros izsūtītās elektroniskās korespondences īpatsvars. Tādējādi decembrī par mēstuļu populāro tematiku līderi kļuva medikamentu reklāma (15,2%). Turklāt četras reizes pieauga «pieaugušajiem» domātā surogātpasta daudzums, ko var skaidrot ar pirmssvētku perioda īpatnībām, kad daudzi lietotāji vairāk atslābinās un viņiem nav iebildumu paskatīties pikantu video.
Decembrī surogātpasta izplatītāji bieži izmantoja jaunu paņēmienu, ko viņi ir aizguvuši no likumīgiem pakalpojumiem un interneta veikaliem,– dažādu preču piedāvāšanu, izmantojot atlaižu kuponus. Daudzas preces, kas tradicionāli tiek reklamētas, izsūtot surogātpastu, tostarp zāles, tika piedāvāts nopirkt ar atlaidi, uz kuru tiesības deva vēstulē attēlotais «kupons». Jāatzīmē, ka šādi pakalpojumi mazajiem un vidējajiem uzņēmumiem pakāpeniski kļūst par alternatīvu reklāmai ar surogātpasta izsūtīšanu, un daudzi no tiem jau ir pārgājuši uz šo savu preču un pakalpojumu pārdošanas veicināšanas kanālu.
«Līdz šim mēs nesam konstatējuši kaitīgus pielikumus mēstulēm, kas atdarina kuponu izsūtīšanu. Tomēr ir iespējams, ka nākotnē tie var parādīties šādos surogātpasta sūtījumos,» komentē Kaspersky Lab vecākā surogātpasta analītiķe Marija Namestņikova. «Parasti uz populāriem jauninājumiem pirmie reaģē surogātpasta izplatītāji, kas piedalās saistītajās programmās, un pēc tam viņiem pievienojas kaitīgā koda izsūtītāji. Bez tam pret kuponu pakalpojumu lietotājiem var būt vērsti arī pikšķerēšanas uzbrukumi, tāpēc darbā ar e-pastu ir jābūt uzmanīgiem un jāatstāj bez ievērības piedāvājumi, kādus var saturēt saņemtā vēstule, ievadīt reģistrācijas datus, lai piekļūtu šādam pakalpojumam. Citādi tas draud ar kontā uzglabāto līdzekļu zaudējumu.»
Ar visu pārskatu par surogātpasta izplatītāju darbību 2011.gada decembrī var iepazīties tīmekļa vietnē.