Iezīmējiet RPIVA Jēkabpils filiāles identitāti.
I. E. Mūsu filiāle salīdzinoši nav liela, bet uzskatu, ka tas ir pluss, jo katram studentam varam veltīt pienācīgu uzmanību. Esam kā viena liela ģimene, kur cits citu iedrošina, uzmundrina, atbalsta – studenti, pasniedzēji, darbinieki. Arī citur ir līdzīgi, un tajā ir mūsu spēks. Studenti ļoti novērtē filiāles iekšējo psiholoģisko klimatu un vidi. Otra lieta, ka mums ir ļoti plaša studentu ģeogrāfija – 26 novadi un pilsētas.
L. S. Es gribētu papildināt. Caur Jēkabpili iet daudzi un dažādi ceļi, un līdz ar to mūsu aptveramā teritorija ir daudz plašāk tverama nekā, iespējams, citām filiālēm, jo šī loģistika nokļūšanai pie mums ir daudz plašāka nekā citur.
No dažādiem novadiem sabraukuši studenti. Par kuru skaitli studentu ģeogrāfijā lielākais prieks?
L. S. Par Jēkabpili! No 129 šī mācību gada studentiem 46 ir no Jēkabpils. Tas vēlreiz parāda, ka Jēkabpilī ir cilvēki, kas vēlas apgūt šo profesiju. Ja ir cilvēki, kas vēlas, tātad ir pieredze, bet pieredze ir skolas, tie pedagogi, kas strādā ilgus gadus, skolēnu sasniegumi olimpiādēs, t.sk. pasaules olimpiādēs. Šis students, kas pašlaik mācās, viņš redz, ka ir ļoti labs materiāls, talantīgi bērni. Viņš tur varēs savas zināšanas ieguldīt. Tāpēc viņu ir tik daudz.
Priekšsēdētāj, vai nav mazliet skumji, ka no Jēkabpils novada ir tikai četri, Aknīstes novada –tikai divi...
L. S. Jūs ļoti labi zināt, ka novados skolas tiek taisītas ciet objektīvu iemeslu dēļ un uz pilsētu nāk šie bērni. Līdz ar to tur nav tāda pieprasījuma pēc pedagogiem šajos novados.
Kuras ir šīs dienas lielākās vajadzības, ko jūtat?
I. E. Pirmsskolas izglītības skolotāji, bez diskusijām. Mūsu pirmsskolas izglītības skolotāji strādā praktiski visi, varbūt kāds 1. kursā vēl nav sācis darba gaitas. Bija viens periods, kad zvanīja no pašvaldības par bērnudārzu darbinieku nepieciešamību, bet nevarējām neko iedot, jo visi jau strādāja. Otrs populārākais ir mūžizglītības kursi skolotājiem, ko mēs piedāvājam. Šogad sākām paši gatavot prakšu vadītājus un mentorus darbam ar mūsu studentiem, jo sapratām, ka ar pedagogu iniciatīvu vien nepietiek, ir nepieciešama regulāra sadarbība un profesionālā pilnveide. Prakšu vadītāju darbam jābūt arī atalgotam. Arī pašvaldība ļoti nāk pretī ar prakses vietām studentiem.
Ko nozīmē – nāk pretī? Kādā formā?
I. E. Piedāvā prakses vietas.
Var arī nepiedāvāt?
L. S. Formāli – jā. Saprotiet, šī lieta... ne tikai pedagoģijā, bet jebkurā nozarē, ja kāds meklē darbinieku, vienmēr prasa – ar pieredzi, ar pieredzi. Nu kur to pieredzi var gūt?! Uzņēmēji īpaši negrib ņemt, nedod Dievs, ka vēl jāmaksā. Kad 1997. gadā atnācu uz šejieni strādāt, vienu brīdi, kamēr Valsts kontrole neaizliedza, mēs pat piemaksājām speciālistam, jo apmācīt – tas ir darbs. Tagad mēs nemaksājam, bet ir dota tāda mutiska komanda – iespēju robežās ņemam, kur tad viņš pieredzi iegūs.
Jums no trim filiāles studiju programmām viena ir skolotāju programma. Vai nav aktuāli šobrīd atvērt vēl kādu pedagoģijas virziena programmu?
I. E. Jēkabpils filiālē piedāvājam deviņas studiju programmas, bet īstenojam trīs, ko izvēlas studenti. Viena no pieprasītākajām studiju programmām RPIVA ir Pirmsskolas un sākumskolas skolotājs, jo iespējams iegūt divas kvalifikācijas. Kā zināms, nākotnē plašākas darba iespējas būs skolotājiem ar vairākām kvalifikācijām. Ja skolotājam ir viena kvalifikācija, viņš var stiprināt savas pozīcijas un apmēram gada laikā apgūt vēl vienu, savukārt, ja speciālistam nav pedagoga kvalifikācijas, bet viņš vēlas mācīt savu arodu citiem, viņš var iegūt šīs tiesības, apgūstot 72 stundu kursu. Šīs iespējas piedāvā arī Jēkabpils filiāle.
Jums kopējā studentu skaitā pret iepriekšējo gadu ir ļoti liels studējošo skaita pieaugums – būtībā divkāršojies. Kādi iemesli?
I. E. Kā jaunumu šogad filiālē īstenojam 1. līmeņa studiju programmu Cilvēkresursu/Biroja administrēšana ar specializācijas virzienu Personāla speciālists. Šajā studiju programmā studijas sākuši 18 studenti, no kuriem astoņi ir Jēkabpils iedzīvotāji. Savlaicīgi reaģējām uz reģiona vajadzību un veiksmīgi esam piedāvājuši līdz šim nebijušu studiju programmu. Mums ir arī pieredze, kad izpildījām pašvaldības pasūtījumu.
Kā tas praktiski izpaužas?
L. S. Piemēram, logopēdiem pasūtījuma ietvaros maksājām stipendiju. Filiāle organizē dažādus apmācību kursus. Parādās nepieciešamība, tad lūdzam filiālei šādus kursus noorganizēt. Tāpat caur filiāli risinās pedagogu tālākizglītības jeb mūžizglītības programma.
Ja jau viss līdz šim gājis labi, kāpēc vēl līgums jāparaksta?
L. S. Labās iestrādes ir jānostiprina. Jēkabpilī ir 10 mācību iestādes – piecas skolas, pieci bērnudārzi. Samērā viegli var atrast prakses vietas. Faktiski tā ir arī apkārtējo novadu studentu prakšu bāzes vieta. Mums tomēr ap 3000 bērnu šobrīd...
Riski?
L. S. Riski?! Risku nav nekādu. Vienīgais risks ir, ja students kaut kādā veidā kādu tematu palaiž garām, to nenotver, bet darbā tas ir jāizmanto, un viņš nezina.
Valsts politikas riski ir šādi: faktiski vienreiz jāsaprot, ko tad mums īsti vajag. Ir labi lēmumi pieņemti, un šie labie lēmumi jāvirza uz priekšu, jābūt pēctecībai. Izglītība nav kā vienu dienu izrakt grāvi un otru dienu bērt ciet. Ja Tu izglītībā ielaidīsi augoni, grūti būs apturēt.
Gribētu vedināt par filiāles darba pētnieciskajiem virzieniem, kas iet pāri un tālāk par formālu bakalaura darbu uzrakstīšanu un pieņemšanu.
I. E. Studentu darbi bakalaura un maģistra līmenī, iesaistoties mūsu docētājiem, tiek izstrādāti sadarbībā ar izglītības iestādēm un uzņēmējiem. Filiāles studenti regulāri piedalās Jauno zinātnieku lietišķajā konferencē, kā arī šādas konferences tiek rīkotas starp filiālēm. Darbu temati netiek izvēlēti pēc subjektīvā – man patīk, tāpēc rakstīšu, vai tas vieglāk, to arī rakstīšu. Mēs piedāvājam studentiem tēmas, kuras ir aktuālas. Tāpēc arī nupat noslēgtajā sadarbības līgumā ar pašvaldību paredzēts tāds punkts, ka šos tematus ieteiks arī pašvaldības izglītības pārvalde vai nozares iestādes, būtībā pasūtot pētniecības darbu par nozares aktualitātēm novadā. Vēlētos, lai ievirzi studentu pētnieciskajiem darbiem dotu izglītības iestādes. Tāds kā pasūtījums.
Varat nosaukt darbus, kuri tālāk raduši praktisku pielietojumu?
I. E. Pēc nupat notikušās bakalaura darbu aizstāvēšanas pirmsskolas un sākumskolas skolotāju studiju programmā komisijas priekšsēdētāja, privāto pirmsskolas izglītības iestāžu asociācijas priekšsēdētāja Daina Kājiņa teica, ka šīm studentēm noteikti piedāvātu darbu. Vidējais vērtējums šajā pārbaudījumā bija 9,4 balles! Bakalaura darbs nav vienkārši formalitāte, tas ir arī veikts praktisks pētījums par aktuālu problēmu, ko studentes izmanto savā darbā un dalās arī ar kolēģiem. Nereti tieši pateicoties augstai studenta sagatavotības pakāpei praksē vai eksāmenā, viņu pamana un piedāvā darbu.
Kādu pētniecību veic nepedagoģisko virzienu studenti?
I. E. Filiālē piedāvātās bakalaura studiju programmas Komercdarbība un uzņēmumu vadība studenti raksta bakalaura darbus par konkrētu uzņēmumu mārketingu, tirgus aspektiem, darba organizāciju utt.
Uzņēmumi laiž klāt? Izokšķerēs noslēpumus!
I. E. Visbiežāk pēta uzņēmumus, kuros paši strādā, ir to īpašnieki vai arī bijuši šajā uzņēmumā praksē. Tā ir iespēja koriģēt, uzlabot sava uzņēmuma darbību, rast izskaidrojumu un risinājumu problēmām, saskatīt riskus un preventīvi tos novērst. Šajā studiju programmā studē uzņēmēja no Līvāniem, kura, rakstot pētniecības darbus, īsteno, aprobē tos savā uzņēmumā.
Ir uzskaitīts, cik pedagogu pēc tam strādā savā specialitātē?
I. E. Mums ir katra gada absolventu apkopojums. Droši varam teikt, ka 90% pedagogu strādā iegūtajā specialitātē.
Kāda ir Jūsu studentu vecuma struktūra? Cik nāk no skolas sola un cik jau dzīvē vairāk pieredzējuši?
I. E. Studentu vidējais vecums filiālē ir 46 gadi. Pie mums nāk studēt gan uzreiz pēc vidusskolas atestāta saņemšanas, gan arī cilvēki, kam vidējā izglītība iegūta pirms vairākiem gadiem, gan cilvēki, kuri jau ir ieguvuši vienu augstāko izglītību.
Noslēdzoši – aprakstiet studentu, kuru jūs gaidāt.
I. E. Studentam jābūt zinātkāram, ar vēlmi zināšanas ne tikai iegūt, bet arī plietot praksē. Gribētos, lai studenti ir aktīvi un motivēti studēt un lai studiju laikā šī motivācija nepazūd. Mēs darām visu, lai tas tā būtu.
L. S. Ko es varu pateikt – uz priekšu, uz priekšu!