Ir trīs veidu dzesēšanas sistēmas, kas atšķiras pēc to darbības fizikālajiem principiem un izmantotajiem dzesēšanas šķidrumiem:
- Gaisa dzesēšana;
- Ūdens dzesēšana;
- Hibrīddzesēšana.
- https://www.signeda.lv/auto-radiatori-un-to-dalas-c1332/termostati-un-to-dalas-c1366
Gaisa dzesēšanas sistēma izmanto gaisa plūsmu, kas pūš cauri cilindru galvām. Ūdens dzesēšanas sistēmā darbojas ūdens plūsma, kas noņem siltumu no dzinēja un atdziest izplešanās traukā. Hibrīddzesēšanas sistēma apvieno gaisa un ūdens darbības principus – dzinējs tiek dzesēts ar šķidrumu (mūsdienās ūdens vietā tiek izmantoti speciāli šķidrumi), un uzsildītais šķidrums tiek atdzesēts ar gaisa plūsmu siltuma apmaiņas ierīcē (radiātora).
Ir jāpiebilst, ka klasiskajā sapratnē ūdens dzesēšanas sistēmai nav radiātora – ūdens tiek atdzesēts tieši izplešanās traukā. Šāda sistēma parādījās automobiļu ražošanas sākumposmā, bet tā ātri kļuva nepiemērota, jo nevarēja nodrošināt efektīvu dzinēja dzesēšanu. Pašlaik lielākajā daļā automašīnu tiek izmantota hibrīda dzesēšanas sistēma, bet parasti to sauc par šķidruma dzesēšanas sistēmu.
Hibrīda dzesēšanas sistēmu klasifikācija
Pēc dzesētājapvalku skaita:
Vienvirziena – ūdens cirkulē caur vienu bloka un cilindra galvas ūdens apvalku;
Divvirziena – ūdens cirkulē caur cilindru bloka un cilindra galvas atdalītajām ūdens apvalkiem.
Pēc dzesēšanas šķidruma plūsmas virziena ūdens apvalkā:
Ar garīgo virzienu - ūdens tiek piegādāts pirmā cilindra rajonā un izplūst pēdējā;
Ar šķērsielas virzienu - ūdens tiek piegādāts izplūšanas kolektora rajonā un izplūst ieejas rajonā.
Par katru dzesēšanas sistēmas veidu pastāstīsim atsevišķi, bet hibrīda sistēmu izskatīsim detalizētāk nākamajā raksta daļā.
Ja jums ir aizdomas, ka jūsu sistēma darbojas nekorekti, pirms jebkādu turpmāku darbību veikšanas iesakām saņemt speciālista konsultāciju!