Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Rīgas un Ņujorkas ziedu tirgus: vai tie ir salīdzināmi?

Vienā no nesen iznākušajām filmām pārsteidza epizode, kurā sieviete uzdāvina elegantu ziedu pušķi citai sievietei par mazuļa piedzimšanu. Un tas viss nebūtu nekas - filma ir patīkama, entuziasma pilna, bet pats ziedu pušķis izraisīja veselu emociju gūzmu.

Un radās doma: "Vai viņiem tur tiešām ir tādi ziedi un pušķi? Un kas šeit, Rīgā?"Un tad sākās argumentācija. Tālāk ir sniegts īss šo argumentāciju kopsavilkums.

Pušķu biznesa vēsture un pamati

Pats ziedu bizness Latvijā ir sācies diezgan sen, bet tā būtība ir stipri sākusi mainīties tikai pēdējos 20 gadus. Pirms tam viss bija gandrīz standarta un vienmuļš – vienādi ziedi, vienādi pušķi, vienādas cenas, vienādi gadījumi un, kas ir ievērības cienīgi, vienādi pārdevēji.

Amerika nezināja šo pieeju. Viņu tirgus ekonomika jau sākotnēji izraisīja lielu konkurenci. Un konkurence savukārt lika kļūt izsmalcinātiem tiem, kas nodarbojas ar šo biznesu, nākt klajā ar arvien jaunām formām, jaunām pušķu prezentācijām, jauniem trikiem,  iepakojumiem, piegādes metodēm, pakalpojumiem…

Tāpēc, kad mums kļuva pieejami viņu uzskati un viņu metodes šī biznesa vadīšanai, Rīgā ziedu veikali un ziedu piegāde sāka ļoti ātri pārveidoties. Sākās sava veida attīstības pieaugums, ko nevar teikt par krāsām Ņujorkā - tur viss bija gluds. Ņujorkā bija attīstības evolūcija, šeit, Latvijā - revolūcija.

Turklāt Rīgā bija, ir un, iespējams, pastāvēs tāda parādība kā ziedu tirgus - kaut kas, kas  var pārsteigt pat izvēlīgo Ņujorkas šopaholiķi. Ņujorkā nav ziedu tirgu!

Un šādas divas abu tirgu iezīmes atstāj savas iespaidu  uz attīstības un veidošanās procesu. Bet joprojām ir nianses, bez kurām nav iespējams apsvērt šo jautājumu: Loģistika, atrašanās vieta, pirktspēja, konkurence, cenu diapazons. Apsveriet tos.

Loģistika un atrašanās vieta-tas, kas nosaka izcelsmes vektoru

Lai arī tas neizklausās gluži loģiski, bet tomēr tam ir nozīme – jā, tieši atrašanās vieta un loģistika kādreiz kļuva par noteicošajiem faktoriem, kas norādīja ziedu tirgus attīstības virzienu gan Ņujorkā, gan Rīgā. Spriediet paši:

  • Ņujorkā praktiski nav vietējo ziedu. Lai gan klimats tur ir piemērots, audzēšanas kultūras nav. Viņiem ir daudz vieglāk atvest ziedu konteinerus no Holandes, Kolumbijas, Ekvadoras vai, kas pēdējā laikā ir kļuvis arvien izplatītāks, no Ķīnas. Tik garš ceļš no ražotāja līdz pārdevējam, protams, rada ietekmi uz cenu. Turklāt šāda pušķa uzglabāšana līdz pārdošanas brīdim pieaug arī cenā - Ledusskapji, muitas nodokļi, izkraušana-iekraušana utt.
  • Rīgā ir gan sava ziedu ražošana, gan ievestie - Holande nav tik tālu, un robežas ir atvērtas. Klimats ir saudzīgāks ziediem, ar piegādēm kavēšanās nav, arī grūtību nav... lieliski apstākļi!
  • No otras puses, tā kā Ņujorka importē ziedus no otra pasaules gala, tad kāda ir atšķirība - no kura pasaules gala importēt ziedus? No šejienes, iespējams, lielākais šādas darba metodes pluss - dažādība! Ņujorkā ir pieejami visi ziedi – no visiem pazīstamām margrietiņām vai rozēm līdz jebkurai eksotikai, par kuru jūs pat ne vienmēr dzirdēsit.

Konkurence un pirktspēja - ienaidnieki un draugi vienlaikus

ASV kopumā, un Ņujorkā, vēl jo vairāk, ziedu tirgus ir ļoti ļoti konkurētspējīgs. Šeit darbojas daudzi lieli uzņēmumi un, vēl svarīgāk, tīkla uzņēmumi. Un milzīgs skaits starpnieku pakalpojumu un pasūtījumu apkopotāju ļauj strādāt bez savas vietnes vai veikala! Jūs varat ievietot savus pušķus tiešsaistes vietnē, gaidīt pasūtījumu, izgatavot pušķi konkrētam klientam un nosūtīt kurjeru uz adresi. Pasūtījums izpildīts!

Ir arī tirdzniecības iespēja, kurā vietne nav īpaši nepieciešama - ziedu tirdzniecība, izmantojot sociālos tīklus, norādot piegādes reģionu un kontaktinformāciju. Bet šī iespēja, maigi izsakoties, ir paredzēta iesācējiem. Vairumā gadījumu tas pats Instagram ziedu veikalam Ņujorkā ir nepieciešams tikai prestižam. Kā, piemēram, šeit.

Aplūkojot ziedu pārdošanas un piegādes tirgu Amerikā kopumā, mēs varam izcelt šādus galvenos virzienus:

  • Veikalu tīkli, kas darbojas visā valstī un kuriem ir iespēja iegūt ziedus par interesantāku cenu nekā vientuļajiem veikaliem. Kas dod neapstrīdamas priekšrocības - jūs varat dempingot, un akcijas notiek biežāk un plašāk, un tas viss ietekmē kampaņas finansiālo apgrozījumu.
  • Tiešsaistes portāli. Piemēram, bloomnation.com. viņiem pat nav jābūt savam veikalam – viņiem vienkārši jāsavāc pasūtījumi Tiešsaistē, jāapstrādā un jānodod izpildītājam - veikalam vai floristam. Protams, ņemot par to procentuālo daļu. Šķiet, ka ideja pasūtīt ziedus, izmantojot internetu, tieši Ņujorkā ir sasniegusi kulmināciju - pilsētas lielums un laika trūkums ir tik liels, ka pat doma doties pēc pušķa bieži atbaida pirkumu vispār. Tāpēc ziedu piegādes pakalpojumi tur plaukst kā nekur citur pasaulē!
  • Ziedu veikali ar savu piegādes pakalpojumu. Droši vien – ziedu biznesa pamats. Konkurence liek viņiem meklēt arvien jaunus risinājumus, uzlabot jau tā lielisko servisu, izrotāt jau tā skaistos pušķus. Un tā katru dienu-galu galā, ja jūs dodat atslābumu un neizdomājat kaut ko jaunu, tad konkurence vienkārši sasmalcinās un izdzīs no šī biznesa. Šādu ziedu veikalu piemērs ar savu ziedu piegādes pakalpojumu Ņujorkā varētu būt saholaflowers.com, odelarose.com, aristonflowers.com, scottsflowersnyc.com, winstonflowers.com un daudzi, daudzi citi.

Rīgā gan teritorija ir mazāka, gan konkurence mazāka. Bet arī pirktspēja nav tik augsta! Iespējams, tieši zemās pirktspējas dēļ Rīgā nav interneta gigantu, kas zem sevis paslaucītu visus mazos veikalus, kā tas noticis Ņujorkā. Un ne tik liela pirktspēja, protams, atspoguļojas pušķa vērtībā: piemēram, Rīgā pušķu cenu diapazons ir uz pusi mazāks (vidēji) nekā  saholaflowers.com. un  piedāvājumā ir  ļoti līdzīgas rudens kompozīcijas, bet par ievērojami zemāku cenu.

Vēl viena nianse, kas piesaista uzmanību - Rīgā vietnes ir daudzvalodu, kas nevar palīdzēt, bet priecē! Ņujorkā pat to veikalu vietnes, kas atrodas apgabalos, kuros pārsvarā nav angliski runājošu iedzīvotāju, joprojām tiek veidota vietne tikai angļu valodā. Varbūt ar ārkārtīgi retiem izņēmumiem, kuru piemēru nekad nevarēja atrast.

Protams, jūs varat apsvērt arī nodokļus, telpas nomas izmaksas un darbinieku algas, taču tas vairs nemainīs kopējo ainu. Secinājums jau ir izpaudies pats: Ņujorkā ziedi maksās daudz vairāk nekā Rīgā. Un bonuss par to var būt ("varbūt", nevis "noteikti būs") izsmalcinātāka pasniegšana, skaistāks pušķis, interesantāks iepakojums, bet, lai kā arī būtu, bet visu skaistāko daba ir izdarījusi, un cilvēks tikai nedaudz pielāgo šo skaistumu savām vajadzībām, apņemot skaisto senatnīgo skaistumu ar čaukstošu iepakojumu un lenti…

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Aktuāli


Reklāmraksti

Vairāk Reklāmraksti