Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Svarīgākie drošības apsvērumi braukšanai ar auto ziemā

Ziema nenoliedzami ir viens no braukšanas apstākļu ziņā sarežģītākajiem un potenciāli bīstamākajiem gadalaikiem tieši auto vadītājiem. Tas gan nenozīmē, ka gada aukstākais gadalaiks būtu jāpavada izvairoties no personālā automobiļa lietošanas, tieši otrādi – ir jāizmanto tā piedāvātais komforts gada aukstajos mēnešos.Atceries, ka labas, jaunas ziemas riepas nav garants pilnīgai drošībai – lai brauciens ziemā būtu drošs, jāievēro arī daži piesardzības pasākumi un jāpielāgo sava braukšanas maniere aukstajam ziemas periodam. Lasi tālāk un uzzini kādi tie ir!

Pirms brauciena

Pietiekama redzamība kā drošas braukšanas pamats

Pat izcili labas ziemas riepas Tevi neglābs, ja neredzēsi ceļu sev priekšā! Tīrs auto ir pašsaprotama lieta, tomēr ziemā automobili klāj ne vien pilsētas dubļi, bet arī sniegs un ledus. Ja zini, ka naktī gaidāms liels sals un no rīta ir jābrauc ar auto, piecelies agrāk un iedarbini to 10 minūtes pirms izbraukšanas. Notīri auto stiklus un spoguļus ar speciālu ledus skrāpi, kuru var iegādāties gandrīz ikvienā auto veikalā vai degvielas uzpildes stacijā. Atstāj to automašīnā, nevis mājās, jo no ledus tīrs auto rīta pusē, aukstā laikā, vakarā jau var atkal būt aizsalis.

Ja esi aizgulējies un nav laika kārtīgi notīrīt automašīnu, vari uzliet vējstiklam siltu ūdeni, tikai nekādā gadījumā ne karstu vai verdošu! Temperatūras kontrasta ietekmē stikls var saplaisāt un stikla nomaiņa nebūs tas lētākais prieks. Labāk izmanto speciālus atkausēšanas šķidrumus!

Ziemas riepas – kā izvēlēties savam auto piemērotākās?

Lai arī ne vienīgais, tomēr, piemērots ziemas riepu komplekts, būs ļoti svarīgs drošas ziemas braukšanas priekšnosacījums. Galvenais, izvēloties jaunas ziemas riepas, ir apzināties vidi un apstākļus, kuros, galvenokārt un visvairāk, ar auto tiks braukts.

Pilsēta, piepilsētas reģioni

Ceļi Latvijas pilsētās un ap tām, parasti tiek pietiekami regulāri tīrīti un kaisīti, tomēr intensīvas snigšanas un zemu temperatūru ietekmē, segums var kļūt slidens. Šādos apstākļos Skandināvu tipa ziemas riepas būs vispiemērotākās, jo nodrošinās labu saķeri uz piesniguša vai apledojuša seguma, kā arī lielisku vadāmību un zemu trokšņu līmeni uz tīrīta ceļa. Kā alternatīvu minētajām riepām, šādos apstākļos var izmantot arī radžojamās riepas. To gumijas sastāvs gan ir cietāks, kas nozīmē, ka tās mazāk dils uz tīrīta asfalta seguma, tomēr jārēķinās, ka saķere un bremzēšanas sniegums būs vājāks kā Skandināvu tipa ziemas riepām.

Ledaini, sasniguši lauku ceļi

Ja proporcionāli visvairāk kilometru ar auto tiek nobraukti pa ceļiem ārpus pilsētas, kurus tīra salīdzinoši retāk, vislabākā izvēle ir ziemas riepas ar radzēm. Ziemas riepas ar radzēm nodrošinās saķeri un vadāmību arī braucot pa smagi sasnigušiem un apledojušiem ceļiem. Braucot pa abrazīvu, zemākas kvalitātes segumu, piemēram grants ceļiem, tās arī būs noturīgākas pret nodilšanu.

Sauss vai mitrs ceļa segums pilsētvidē, lielceļi, automaģistrāles

Ja ikdienā auto lieto salīdzinoši reti un veic nelielus pārbraucienus pilsētvidē, kur ceļi ir relatīvi tīri un pārsvarā gadījumu segums ir bez ledus un sniega, vari izvēlēties Centrāleiropas tipa ziemas riepas. Tāpat šīs ziemas riepas ir piemērotas, ja grasies braukt uz kādu Eiropas valsti, kur ziemas ir sausākas un siltākas, turklāt daudzās no tām, ziemas riepas ar radzēm ir aizliegtas. Centrāleiropas ziemas riepas, salīdzinot ar pārējām kategorijā, ir ar vislielāko ātruma indeksu, tāpēc tās būs piemērotas braukšanai pa Eiropas ātrgaitas maģistrālēm. Centrālieropas tipa ziemas riepas ir ekonomiskāka izvēle, jo ar tām var braukt visu gadu, bet jāņem vērā, ka līdz ar to tās ātrāk nodils un no visiem apskatītajiem ziemas riepu tipiem, šo riepu sniegums un drošība uz sniega vai ledus ir viszemākā.

Brauciena laikā

Pielāgo savu braukšanas stilu

Ja uz slidena ceļa auto nonāk sānslīdē, var jau būt par vēlu, lai vadību atgūtu pat pieredzējis autosportists, tāpēc der izvēlēties tādu braukšanas manieri, kas ļauj izvairīties no kontroles zaudēšanas uz ceļa.

  • Brauc vienmērīgi

Izvairies no straujām kustībām bremzējot, paātrinoties un mainot kustības virzienu. Straujas izmaiņas auto gaitā palielina risku zaudēt saķeri.

  • Ievēro distanci

Pieredze liecina, ka bremzēšanas ceļš ziemā var būt līdz pat 10 reizēm garāks kā vasarā. Ņem to vērā izvēloties atbilstošu distanci no priekšā braucošā transportlīdzekļa. Ja priekšā braucošais auto strauji bremzēs, droša distance ļaus paspēt nobremzēt vai veikt ārkārtas manevru.

  • Izmanto inerci

Braucot slidenā kalnā vai estakādē, neapstājies pusceļā un neizmanto pārāk lielus apgriezienus, tas paaugstinās risku auto riteņu izspolēšanai. Uzņem samērīgu ātrumu pirms kalna un ļauj, lai auto inerce Tevi nogādā kalna galā.

  • Izvēlies apstākļiem piemērotu braukšanas ātrumu

Apstākļiem adekvāta ātruma izvēle palīdzēs izvairīties no bīstamām situācijām un ļaus laikus noreaģēt, ja tādas radīsies. Mūžsenā tautas gudrība „Lēnāk brauksi - tālāk tiksi” ziemā būtu jāievēro īpaši rūpīgi!

Kā nezaudēt kontroli un atgūt to, ja auto sācis buksēt  vai slīdēt?

Vispārējie principi

Ir jāņem vērā, ka ziemā, jebkura manevra izdarīšanai būs nepieciešams ilgāks laiks. Tas saistīts ar riepu izslīdēšanu (spolēšanu), ko veicina slidenais ceļa segums. Tāpat būtiski ir atcerēties, ka jebkurš straujš manevrs var novest pie transportlīdzekļa virziena maiņas, pat ja tam uzstādītas labas, jaunas ziemas riepas. Tas attiecas uz stūres pagriešanu, strauju ātruma palielināšanu vai samazināšanu, bremzēšanu vai ātrumu pārslēgšanu. Vienmērīga kustība, savlaicīga ātruma samazināšana ir galvenās atslēgas, lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem. Katrā ziņā ziemas sezonas sākumā ir vēlams atrast laukumu, kur iespējams pārbaudīt kā Jūsu automašīna uzvedas šādos apstākļos un mēģināt saprast kādas Jūsu darbības (darbību secības) noved pie izslīdēšanas.

Uzsākot braukt

Ja, uzsākot braukt, uz velkošajiem riteņiem tiek pievadīta jauda, kas pārsniedz ziemas riepas un ceļa virsmas saķeres spēku, velkošie riteņi izslīd, sākas spolēšana un automašīna praktiski nekustās. Lai izvairītos no spolēšanas, gāzes pedāļa padevei vajag būt minimālai – tikai tik lielai, lai automašīna plūstoši uzsāktu kustību.

Virziena maiņa

Virziena maiņai ir jāsagatavojas laicīgi, samazinot ātrumu vēl pirms trajektorijas maiņas. Ātrumu ar kādu paredzēts izbraukt līkumu ir jāsamazina jau pirms līkuma, jo bremzēšana vai ātruma pārslēgšana pagriezienā var novest pie automašīnas slīdes.

Bremzēšana

Ziemā ieteicams kombinēt bremžu pedāļa spiešanu un bremzēšanu ar motoru. Pirms bremzēšanas ar motoru, vēlams viegli nospiest bremžu pedāli, lai aizmugurē braucošie redzētu iedegamies bremžu uguņu lukturus. Bremzes pedālis jāspiež plūdenā maniere, lai novērstu riteņu pēkšņu nobloķēšanos, kas var būt par cēloni neparedzētai virziena maiņai. Ja auto ir aprīkots ar ABS, tad šī sistēma pati novērsīs riteņu bloķēšanos. Ja ABS nav, tad bremzēšanu jāveic secībā - nospiežot bremžu pedāli uz īsu brīdi, tad to atkal atlaižot un atkārtojot vairākas reizes, nepieļaujot riteņu bloķēšanos. Tomēr iemācoties pareizi dozēt bremzēšanas spēku, labāk bremzēšanu veikt vienā paņēmienā.

Automašīnas vadība slīdēs

Automašīnas vadīšanai un kontroles atgūšanai brīdī, kad tā jau ir nonākusi sānslīdē, pielietojami tie paši principi, lai no tās izvairītos – plūdenas darbības ar visām automašīnas vadības svirām un sistēmām. Darbību secība un pareizākais risinājums šeit gan lielā mērā atkarīgs no automašīnas piedziņas tipa, tāpēc aplūkosim gan priekšpiedziņas, gan pakaļpiedziņas gadījumus.

  • Priekšpiedziņa

Spītējot instinktiem, braucot ar priekšpiedziņas auto un zaudējot saķeri, nekad nedrīkst strauji bremzēt vai atlaist gāzes pedāli – tas beigsies ar izslīdēšanu no vēlamās trajektorijas. Tā vietā nepieciešams pagriezt stūri vēlamajā virzienā un mēreni spiest gāzes pedāli atgūstot kontroli. Nekad nedrīkst gāzi spiest maksimāli, jo pat ziemas riepas ar radzēm, uz ledus ļoti viegli zaudēs saķeri un neļaus kontrolēt auto trajektoriju.

  • Pakaļpiedziņa

Neņemot vērā nianses, varētu teikt, ka darbības, kuras slīdes gadījumā veicamas ar pakaļpiedziņu aprīkotu auto, ir gluži pretējas priekšpiedziņas gadījumam. Slīdes gadījumā, ir pakāpeniski, bez straujām kustībām jāatlaiž gāzes pedālis un automašīna atgriezīsies taisnā trajektorijā.

Ieteikumi autobraucējiem

Daži ieteikumi, lai braukšana ziemas apstākļos būtu droša:

  • Latvijā minimālais pieļaujamais ziemas riepas protektora dziļums ir 4 milimetri. Ja protektora dziļums ir mazāks, netaupi un iegādājies jaunu riepu komplektu, drošība ir svarīgāka;
  • Pievērs uzmanību riepu ražošanas gadam – četrciparu skaitlim, kuru var atrast uz riepas, ovālā rāmīti aiz DOT marķējuma. Pirmie divi cipari norāda uz ražošanas nedēļu, pēdējie divi – pēdējos divus ražošanas gada ciparus. Ja ziemas riepas nav vecākas par 5 gadiem, pie pareizas uzglabāšanas tās ir lietojamas;
  • Ja ziemas riepas glabājas uzmontētas uz diskiem, pirms uzlikšanas uz auto, pārbaudi servisā vai tās nevajag pārbalansēt;
  • Vienlaikus ar riepu maiņu, vajadzētu pārbaudīt automašīnas ritošo daļu un savirzi – nepareiza savirze nozīmē sliktākus riepas veiktspējas rādītājus un ātrāku gumijas nodilšanu;
  • Regulāri pārbaudi spiedienu riepās! Jo zemāka ir temperatūra, jo zemāks ir nolasītais spiediens attiecībā pret reālo spiedienu. Pārāk mazs spiediens un riepa var pārplīst, pārāk liels spiediens samazinās saķeri;
  • Ja viens riepu pāris ir “svaigāks” par otru, tas vienmēr jāuzstāda uz priekšējās ass, neatkarīgi no auto piedziņas veida!

Cerams, ka šis raksts sniedza ieskatu un palīdzēs drošāk ziemas sezonā nokļūt vēlamajā galamērķī! Bet ja meklē jaunas ziemas riepas ar radzēm vai bez tām, visplašākā izvēle un profesionālākās konsultācijas meklē pie www.riepas1.lv speciālistiem!

 

 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!


Aktuāli


Reklāmraksti

Vairāk Reklāmraksti