Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Vispārdotākais skočs

Šodien turpināšu novembrī iesākto rakstu sēriju par pasaulē populārākajiem viskijiem.

Jau stāstīju par Macallan no Speisaidas Skotijā un Jack Daniel’s no Tenesī Amerikas Savienotajās Valstīs. Šoreiz par citu skotu slavenību – Johnnie Walker, kas gatavo vienu no ikoniskākajiem skotu maisītajiem viskijiem Johnnie Walker Blue Label.

Kā radies?

Zīmola saknes meklējamas 1820. gadā, kad Džons Volkers atvēra veikalu savā dzimtajā pilsētā Kilmārnokā Skotijā. Sākumā viņš tirgoja dažādus dzērienus – rumu, brendiju, džinu un viskiju.

Laika gaitā Džons sāka sajaukt (veidot blendus) dažādus viskijus, lai radītu konsekventu garšu, jo daudzi viena iesala (single malt) viskiji tajā laikā katrā partijā varēja atšķirties. Šī pieeja izrādījās ļoti veiksmīga.

Pēc Džona Volkera nāves 1857. gadā viņa biznesu pārņēma dēls un vēlāk mazmeita – viņi turpināja attīstīt un paplašināt zīmolu, pārejot no vietēja veikala uz starptautiski slavenu viskija zīmolu.

1860. gadā, kad likumi par viskija maisījumiem mainījās (blendi tika legalizēti), radās oficiālais zīmola nosaukums (sākotnēji Walker’s Kilmarnock Whisky) un tika izveidots slavenais kvadrātveida pudeļu dizains, kas ļāva optimizēt iepakojumu, transporta izdevumus un samazināt pudeļu saplīšanu.

Ar laiku zīmols paplašinājās – tika iegādātas jaunas destilētavas, lai nodrošinātu pietiekamu viena iesala viskiju daudzumu saviem blendiem.

Kopumā var teikt – Johnnie Walker no sākta gala nav radies kā grezns aristokrātu viskijs, bet drīzāk kā praktisks, konsekvents maisītais viskijs ar domu par parocību un nemainīgu garšu.

Kā gatavo?

Mūsdienās Johnnie Walker zīmola viskiji tiek ražoti nevis vienā destilētavā, bet kombinējot viskijus no dažādām destilēšanas vietām. Blendam tiek izmantoti gan viena iesala, gan graudu viskiji. Tas padara viskija meistara darbu par mākslu un zinātni vienlaikus.

Kad šie dažādie viskiji sasnieguši noteiktu vecumu un gatavības pakāpi, tie tiek nogādāti uz blendēšanas un pildīšanas rūpnīcām. Senā ražotne Kilmārnokā tika slēgta 2012. gadā. Šobrīd rūpnīcas ir, piemēram, Fife un Shieldhall netālu no Glāzgovas.

Blendēšanas procesā jaunie un vecie viskiji no dažādām destilēšanas vietām tiek sajaukti tā, lai galaprodukts konsistencē, garšā un aromātā būtu maksimāli līdzīgs neatkarīgi no partijas vai ražošanas vietas. Tas ļauj garantēt, ka pudele, kas nupat atvērta Rīgā, garšos līdzīgi kā cita pudele, kas atvērta Ņujorkā vai Tokijā.

Receptūra tiek rūpīgi kontrolēta, un gatavošanas process vērsts uz nemainīgumu un globālu pieejamību.

Mūsdienās Johnnie Walker vairs nepieder Volkeru ģimenei, bet gan lielajam dzērienu koncernam Diageo, kas izveidojās 1997. gadā. Uzņēmuma darbība, ražošana un struktūra tagad ir daļa no liela starptautiska koncerna, nevis ģimenes īpašums.

Kāpēc tik iecienīts?

Johnnie Walker mūsdienās ir vispārdotākais skotu viskijs pasaulē. Maisījuma metode nodrošina konsekventu, atpazīstamu garšu neatkarīgi no valsts vai tirgus – tas ir svarīgi, ja gribi zināt, ko sagaidīt.

Zīmola vēsture, tradīcijas, ikoniskais pudeļu dizains un plašs izvēles klāsts – no budžeta līdz Premium klases dzērienam – padara to pieejamu plašam patērētāju lokam.

Tomēr šo viskiju nevar uzskatīt par vislabāko no visiem skatpunktiem. Viskija cienītāju vidū ir daudz citu, tostarp single malt skotu viskiju, kas tiek augsti vērtēti pēc garšas niansēm, autentiskuma. Dažiem blendēts komerciāls viskijs var šķist mazāk ekskluzīvs, pārāk universāls.

Slavenākie pārstāvji

Visi Johnnie Walker viskiji ir izturēti vismaz trīs gadus (Skotijas likuma minimums), bet daļa – vismaz padsmit gadus.

Red Label ir vispopulārākais un vispārdotākais zīmola viskijs – plaši pieejams un bieži lietots kokteiļos vai sajaukts ar ledu/limonādi. Tas tika radīts 1909. gadā.

Red Label ir graudu un viena iesala viskiju maisījums. Precīza recepte (proporcijas, konkrētās iesala partijas u.  tml.) ir komerciāls noslēpums, to zina tikai Johnnie Walker galvenie meistari. Red Label veidots tā, lai tas būtu pikants, dzīvīgs, ar dūmakainu pieskārienu un enerģisku garšu, ko var just arī sajauktos dzērienos.

Black Label tiek izturēts vismaz 12 gadus, un šo viskiju garša tiek vērtēta kā bagātīgāka un kompleksāka nekā Red Label.

Green Label viskija blendā izmantoti tikai single malt viskiji. To vecums ir vismaz 15 gadi. Tas padara šo dzērienu interesantu tiem, kuriem svarīgs viena iesala viskija raksturs.

Visbeidzot, Blue Label – Premium klases dzēriens, kas radīts no retiem un rūpīgi atlasītiem viskijiem. Šis ir luksusa līmeņa viskijs tiem, kuri meklē izsmalcinātību un īpašu garšas pieredzi.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Garšvielas, kas uzbur īsto Ziemassvētku brīnumu

Kanēlis, krustnagliņas, ingvers, safrāns, kardamons, muskatrieksts, vaniļas cukurs, ir populārākās garšvielas, kas spēj radīt Ziemassvētku garšu un īpašo smaržu. Tām papildinot gan ikdienišķus, gan...

Interesanti

Vairāk Interesanti


Receptes

Vairāk Receptes


Dzīvnieki

Vairāk Dzīvnieki


Notikumi

Vairāk Notikumi


Cits

Vairāk Cits


Tehnoloģijas

Vairāk Tehnoloģijas


Zirnis joko

Vairāk Zirnis joko