Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Kino gads 2008

Mutācija un revīzija: komiksi, komēdijas, action Galvenās globālo kinoprocesu tendences ir divas. To sausais formulējums: žanru mutācija un vēstures revīzija. ŽANRU MUTĀCIJA. Pirmajā kategorijā ieskaitāmas plašām tautas masām jeb tai miljonos mērāmajai publikai, kas apkalpo kinoindustriju kā stratēģiski ienesīgu biznesu, domātas filmas.

Proti, komēdijas un action filmas pēc vizualizācijai visērtāk adaptējamās — komiksu — literatūras izejvielas. Par pēdējo gadu veiksmīgākā producenta Džada Apatova ideoloģiju — tā dēvēto romantisko komēdiju tuvināt reālajai dzīvei — varētu rakstīt kāliem. Skaidrs ir viens — pateicoties tieši Apatovam ar visu viņa kaislību uz narkotiski-ginekoloģiski-seksuālo tematiku (Ananasu ekspresis, Drusku stāvoklī, arī Zaks un Miri taisa porno), "parastais skatītājs" tiek pieradināts pie t.s. jocīgajām filmām (kurās smieklu objekts var būt da jebkas, vecmāmiņas nāvi ieskaitot) un, iespējams, "pavelkas" arī uz tādām dīvainām komēdijām drāmām kā, teiksim, art-house nišas vērtības Vudija Allena Vikija Kristīna Barselona vai Mārtina Makdonas Reiz Brigē, kas ir mākslas produkti. 2008.gadā klajā nākuši tādi oriģināli kinokomiksi kā ironijas pilnais antimilitārais farss Dzelzs vīrs, reālistiski drūmais tuvās nākotnes paredzējums Tumsas bruņinieks, kas centrā izvirza ideju par psihiski nestabila anarhista nokļūšanu pie varas un viņa sarīkotu teroru, kura priekšā ikviens ir teju bezspēcīgs (interesanti, ka galvenās idejas ziņā Tumsas bruņinieks sabalsojas ar Olivera Stouna dokumentālo fikciju W — filmu, kurā ASV vēl pie varas esošais prezidents Bušs rādīts kā komisks, tomēr arhibīstams politisks personāžs), tūdaļ startēs dark/noir jeb melnā komiksa klasiķa Frenka Millera (Grēku pilsēta, 300 spartieši) jaunākais projekts Atriebēji ar kaudzi zvaigžņu plus Skārletu Johansoni piedevās. Īpašu uzmanību saista arī fakts, ka ilgi briedinātais megaprojekts, faktiski 2007./2008.gada filma — Toma Krūza vainagotā Valkīra (Rīgā — februārī) — arī ir pārdzīvojusi "komiksizācijas" fāzi, ar ko, jācer, veiksmīgi būs ticis galā filmas režisors Braiens Zingers, intriģējošo X-cilvēku kinoversijas autors. VĒSTURES REVĪZIJA. Tieši Valkīra kā vēsturiska dēku filma pieaugušajiem (stāsts par gandrīz veiksmīgu atentāta mēģinājumu pret Hitleru), šķiet, ir tas posms, kas apvieno plašu masu publiku ar otru kinotendenci — it kā visiem šķietami zināmās nesenās (XX/XXI gs.) vēstures notikumu jaunām, radikālām interpretācijām, ar ko tagad nodarbojas gan atzīti kino veterāni (par šīs tendences aizsācēju konceptuāli var nosaukt Klintu Īstvudu ar 2007.gada diloģiju Vēstules no Ivodzimas/Mūsu tēvu karogi, kas uz Otrā pasaules kara epizodi palūkojās no abām — amerikāņu un japāņu — pusēm). Zīmīgi, ka ražīgais Īstvuds vēstures revīziju, gan krietni intīmākā mērogā, turpina abās savās 2008.gada drāmās — Apmainītais/Chageling un Gran Torino). Nesenās pagātnes hrestomātiskie notikumi un personības iegūst jaunu traktējumu, varētu pat teikt — citus cilvēciskus vaibstus, kuri, protams, atšķiras no standartizētās jeb oficiālās versijas. Te virkne lielisku darbu. No dokkino klasiķa Erola Morisa dažādos festivālos augstu vērtētās "amerikāņu cietumu demokrātijas" nesaudzīga atmaskojuma filmā Standarta operatīvās procedūras, Itālijas nacionālā hita Mateo Garones nopietnās politiskās mafijsāgas Gomorra, Stīvena Soderberga epohālās tautas varoņa, revolūcijas mocekļa heroizācijas Če un vāciešu Oskaram pieteiktās izcilās filmas, starp citu, arī nacionālā komerchita Bādera-Meinhofa komplekss (stāsts par vācu terorismu 70.gados), līdz publikas izklaidei domātām krāšņām kostīmdrāmām (Otra Boleinu meita un Hercogiene), kas gluži citā gaismā traktē ļoti konkrētus aktuālus vēsturiskus un/vai sociālus fenomenus — teiksim, sieviešu cīņu par savām tiesībām kā minētajās divās filmās. ***Gada labākās filmas Karlosa Reigadasa Klusā gaisma — kinomaģijas esence, filma — mācību grāmata Pola Tomasa Andersona Līs asinis — gada pārlieci–nošākais eposs par apsēstības (jebkuras — reliģiskas, politiskas, intīmas...) lāstu Brāļu Koenu Kur sirmgal-vjiem nav vietas...— filma kā eksistenciāli nolemta antihumāna ainava, kurā nāve ir absurds. Antonioni tradīcija dzīvo! Mārtina Makdonas Reiz Brigē — maza komēdija par traģisku (slepkavu) vientulību, kliedzošākais piemērs, kā mazai valstiņai — tipa Latvijai — vajadzētu strādāt ar kinodramaturģiju un filmai paredzētiem līdzekļiem Roja Andersona Tu, kas dzīvo — pilnīgi ģeniāls absurds par dzīvi kapitālisma paradīzē — provinciālajā Stokholmā, filma gandrīz bez vārdiem Tima Bērtona Svīnijs Tods — līdz nemaņai estetizēts amorālisms. Plus bonusā trīs ģeniāli un šokējoši krievu kino paraugi — Germana juniora Papīra zaldāts, Alekseja Balabanova Morfijs, Kirila Serebreņņikova Jurģu diena

Latviešu neiespējamās misijas

Latvijas kinodzīvē, manuprāt, svarīgākais notikums bija arvien skaidrāk iezīmējusies tāda kā protesta tendence, ka uz valsts piešķirtajiem kinoindustrijai jau tā nožēlojamajiem līdzekļiem un neskaidro sadales procedūru nav ko paļauties. Proti — aizejošajā gadā tapušas privātas filmas, kurās valsts atbalsts bijis tik niecīgs, ka nav pieminēšanas vērts. Piemēram, Jāņa Norda spēlfilma Amatieris un Brigitas Eglītes sarūpētā dāvana Latvijai valsts svētkos (arī spēlfilma Vienīgā fotogrāfija) ir tikai pirmās "alternatīvā" jeb no valsts kinoklerku kaprīzēm neatkarīgā kino bezdelīgas, kuras, jācer, ekonomiskā krīze nenomērdēs badā. Arī Edvīna Šnores Padomju stāsts/The Soviet Story, ar ko valsts tagad tik ļoti ideoloģiski lielās, ir drīzāk privāta entuziasta sarūpēts produkts, pamatā tapināts par Eiroparlamenta komisiju naudu.

Pēc eiforijas ap Rīgas sargu Latvijas mērogiem milzīgo skatītāju skaitu nāca klāt arī veselīgā apjauta, ka māksliniecisko kvalitāšu ziņā pieticīgā filma — nacionālais blokbāsters Rīgas sargi — bija ideāls tā dēvātā producentu kino komercprojekts, no kura, cepuri nost, tika izspiests maksimums (ieskaitot uzbūvēto, tūrismam un kinovajadzībām domāto infrastruktūru Slampē, presē skaļi iztaurēto pieteikumu Oskaram un DVD par 11 latiem "katrā Rimi"). Jēgas un nozīmes ziņā gan spēcīgākas kvalitātes uzrādīja cits "blokbāsters" — ja parēķinātu, cik simtiem tūkstošu pasaulē uz ekrāniem un TV redzējuši Edvīna Šnores dramaturģiski veikli strukturēto un montāžiski tik pārliecinošo dokumentālo aģitācijas filmu The Soviet Story, domāju, 200 tūkstoši skatītāju tāds nieks vien liktos. Taču Rīgas sargi apliecināja galveno "neiespējamo misiju" — latviešiem gribas redzēt savu kino!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja