Nezināt, kas ir Baks Hovards? Nekas traks, jo to, kas ir šis mazliet pompozais pusmūža tipiņš, kurš iepazīstoties sparīgi krata roku, riskējot to izgriezt no eņģēm, vai eksaltēti kliedz: "Es mīlu šo pilsētu!", nezina arī jauneklis, vārdā Trojs. Un viņš - šķietami - ir šīs filmas galvenais varonis - izstīdzējis puisis, kurš par spīti tēvam pametis juridisko augstskolu, lai tuvinātos savam sapnim par radošu profesiju - rakstniecību. Kāds "aptuvenas slavenības" Baka Hovarda asistenta amatam ir sakars ar radošu profesiju, protams, nav lemts izprast Troja tēvam. Taču uz viņiem abiem Troju (Kolins Henkss) un viņa tēvu (Toms Henkss), kurus spēlē dēls un tēvs arī dzīvē, ir interesanti skatīties. Kaut vai lai secinātu, cik dēls ir līdzīgs tēvam, turklāt nav arī ar talantu no dabas "apdalīts".
Raduraksti
Radurakstu pieminēšana šoreiz nav "garām", jo filma Lieliskais Baks Hovards tik tiešām ir ģimenes pasākums - to producējis aktieris Toms Henkss, kurš pats parādās epizodiskajā tēva lomā. Taču ne jau par Holivudas dinastijām un tik saprotamo Toma Henksa vēlmi atbalstīt dēlu Kolinu grūtajā šovbiznesa karjerā ir šis stāsts. Drīzāk - par šovbiznesa fascinējošo un tajā pašā laikā atbaidošo ģīmi, par nežēlīgo ceļu uz slavu un tās trauslumu, mēģinot noturēt iekarotās pozīcijas par katru cenu. Un te nu sākas stāsts par lielisko Baku Hovardu, magu, hipnotizētāju, kura paša sajūta "es esmu zvaigzne" sen vairs neatbilst realitātei. Baka Hovarda tēls, tāds, kādu to rada izcilais un dažādām radošām provokācijām gatavais aktieris Džons Malkovičs, ir visspilgtākā šīs filmas parādība. Krāšņs raksturs, kurš nostumj dziļi ēnā gan asistentu Troju, tātad jauno Henksu, gan vēl citus satelītpersonāžus, teiksim, PR speciālisti Valēriju Emīlijas Blantas atveidā, kura ir izsaukta no metropoles uzķīlēt dramatiski gaistošo Baka Hovarda slavu.
Paradoksālākais, ka mēs tā arī neuzzinām, kas ir šis tipiņš Hovards (to neuzzina arī viņa asistents Trojs, kaut, šķiet, viņam tas arī īpaši nerūp), - vai viņš ir ģeniāls mākslinieks vai lēts diletants, kura slavas atskaņas strādā vien dziļā Amerikas provincē. Apaļīgās pusmūža kundzes, kuras organizē Hovarda šovus provinces kultūras namos, vecu ļaužu piepildītās skatītāju zāles bez īpašas piepūles rada vīstošas slavas garšu, ko takš, izrādās, ir iespējams uzķīlēt ar globālo mediju palīdzību. Kam citam, ja ne Holivudas multimiljonu produktam - aktierim Tomam Henksam - ir pilnīgi skaidra publicitātes mašinērijas darbība. Atliek tev īstajā laikā pavīdēt īstajos TV kanālos, lai viss atkal rullētu, bet popularitātes bruka liktos vien ļauns murgs.
Sološovs
Tomēr filma ir Džona Malkoviča sološovs ar zvaigznes Baka Hovarda paštīksmināšanos un lētajiem trikiem, arī ar skaidri apjaušamo vientulības traģiku. Lūk, arī filmas emocionālā atskārsme un cilvēciskais vēstījums - nekas nav mūžīgs, lai kā mēs censtos noturēt popularitāti, lai cik provinciālos kaktos tvertu slavas atblāzmu. Uz Malkoviča radītā Baka Hovarda fona nobāl gan Henkss juniors, gan viņa varoņa Troja sižeta līnija - un ne jau tāpēc, ka jaunais aktieris netiktu galā ar lomu. Teiksim tā - viņa loma būtībā nav uzrakstīta, tā iecerēta pārāk pasīva, bez vēlmes apstrīdēt Džona Malkoviča un viņa Baka Hovarda tiesības uz solo - vismaz šīs cilvēciskās un emocionāli ietilpīgās amerikāņu mazbudžeta filmas kontekstā. Vērojot draudošo vasaras kinorepertuāru, šī solās būt viena no simpātiskākajām un jēdzīgākajām vasaras filmām. Bez lieka skaļuma.