Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +5 °C
Skaidrs
Sestdiena, 26. oktobris
Kaiva, Amanda, Amanta

Vai pacients ir klients?

Pavisam nesen satiku kādu senu bijušo kolēģi – talantīgu ārstu, un, runājot par mums abiem tik būtiskajām pārmaiņām valsts veselības aprūpes jomā, citu starpā nonācām pie sarunas par mediķu attieksmi pret cilvēkiem, kuri pie mums vēršas pēc palīdzības. Taču tad, sarunas gaitā es konstatēju, ka mēs ar savu amata brāli uz šo jautājumu raugāmies no pilnīgi diviem dažādiem skatu punktiem – viņš runā par pacientiem, bet es - par klientiem.

Kāda gan nozīme tam, kādā vārdā šos cilvēkus dēvē - būtu diezgan loģisks jautājums, jo klienti un pacienti taču ir viens un tas pats. Principā tā tam būtu jābūt, bet ir pietiekami daudz pierādījumu, ka tas tā nav. Vārdos ‘pacients’ un ‘klients’ būtībā ir iekodēta ārsta attieksme pret cilvēku. Un Latvijas medicīnas nozarē jau ilgstoši ir ļoti lielas attieksmes problēmas, gan pret savu darbu, gan pret cilvēkiem. Un tam ar finansējuma trūkumu jau nu gan nav nekāda sakara. Būs tādi, kas teiks ‘kā man maksā, tā es strādāju’, bet, ja tā, tad veselības aprūpē tev vispār nav ko darīt.

 

No vienas puses, man savam senajam kursa biedram ir grūti kaut ko pārmest, jo vide, kurā viņš jau gadu desmitiem strādā,  tā ir kādā no valsts slimnīcām  - slimniekus sauc par ‘pacientiem’, un tā tas ir bijis vienmēr. Nav bijusi vajadzība pārdomāt savu attieksmi, nav bijis svarīgi, lai cilvēkam no saskarsmes ar ārstu paliktu tikai labas atmiņas. Turklāt nevar jau arī absolutizēt un teikt, ka valsts slimnīcās, pie garantēta slimnieku pieplūduma, visi ārsti vai māsiņas pret visiem izturas teiksim tā - ļoti rezervēti. Būs tūkstošiem cilvēku, kas par saskarsmi ar savu ārstu teiks tikai tos labākos vārdus. Taču, diemžēl būs pietiekami daudz tādu, kuri vispār par to negribēs runāt, jo kuram gan gribas atcerēties nepatīkamus pārdzīvojumus.

 

Vai manis vadītajā slimnīcā vienmēr viss ar attieksmi pret klientu ir bijis tā kā tam jābūt? Mums ir bijis daudz pārrunu un diskusiju, taču mani darbinieki zina, ka strādājot privātā uzņēmumā viņu labklājība ir atkarīga ne tikai no tā cik perfekti būs veikta medicīniska manipulācija, bet arī lielā mērā no tā, cik atsaucīgs, iejūtīgs un pretimnākošs viņš būs bijis brīdī, kad cilvēks lūdz palīdzību un ir uztraukts par savu vai par savu tuvāko cilvēku veselību vai pat dzīvību.

 

Es jau esmu teicis arī iepriekš, ka es uz šo krīzi raugos arī kā uz iespēju un pozitīvu pārmaiņu laiku. Nav šaubu tas ir vērtību pārvērtēšanas laiks. Tāds tas ir visur, arī medicīnā. Brīdī, kad slimnīcas faktiski jau ir spiestas strādāt brīvās konkurences apstākļos, būs ļoti no svara cik ātri katras šī medicīnas iestādes personāls savā apziņā un  attieksmē vārdu ‘pacients’ aizstās ar vārdu ‘klients’.

 

Top komentāri

RēgaināsVirsotnes
R
Kur novedusi šī sistēma, kad ir vēlme tiekties pēc klientiem (lielākas nauda) padarot veselības nozari par ienesīgu biznesu - to var tagad pilnībā redzēt ASV. Šo neefektīvo sistēmu (veselības aprūpe nav pieejama 46 miljoniem amerikāņu) tagad cenšas labot prezidents Obama (sk. diena.lv - Obama mēģina reformēt veselības aprūpi). Uz ko aicina Birka kungs ? - vēlreiz pa kļūdaino nepareizo ceļu?-tad jau gaidāmi vēl lielāki tiesas darbi kā Dienvidu tilta celtniecībā !
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Kas gaidāms kim? jaunajā mājvietā Hanzas ielā 22

Plašas telpas laikmetīgās mākslas izstādēm, izglītības centrs un Latvijā pirmā starptautiska mēroga rezidenču un studiju programma – Kim? Laikmetīgās mākslas centrs aicina iepazīties ar nāk...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja