Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Optimizācijas tīkls savelkas ap profesionālajām skolām

Profesionālo izglītības iestāžu optimizācija skars arī Daugavpili: tur no 2022. gada 1. janvāra beigs pastāvēt Daugavpils Tirdzniecības profesionālā vidusskola (DTPV). Tajā īstenotās programmas tiks sadalītas starp diviem profesionālās izglītības kompetenču centriem (PIKC) – Daugavpils tehnikumu (DT) un Daugavpils Būvniecības tehnikumu (DBT).

It kā abi PIKC būs ieguvēji, taču arī tie šajās izmaiņās saskata slēptus zemūdens akmeņus. Izglītības un zinātnes ministrija (IZM), kuras pakļautībā ir šīs iestādes, kā iemeslu reorganizācijai min ievērojamu skolēnu skaita sarukumu un darba tirgus pieprasījuma izmaiņas tajās profesijās, ko piedāvā DTPV.


Stiprās un vājās puses

Izvērtējot abu PIKC darbību, IZM norāda, ka ''DBT līdz šim ir parādījis labas attīstības tendences gan izglītības programmu attīstībā, gan pieaugušo izglītības nodrošināšanā, gan metodiskajā darbā''. Tehnikumā vērojams arī izglītojamo skaita pieaugums, kas ir vairāk nekā 100 izglītojamie (kopējais audzēkņu skaits – 1381), arī skolas struktūrvienībā Dagdā līdz šim nodrošināta izglītības programmas Ēdināšanas pakalpojumi īstenošana (pašlaik 74 izglītojamie). 

Kā DT stiprās puses IZM min izglītojamo augstos sasniegumus vispārējās izglītības priekšmetu eksāmenos, plašu infrastruktūras pieejamību. Kā mīnuss tiek akcentēts skaidra redzējuma par tehnikuma attīstību, tostarp arī starptautiskā līmenī, trūkums. Tas pats sakāms par audzēkņu skaitu, kas pēdējo gadu laikā krities par vairāk nekā 580 (kopējais audzēkņu skaits – 783), arī komerczinību programmā mācās tikai 24 audzēkņi. Tas, kā uzsver IZM, liek pastiprināti vērtēt, kādi tam ir iemesli un kā tiks nodrošināta izglītības programmu saglabāšana un attīstība. Tāpēc ir nepieciešama kapacitātes stiprināšana, ko varētu nodrošināt ar DTPV esošajiem resursiem. 


Satraucoši mājieni

IZM iesaka nodot DTPV tūrisma, viesmīlības un ēdināšanas izglītības programmas DBT, bet komerczinības programmu – DT. Taču te seko piebilde: ''sekmīgai skolu un izglītības programmu attīstības veicināšanai DT nodot DBT lietošanā Varšavas ielas 23, 21a mācību un darbnīcu ēkas''. Šis punkts satraucis DT administrāciju un kolektīvu, jo līdz šim minētajā korpusā īstenotas vairākas programmas, arī automehānikas, kas ir viena no iecienītākajām DT piedāvājumā un kurā kopumā mācās vairāk nekā 100 audzēkņu. 

Tehnikuma direktore Ingrīda Brokāne ir norūpējusies – vai tas nozīmē, ka šo programmu DT atņems un atdos DBT? Vai arī turpmāk DT šīs ēkas būs jānomā no citas skolas? Jo kā citādi saprast šādu ''mājienu''? Līdz šim par programmas kvalitāti nav bijis sūdzību, arī nozares eksperti to augstu novērtējuši. ''Pērn šī programma ieņēma otro vietu valsts mērogā,'' uzsver skolas direktore. Viņai patiešām nav saprotams, kādu pievienoto vērtību dod šāds solis. Diemžēl līdz šim DT no IZM nav sadzirdējis nekādu skaidrojumu un argumentāciju, kāpēc tas tiek darīts.

''Zem skaļiem mērķiem un it kā ambicioziem plāniem tiek paslēpta informācija, kas mums netiek atklāta, tādējādi emocionāli eskalējot jau tā Covid-19 laikā saspringto situāciju tehnikumā,'' secina Brokāne.


Nav pārsteigti

Daugavpils domes priekšsēdētāja vietnieks Jānis Dukšinskis (Latgales partija) par DTPV reorganizāciju nav pārsteigts – par to runāts jau sen. Ir skaidrs, ka ar 300 audzēkņiem un tik šauru programmu loku ir par maz, lai skola attīstītos. Tiesa, ir daļa politiķu, kas uzskata, ka skola jāsaglabā, bet kopumā pašvaldība neiebilst pret IZM plāniem slēgt skolu. Vidusskolas mācībspēks tiks saglabāts, vienīgais, ko var skart optimizācija, ir administrācija. Pašvaldības ēku, kur atradās DTPV, arī turpmāk vietvara grib izmantot izglītības mērķiem, iespējams, pieaugušo izglītības vajadzībām. 

Taču ir jādomā arī par abu PIKC stiprināšanu, it īpaši – DT, kas savulaik izauga uz Daugavpils Dzelzceļa transporta tehnikuma bāzes. Pēdējos gados interese par šīs jomas profesijām gājusi mazumā, jādomā, kā tās popularizēt un kā stiprināt šo jomu. Pašvaldība saredz iespēju tur attīstīt IKT programmas un varbūt arī īstenot neklātienes un vakara/maiņu programmu (tajās pilsētā mācās ap 300 skolēnu). Par DT administrācijas izteiktajām bažām par ēkas nodošanu citai izglītības iestādei – arī domei tādas ir, tāpēc tā ieteikusi IZM saglabāt automehānikas programmu esošajai mācību iestādei. Attiecībā uz DBT – tas plāno ar laiku iegūt ekselences centra statusu, kas ir pilnībā tehnikumam pa plecam, jo tur ir atbilstoša infrastruktūra. Tiesa, viens mīnuss ir – trūkst sporta bāzes. 


Pieklusums

Kandavas Lauksaimniecības tehnikuma (KLT) un Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma reorganizācijas ''lieta'' šobrīd ir pieklususi. Kandavas novada domes priekšsēdētāja Inga Priede (LZP) informēja, ka KLT ir sagatavojis īstermiņa stratēģiju IZM (jāiesniedz līdz 31. martam). Tajā liels akcents likts uz to, ka tas ir Kurzemē vienīgais lauksaimniecības tehnikums, tāpēc esošās programmas jāsaglabā un jāpievieno jaunas. Tas, ka IZM uzsver, ka nedrīkst būt tādas programmas, kādas tās ir citās izglītības iestādēs, piemēram, Liepājā vai Rīgā, neiztur kritiku, jo ne katrs finansiāli var atļauties mācīties tik tālu no dzīvesvietas. Priede atklāj, ka pašvaldībai ir arī plāns B: ja izglītības iestādes tiks apvienotas, tām turpmāk jābūt Zemkopības ministrijas pakļautībā, kā tas ir bijis iepriekš. Katrā ziņā arī apvienotā Tukuma novada pašvaldības vēlas saglabāt KLT.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Distancēsimies vairāk(8)

Līdz ar strauju saslimstības ar Covid-19 gadījumu skaita pieaugumu, kas prognozēti vēl palielināsies, valdība lēma, kā jau to solīja veselības ministrs Daniels Pavļuts (A/P), palielināt sociālās dist...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas