Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Sestdiena, 28. decembris
Inga, Irvita, Ivita, Ingeborga

Askolds Rodins: Šlesera naudas murds

Tūlīt pēc pašvaldību vēlēšanām Rīgas domē izveidojās «vadošais tandēms» un tika sadalītas lomas - vismaz tā to stāstīja vēlētājiem - vicemērs Ainārs Šlesers (LPP/LC) būšot galvenais naudas gādātājs, bet mērs Nils Ušakovs (SC) - galvenais tērētājs, akcentējot sociālos izdevumus. Par lielu pelnīšanu nekas tā īsti nav dzirdēts, toties lielai tērēšanai gatavība ir liela. Tiesa, tai taciņu iemin nevis mērs, bet vicemērs. Un šai plānotajai tērēšanai nav nekāda sakara ar sociālo jomu.

Jau pirms laiciņa atklātībā nāca Šlesera iecere domes paspārnē izveidot nodibinājumu Rīgas tūrisma attīstības birojs (RTAB), kurā dome būšot 70% balsu turētāja un kurš šogad varēs iztērēt vienu miljonu latu, bet nākamgad - piecus. Darbības izsludinātais mērķis - tūristu piesaistīšana galvaspilsētai.

Tas viss izskatās stipri dīvaini, jo jau septiņus gadus pastāv Rīgas Tūrisma koordinācijas un informācijas centrs, kas, kā rāda pats nosaukums, nodarbojas ar tūristu «nozveju». Ja centrs netiek galā ar darbu, nav neiespējami noskaidrot, kāpēc tā. Varbūt naudas par maz, varbūt darbinieki nemākulīgi, iespējami arī citi iemesli. No publiski pieejamās informācijas nav skaidrs, kāpēc Šleseram ļoti vajadzīga jauna pēc funkcijām līdzīga institūcija. Ja autobusu pieturas nojumei ir caurs jumts, to parasti aizlāpa, nevis ceļ blakus citu nojumi.

Pašlaik ir trīs «atskaites punkti», un visi tādi uz pārdomām rosinoši. Juridiski vēl nepastāvošais RTAB, lidsabiedrības airBaltic prezidents Bertolts Fliks, kas jau pasludināts par RTAB priekšnieku, un kā no gaisa nokritušais Vācijā Rīgas popularizēšanai izstrādātais zīmols, kas interesentiem tika atrādīts pagājušajā ceturtdienā.

Protams, darba dalīšana ir laba lieta, taču Rīgas mēram nepiedien norobežoties no notikumiem, kas izraisījuši sabiedrības interesi un solās būt saistīti ar lielu no nodokļu maksātājiem paņemtu naudu. Tomēr vēl otrdien vakarpusē Ušakovs nevēlējās runāt par Šlesera «pasākumu». Tiesa, trešdienas rītā Latvijas Televīzijas tiešraidē Ušakovs vienkārši nevarēja neatbildēt uz jautājumu par dāvanā saņemto zīmolu. Atbilde bija pārsteidzoša: «Viņi atnāca pie mums un teica: mums ir izstrādāts logotips, ņemsiet? Mums šobrīd cita nav, un nolēmām, ka izmantosim.» Kaut kas tik vientiesīgs no publiskajā politikā pieredzi jau uzkrājušā Ušakova mutes līdz šim nav dzirdēts.

Šie «viņi» acīmredzot ir Vācijas reklāmas aģentūra, kuras izstrādātais zīmols uzvarēja konkursā, kuru rīkoja airBaltic, un Rīgas tēvi pamatoti var teikt, ka zīmolam nav iztērēts ne santīms. Tas bijis īpatns konkurss, vedinošs domāt, ka konkursa uzvarētājs ticis iepriekš «ielozēts». Piedevām tas bija sarīkots tā, ka Latvijas reklāmas aģentūras palika «aiz borta».

Lai kļūtu par vēl netapušā biroja priekšnieku, Flikam vajadzīgs domes apstiprināts mandāts, un tas viņam būs - «balsošanas mašīna» savu padarīs. Gluži kā ar «šofera dēlu» nebūs. Kaut kā grūti iedomāties, ka uz Flikam pielaikoto amatu dome rīkos konkursu. Tikai, ja arī rīkos, tāpat nav grūti uzminēt, kas uzvarēs.

Ir cilvēki, kas strādā divos darbos - ja abos noslodze gadījusies pazema un samaksa neliela. Fliks ir airBaltic prezidents, un lidsabiedrībai nav tie laiki, kad viss griezās, kā smērēts. Drīzāk jau viss iet uz galu. Pērn strādāts ar pamatīgiem (28 miljoni latu) zaudējumiem, tāpēc no valdības (valsts ir airBaltic akcionāre) tiek prasīts, lai tā iegulda uzņēmumā 15 miljonus latu. Darba tā kā būtu pilnas rokas, bijusi tik duka turēt.

Kurpe arī it kā nespiež. Pagājušajā gadā plikajā aldziņā (bez «piešpricēm») Fliks saņēma 14 tūkstošus latu mēnesī. Papildus uzņemties vadīt no pieciem darbiniekiem (tā paredzēts) sastāvošu kantorīti - tā ir visai neierasta amatu savienošana. Par tamlīdzīgām kombinācijām līdz šim nav dzirdēts.

Tomēr, ja tā tiek lemts darīt, savai jēgai tur jābūt. Tāpat, kā šķietami neloģiskajam lēmumam šauras iztikšanas apstākļos rīkot konkursu, lai tiktu pie «bildītes», kuru tad «uzšķiņķotu» Rīgas domei pilsētas pastāvēšanas 808.gadadienā. Īsta, no sirds nākusi, dāvana tā gan nebūšot. Paredzēts, ka zīmols būs airBaltic mantiskais ieguldījums RTAB, kurā lidsabiedrība būs 10% balsu turētāja.

Vēl atliek piebilst, ka Fliks atteicies atzīties, cik izmaksājis zīmols, vienīgi bildis, ka «zīmola izveide nav prasījusi miljonu». Šī atbilde nevar būt apmierinoša: airBaltic akciju kontrolpakete pieder valstij, un tās galvenie uzturētāji ir nodokļu maksātāji. Ja Fliks rīkotu konkursu par savās darba gaitās iekrātajiem personiskajiem līdzekļiem, nebūtu ko iebilst. airBaltic nauda tomēr ir «cita opera».

Jau izskanējis pieņēmums, ka ķēdīte - Šlesera patronētais Flika kantoris nosaka vērtību un ceļ priekšā specifiskās «preces», dome par tām samaksā - radīta kā avots papildu finansējumam 10.Saeimas priekšvēlēšanu kampaņai. Tiem, kas attapīgi un ir balsu vairākuma turētāji Rīgas domē. Šo pieņēmumu, tāpat kā konkursā uzvarējušo zīmolu, var vērtēt visādi, taču viens ir skaidrs - tas nav fantastisks.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas