„Ņemot vērā finanšu situāciju, kādā atrodas Latvija un nepieciešamos turpmākos konsolidācijas pasākumus, kā arī to, ka minētā valsts nafta nav vairāk nepieciešama kapitālsabiedrībai cauruļvada darbībai, un kapitālsabiedrības lielākais akcionārs Vitol grupa ir nolēmusi rīkoties ar to kā ar savu mantu un vēlas piesavināties šī aktīva vērtību, ar šo ierosinu Latvijas Republikas valdībai saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto kārtību atsavināt publiskā izsolē Latvijai piederošo naftu un iegūtos ieņēmumus novirzīt budžeta konsolidācijas pasākumiem”, teikts A.Lemberga priekšlikumā premjeram Valdim Dombrovskim. Pirmdien priekšlikums varētu tikt iesniegts izskatīšanai koalīcijas padomē.
Naftas cauruļvada kopējais garums Latvijā ir apmēram 334 kilometri, un tajā esošās naftas daudzums ir apmēram 140 tūkstoši tonnu. Vadoties no pasaules vidējām naftas cenām, šāda naftas apjoma vērtība ir aptuveni no 120 līdz 150 miljoniem ASV dolāru jeb vismaz 70 miljoni latu, aprēķinājis A.Lembergs. Viena tonna ir aptuveni 7 bareli. Viena barela cena ir 115 ASV dolāri.
Viņš norāda, ka saskaņā ar plašsaziņas līdzekļos publiskoto informāciju, sabiedrības ar ierobežotu atbildību LatRosTrans rīcībā atrodas nafta, kas atrodas cauruļvada posmā Polocka – Ventspils. Iepriekš Latvijas Republika bija ieguldījusi naftas un naftas produktu vadu Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas dibinātajā kapitālsabiedrībā, bet naftas cauruļvadā esošo naftu Latvijas valsts atstāja uzņēmuma pāvaldībā nu jau uzņēmumam piederošā naftas cauruļvada ekspluatācijas nepārtrauktības nodrošināšanai.
Minētais cauruļvads pieder SIA LatRosTrans, kuras 66 % kapitāla daļu pieder A/S Ventspils nafta un pieder 34 % AO Transņefteprodukt. Šāds kapitāla daļu sadalījums izveidots, pamatojoties uz Latvijas Republikas un Krievijas Federācijas divpusējo attiecību līguma pamata.
Kopš 2003.gada cauruļvada darbība ir apturēta. 2009.gadā plašsaziņas līdzekļos tika izteikti piedāvājumi nodrošināt naftas cauruļvada darbību reversā, pārvadot naftu no Venecuēlas pienākošajiem kuģiem uz Baltkrieviju. Tomēr, šādas darbības nenotiek un cauruļvadā joprojām atradās nafta.
Savukārt, 2010.gada nogalē uzņēmums LatRosTrans bija uzsācis Latvijas valsts nodotās naftas pārvadi uz SIA Ventspils nafta Termināls termināli Ventspilī, nepārprotami ar to rīkojoties kā ar savu īpašumu. Saskaņā ar Latvijas Republikas tiesas nolēmumu civillietā naftas tālāka kustība bija aizliegta un šī nafta, iespējams, ir apķīlāta, norāda A.Lembergs.