Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +6 °C
Apmācies
Trešdiena, 27. novembris
Lauris, Norberts

Valdība nākamnedēļ lems par Pasažieru vilciena elektrovilcienu iepirkuma finansēšanas modeli

Valdība pirmdien sēdes slēgtajā daļā uzklausīs Satiksmes ministrijas (SM) sagatavoto informatīvo ziņojumu par AS Pasažieru vilciens īstenoto jaunu elektrovilcienu iepirkumu un lems par tā finansēšanas modeli.

Ministru kabineta (MK) sēdē pirmdien, 5.novembrī, valdība uzklausīs informatīvo ziņojumu Par jauno elektrovilcienu iegādi un izskatīs rīkojuma projektu "Par valsts budžeta ilgtermiņa saistībām SM jaunu elektrovilcienu iegādei".

Informatīvā ziņojuma un rīkojuma projekta pavadvēstulē SM skaidro, ka tā ir ierobežotas pieejamības informācija. Ierobežotas pieejamības statuss noteikts atbilstoši Informācijas atklātības likumam, ņemot vērā, ka informatīvajā ziņojumā iekļauta informācija, kuras izpaušana var nelabvēlīgi ietekmēt Pasažieru vilciena biznesa stratēģijas īstenošanu, kā arī ievērojot to, ka vēl norisinās finanšu piedāvājumu vērtēšana, finanšu informācijas par iepirkumu indikācija var nelabvēlīgi ietekmēt iepirkuma norisi. Minētās informācijas ierobežotas pieejamības statuss saglabājams arī pēc jautājuma izskatīšanas MK sēdē līdz iepirkuma līguma noslēgšanai.

Informatīvā ziņojuma pavadvēstulē teikts, ka Pasažieru vilciena īstenotais jaunu elektrovilcienu iepirkums ir noslēguma stadijā un iepirkuma rezultātus plānots paziņot 2018.gada oktobrī-novembrī.

SM norāda, ka iepirkuma rezultātu paziņošanas, kā arī tiesiskas saistību uzņemšanās priekšnosacījums ir finansējuma pieejamība jaunu elektrovilcienu iegādes projekta īstenošanai.

MK 2017.gada 13.jūnija sēdē ir pieņemta zināšanai Pasažieru vilciena īstenotā jaunu elektrovilcienu iepirkuma ietekme uz valsts budžetu. Šajā sēdē skatītajā informatīvajā ziņojumā "Par pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu nodrošināšanu" norādīts, ka MK 2017.gada 11.aprīļa sēdē tika pieņemts zināšanai, ka gadījumā, ja tiktu īstenots jauno vilcienu iepirkums plānotajā veidā, ietekme uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci 2019.gadā būtu -19,2 miljoni eiro un 2020.gadā 63,9 miljoni eiro.

"Ņemot vērā to, ka iepirkuma līguma slēgšanas priekšnosacījums ir finansējuma pieejamība jaunu elektrovilcienu iegādei, kā arī to, ka MK 2017.gada 13.jūnija sēdē ir lemts, ka tad, ja ietekme uz valsts budžetu pārsniedz MK zināšanai pieņemto indikatīvo ietekmi par 5%, pirms saistību uzņemšanās minētais jautājums atkārtoti jāizskata MK, jautājums par jaunu elektrovilcienu iegādes finansēšanu skatāms MK," teikts pavadvēstulē.

SM uz jautājumu, vai pavadvēstulē teiktais nozīmē, ka jaunu vilcienu iegādes ietekme uz valsts budžetu pārsniegs MK zināšanai pieņemto indikatīvo ietekmi par 5%, norādīja, ka "šobrīd ar iepirkumu procesu saistītā informācija, tai skaitā komercinformācija, ir ierobežotas pieejamības, plašāks komentārs par finansējumu un turpmāko rīcību tiks sniegta pirmdien, 5.novembrī, uzreiz pēc valdības sēdes".

Šobrīd "Pasažieru vilciena" īstenotais iepirkums tuvojas noslēgumam, tāpēc 5.novembrī valdība tiks sniegta aktualizēta informācija, tai skaitā par jauno elektrovilcienu iegādes procesu un iespējamo finansēšanas modeli, lai Pasažieru vilciens varētu turpināt iepirkuma procesu un jau tuvākajā laikā paziņot tā rezultātus, pauda ministrijā.

Kā ziņots, pērnā gada 13.jūnijā valdība konceptuāli atbalstīja to, ka Pasažieru vilciens turpina jauno elektrovilcienu iepirkumu, attiecīgajam projektam ietekmējot valsts budžeta bilanci.

SM toreiz skaidroja, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2013.gada 21.maija regulai par Eiropas Nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā (EKS) Pasažieru vilciens ir iekļauts vispārējās valdības sektorā un, gatavojot vispārējās valdības sektora budžeta prognozes, uzņēmuma plānotā saimnieciskās darbības ietekme tiek iekļauta aprēķinos atbilstoši vienotajai EKS metodoloģijai. Tādējādi aktīvu vērtības pieaugumam - depo būvniecībai un jauna elektrovilcienu ritošā sastāva iegādei - aprēķinos ir tieša ietekme uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci, neskatoties uz to, ka iepirkums tiktu finansēts no Pasažieru vilciena aizņemtajiem līdzekļiem.

SM pērn informēja par Pasažieru vilciena plānotā iepirkuma ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci pirms iepirkuma otrās kārtas izsludināšanas. Pasažieru vilciens bija aplēsis prognozēto ietekmi uz vispārējās valdības sektora budžetu. Aplēses atspoguļo neto ietekmi, nevis projekta kopējās izmaksas.

Valdība pieņēma zināšanai, ka Pasažieru vilciena plānotā iepirkuma negatīvā ietekme uz vispārējās valdības sektora budžeta bilanci 2019.gadā indikatīvi ir 5,7 miljoni eiro, 2020.gadā - 25,6 miljoni eiro, 2021.gadā - 44,7 miljoni eiro, 2022.gadā - 50,4 miljoni eiro un 2023.gadā - 38,8 miljoni eiro.

SM pērn aģentūrai LETA uzsvēra, ka jaunos vilcienus plānots iegādāties, piesaistot kredītresursus, nevis tiešā veidā ieguldot valsts budžeta līdzekļus. Prognozes liecina, ka līdz ar jauno elektrovilcienu iegādi zaudējumu kompensācija pasažieru pārvadājumiem nākotnē būtiski samazināsies. "Lai kvalitatīvi, pasažieru vajadzībām atbilstoši īstenotu dzelzceļa pasažieru pārvadājumu nepārtrauktību un atbilstību efektīvai sabiedriskā transporta sistēmai kopumā, akūti nepieciešami jauni elektrovilcieni. Pašlaik vilcieni ir pat 50 gadus veci, kuri vairs neatbilst mūsdienu kvalitātes un drošības prasībām," skaidroja SM.

Vienlaikus vilcienu iegādes iepirkums ir pārstrukturēts tā, lai atstātu pēc iespējas mazāku ietekmi uz valsts budžetu, kas plānota no 2019.gada līdz 2023.gadam. Jaunajiem elektrovilcieniem ir būtiska loma Autotransporta direkcijas plānotajā sabiedriskā transporta attīstības koncepcijā, kas paredz no 2021.gada būtiski uzlabot sabiedriskā transporta kvalitāti un pakalpojumu efektivitāti atbilstoši pasažieru vajadzībām. Tāpat jaunie elektrovilcieni ļaus sasniegt Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā, ES Baltajā grāmatā un citos transporta nozares plānošanas dokumentos definētos mērķus. "Plānojot reģionālo starppilsētu nozīmes maršrutu tīkla maršrutus ar lielu pasažieru plūsmu, prioritāte ir maršrutiem pa sliežu ceļiem, piesaistot pasažierus no autotransporta uz vilcieniem. Viens no galvenajiem uzdevumiem ir regulārā intervāla grafika ieviešana no 2021. gada, kas nav izpildāms ar esošajām vilcieniem," informēja SM.

Top komentāri

Lai pērk tramvajus
L
Manuprāt, labāk ir pirkt dzelzceļam piemērotus tramvajus, nevis tās bezdievīgi smagās konstrukcijas.
Buba
B
Izskatās, gards kumoss. Zilzemnieku valdība acīmredzot steidzina Auguļa astoņkāji
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas