Pirmdien, saņemot attēlus, kuros redzams, cik sliktā stāvoklī atrodas tilts, apvienības Pilsēta cilvēkiem pārstāvji zvanījuši Rīgas pašvaldības policijai (RPP) un Rīgas domes Satiksmes departamentam (RDSD), prasot, lai bīstamā zona nekavējoties tiktu norobežota.
"RDSD vietnē Twitter paziņoja, ka tilta kāpnēm esot tikai nobrukušas margas, kas īsti neatbilst taisnībai, jo nobruka dzelzsbetona fragmenti zem tilta un kāpnēm," portālam Diena.lv pastāstīja apvienības Pilsēta cilvēkiem valdes priekšsēdētājs Kaspars Zandbergs.
Vanšu tiltam bojāti kāpņu margu elementi. SD un Rīgas tiltu speciālisti šobrīd demontē bojātās margas, kā arī demontē elementus, kas varētu apdraudēt drošību. Kāpnes ir norobežotas. pic.twitter.com/yJtNOkcrCd
— RDSD (@rdsvc) March 5, 2018
Pirmdien ap plkst.21 apvienības Pilsēta cilvēkiem pārstāvji devās apskatīt norobežoto zonu un konstatēja, ka RDSD darbinieki ir norobežojuši tikai kāpnes, bet ietve zem nogruvuma vietas nav norobežota. "Nekavējoties atkal zvanījām RPP un RDSD. Paldies policijai, ka beidzot tika norobežota visa bīstamā zona," piebilst Zandbergs.
Paldies @RigasPP , kas vakar pēc mana zvana norobežoja arī ietvi, nevis tikai kāpnes. pic.twitter.com/y0hvgiuOGx
— Kaspars (@1356454564z) March 6, 2018
"Kāpņu sānu bloks ar kāpņu konstrukciju ir savienots ar metāla ieliekamajām detaļām un savā starpā sametināts. Ilgstošas ekspluatācijas gaitā mezgls ir korodējis, straujas gaisa temperatūras izmaiņu dēļ mezgls zaudēja savu noturību un lielā pašsvara dēļ atdalījās no kāpņu konstrukcijas," portālam Diena.lv radušos situāciju skaidroja RDSC pārstāve Una Ahuna-Ozola.
Lai noteiktu faktisko kāpņu konstrukcijas stāvokli un turpinātu kāpņu ekspluatāciju, steidzamības kārtā Satiksmes departaments veiks kāpņu konstrukcijas tehnisko inspekciju gan Vanšu tilta gājēju kāpnēm, gan Jorģa Zemitāna tilta gājēju kāpnēm, informēja Ahuna-Ozola.
Līdz slēdziena saņemšanai abas Vanšu tilta kāpnes Daugavas labajā pusē tiks slēgtas. Gājēju plūsmu pa Vanšu tiltu tiks novirzīta pa labā krasta estakādi, kā arī šobrīd drīkst izmantot Vanšu tilta pacēlājus. Līdz slēdziena saņemšanai arī gājēju plūsmu zem Vanšu tilta11. novembra krastmalā tiks daļēji ierobežota.
"Kopš tilta uzbūvēšanas 36 gadu laikā nav bijis tā kapitālais remonts, bet veikti tilta ikdienas uzturēšanas darbi. Jāmin, ka šobrīd notiek sagatavošanās darbi iepirkumam par Vanšu tilta pārbūves projektēšanu. Līdz ar to Vanšu tilta pārbūve tiks veikta tuvāko divu gadu laikā," portālam Diena.lv norādīja Ahuna-Ozola.
Zandbergs skaidroja, ka identiskas problēmas ir arī Deglava tilta kāpnēm, kur jau šobrīd redzami atkarājušies metāla paneļi. Sliktā stāvoklī ir arī Brasas un VEF tilti.
RDSD pārstāve atzīmēja, ka detalizēta konstrukciju apsekošana notiek reizi piecos gados, kā arī tiek veiktas regulārās inspekcijas un ikdienas apsekošanas, taču to ietvaros tiek veikta tikai vizuāla konstrukciju novērtēšana. "Šos defektus var pilnībā novērst, tikai izstrādājot un realizējot būvprojektu. Ikdienas uzturēšanas ietvaros ir veikti dažādi pasākumi, lai tilts būtu drošs ekspluatācijā visiem satiksmes dalībniekiem," piebilda Ahuna-Ozola.
Lai novērstu iespējamos draudus iedzīvotājiem, kāpnes ir norobežotas, tiek veikta kāpņu speciālā inspekcija, lai noteiktu to tehnisko stāvokli, nestspēju un ekspluatācijas drošību, ekspluatācijas laikā radušos defektus un to cēloņus.
Otrdien Vanšu tilta konstrukciju stāvokli pēc Ekonomikas ministrijas lūguma apsekoja arī Būvniecības valsts kontroles biroja (BVKB) speciālisti. Plašāks vērtējums sekos tuvāko dienu laikā, taču jau tagad secināts, ka līdz šim veiktie pasākumi - pagaidu žoga norobežojumi un drūpošo konstrukciju apsegšana ar audumu - nav pietiekami.
BVKB uzsver, ka turpmāka tilta kāpņu - gan to, kas atrodas uz degvielas uzpildes stacijas pusi, gan krastmalas puses - ekspluatācija nav pieļaujama.
"Vizuāli apsekota tika gan nolūzušo kāpņu daļu, gan nesošās tilta konstrukcijas, gan pārējās kāpnes, kas ved no tilta. Nesošajās dzelzsbetona konstrukcijās vērojami stiegru betona aizsargslāņa, kā arī paša stiegrojuma rūsas bojājumi, un daļai tērauda elementu rūsas ietekmes bojājumi. Līdzīga rakstura bojājumi konstatēti arī kāpņu konstrukcijās, kas atrodas uz krastmalas blakus Daugavai, kā arī kāpnēm, kas ved no tilta uz degvielas uzpildes stacijas pusi. Biroja ieskatos, gan šo kāpņu, gan kāpņu kas atrodas krastmalas pusē, turpmāka ekspluatācija nav pieļaujama," portālam Diena.lv ekspertu atzinumu skaidroja BVKB pārstāve Elīna Korba.
Eksperti pieļauj, ka arī turpmāk var nobrukt atsevišķi tilta elementi. Lai novērtētu minēto bojājumu ietekmi uz tilta nestspēju, nepieciešams veikt detalizētu tehnisko izpēti.
Savukārt Rīgas domes Satiksmes departaments, apsekojot citus Rīgas tiltus, konstatējis, ka atsevišķiem objektiem tuvāko gadu laikā ir jāplāno to atjaunošanas būvprojektu izstrādāšana.
"Pamatojoties uz minētajiem slēdzieniem, tiek plānota tiltu atjaunošanas būvprojektu izstrādāšana. Norādām, ka šogad tiks uzsākta Brasas pārvada pārbūve, Deglava tilta pārbūve. Tāpat ir plānojam iepirkuma procedūru Gaisa tilta pārbūves projektēšanai," informē Ahuna-Ozola.
(pievienots BVKB vērtējums)
no malas skatoties
Jsjs
>:-)