Saprotot, ka šāda rīcība tiks atmaskota un atbilstoši novērtēta no sabiedrības puses, koalīcija ir nolēmusi atlikt elektrības tirgus liberalizāciju un tas, visticamāk, notiks tikai pēc Saeimas vēlēšanām šā gada rudenī.
Pat saskaņā ar valdības esošajiem plāniem, kas no šogad nodokļos papildus saņemtā 41 miljona eiro paredz novirzīt 29 miljonus eiro, lai mazinātu sagaidāmo tā sauktās obligātās iepirkuma komponentes pieaugumu, kas ir pašas valdības agrāko lēmumu rezultāts, šajā gadījumā paliktu vēl vairāk kā 12 miljoni eiro, ko varētu izmantot nabadzības un sociālās nevienlīdzības mazināšanai. Tomēr valdības sagatavotais kompensācijas mehānisms, ko šodien ir paredzēts apstiprināt Ministru Kabineta sēdē, to neparedz.
Valdības piedāvātais risinājums ir uzskatāms par nekompetentu un sociāli bezatbildīgu - tas neatbilst valdības deklarētajai prioritātei: mazināt nabadzību un sociālo nevienlīdzību. Tas kārtējo reizi ir uzskatāms apliecinājums valdības piekoptajai politikai – risināt savas neizdarības rezultātā radītās problēmas uz sociāli mazāk aizsargāto iedzīvotāju rēķina, norāda Saeimas deputāts Ivars Zariņš.
Ja elektroenerģijas tirgus mājsaimniecībām tiktu liberalizēts ar 2014.gada 1.aprīli, VAS Latvenergo ieņēmumi no mājsaimniecībām 2014. gadā vien palielinātos par 36 miljoniem eiro, bet nākošajos gados - par 45 miljoniem, kas savukārt palielinātu VAS Latvenergo iemaksājamo dividenžu apjomu un uzņēmuma ienākuma nodokļa iemaksas valsts budžetā 2015.gadā - par vairāk kā 32 miljoniem, bet 2016.gadā - par vairāk nekā 41 miljonu eiro. Papildu vēl no mājsaimniecībām valsts budžets saņemtu par 7,5 miljoniem lielākus PVN maksājumus 2014.gadā, bet turpmākajos gados - 10 miljonu apmērā, liecina no Ekonomikas ministrijas saņemtā informācija. Tas savukārt liek uzdot pamatotu jautājumu – kā interesēs tiek veikta šāda elektroenerģijas tirgus liberalizācija Latvijas mājsaimniecībām, un cik reāls un izpildāms tagad ir koalīcijas pieņemtais šī gada un vidējā termiņa budžets nakamajiem gadiem, un uz kā rēķina tagad tas tiks grozīts pēc lēmuma tomēr atlikt tirgus liberalizāciju?
Deputāts Zariņš uzskata, ka valdības nespēja vienoties ar pašvaldībām, lai tās nodrošinātu kompensācijas izmaksu mehānismu, apliecina, ka arī pašvaldības uzskata valdību par neuzticamu un neprognozējamu sadarbības partneri. Tā rezultātā elektroenerģijas tirgus liberalizācijas kompensāciju mehānismu tiks uzlikts īstenot elektroenerģijas tirgus komersantiem, kas pēc būtības ir absurds risinājums, jo pirmkārt, nodrošināt sociālo palīdzību nav privāto komersantu funkcija, kuru uzdevums ir tirgot pēc iespējas efektīvāk elektroenerģiju, otrkārt - pie šāda kompensāciju mehānisma risinājuma nozīmīgi tiek apgrūtināta jaunu tirgotāju ienākšana mājsaimniecību elektroenerģijas tirgū, kas palīdzēs tajā saglabāt Latvenergo dominējošo stāvokli un tādejādi visu mājsaimniecību elektrības tirgus liberalizācijas procesu padara par bezjēdzīgu.
Valdība ir sapinusies savos melos un nekompetencē, un tāpēc labākais risinājums priekš tās ir pacensties to noslēpt līdz vēlēšanām, kas arī ir patiesais tirgus liberalizācijas atlikšanas iemesls.