Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Piektdiena, 26. aprīlis
Rūsiņš, Sandris, Alīna

Arhitekts: Neviens vairs nevēlas autobraucējiem draudzīgas pilsētas

Pēdējo gadu pieredze un pētījumi rāda, ka neviens vairs nevēlas autobraucējiem un automašīnām draudzīgas pilsētas, jo primārais tagad ir cilvēks, šādu viedokli Rīgas domes rīkotajā informatīvajā pasākumā pauda dāņu arhitekts un pilsētplānotājs Jans Gēls.

Pasākumā tika runāts par Rīgas pilsētas ilgtspējīgu attīstību, kvalitatīvas publiskās ārtelpas un integrētas transporta sistēmas plānošanu un īstenošanu.

Kā pastāstīja Gēls, patlaban daudzviet pasaulē valdot "milzīga histērija" par nākotnes vīzijām, jo daudzi uzskata, ka nākotnē viss notiks automatizēti - ar viedajām tehnoloģijām, elektromašīnām, droniem un citām ierīcēm. "1960.gados, kad strauji attīstījās automašīnu ražošana, maz tika domāts par cilvēku dzīves kvalitāti. Neviens neiedomājās par to, ka auto invāzija pārņems cilvēku dzīves. Tagad, pēc 50 gadiem, mēs par cilvēku dzīves kvalitāti pilsētvidē zinām daudz vairāk un ir skaidrs, ka neviens vairs nevēlas autobraucējiem draudzīgas pilsētas, jo tagad galvenās ir cilvēku vajadzības," stāstīja arhitekts.

Viņš norādīja, ka pilsētplānošanas procesā vērā ir jāņem vairāki faktori, piemēram, klimata pārmaiņas, sabiedrības novecošanās faktors, lielais mazkustīgā dzīvesveida īpatsvars pilsētās un citi.

"Tagad pilsētas ir jāveido tā, lai braukšana ar velosipēdiem un iešana ar kājām kļūtu par ikviena cilvēka normālu ikdienas sastāvdaļu. Staigājot pa Rīgu, redzēju daudzviet skaistu bruģakmens segumu, taču tas, diemžēl, nav draudzīgs segums pensijas vecuma cilvēkiem. Tomēr skaidrs, ka laikā, kad to būvēja, vecu cilvēku bija daudz mazāk un sabiedrības novecošanās faktors netika ņemts vērā," klāstīja Gēls, norādot, ka šādu, šķietami mazu nianšu pilsētplānošanas procesā ir ļoti daudz, un tās ievērojot, ir iespējams radīt lielas pārmaiņas.

Kā labākos piemērus no kuriem Rīgai mācīties, arhitekts minēja Melburnu, Sidneju, Ņujorku un citas metropoles, kurās lielākā daļa centra ielu ir pilnībā atvēlētas gājēju un velosipēdu satiksmei.

"2007.gadā Ņujorkas mērs paziņoja, ka viņš savas pilsētas centrā negrib automašīnas, lai gan tobrīd to centrālajos metropoles rajonos bija aptuveni miljons. Tagad viņš ir izveidojis vairāk nekā 1000 kilometru garu velomaršrutu pilsētā un viss "Time Square" laukums, kur agrāk bija pilns ar mašīnām, ir atvēlēts cilvēkiem - tur ir ierīkotas kafejnīcas, soliņi, apstādījumi. Arī jūsu kaimiņvalstī Viļņā mērs ir uzsācis kampaņu "Neparkojies manā velojoslā". Pilsētas atdzīvojas un ievērojamas pārmaiņas var panākt trīs līdz piecu gadu laikā," pauda eksperts.

Viņš skaidroja, ka "jo vairāk cilvēki pārsēdīsies uz velosipēdiem, jo labāk tas būs pilsētai," piemēram, tādēļ, ka samazināsies sastrēgumi un kaitīgie izmeši. "Aiciniet cilvēkus vairāk staigāt un izmantot publiskās ārtelpas. Lieciet pilsētplānošanas procesā cilvēka vajadzības par primārajām, jo visus šos pasākumus var īstenot jebkurā valstī," sacīja arhitekts.

Ilgtspēju, dzīvotspēju, veselību, sociālo integrāciju un demokrātiju viņš minēja kā galvenos kritērijus, pēc kuriem vadīties pilsētplānošanā.

Top komentāri

mm
m
Rīga jau tā ir murgs autobraucējiem. Kur nu vēl talāk un vēl nedraudzīgāk. Bet, piekāšu sabiedrisko transportu. Vai nu ar auto vai ar kājām. Riebjas sabiedriskais transports. Ritenis, tas ir priekš hipsteriem. Ja man pa Rīgu jāstumjas ar riteni, tas būtu vēl lielāks murgs kā ar auto. Kur to riteni lai glabā - dzīvoklī aizņem nejēdzīgi daudz vietas, jāstiepj augšā pa trepēm, jādomā kur noparkot un vai nenozags. Kam man tadas neērtības. Plus vēl Latvijas klimats... Piekāšu to riteņbraukšanu. Vēl, ne visi, kuri ir pilsētā ar auto ir rīdzinieki. Dažkārt, lai nokļūtu no citurienes uz Rīgu, kaut pie ārsta ir jākratās pa visu pilsētu un vēl jāmaksā apaļas summas par auto stāvvietām. Rīga ir ļoti nedraudzīga pilsēta nevis auto, bet cilvēkiem ar auto. Un cilvekiem kātādiem.
ļuļa
ļ
melu ziņa. es vēlos, un daudzi citi arī. šādas ziņas izplata tikai un vienīgi, lai pareizajā virzienā iespaidotu sabiedrības viedokli.
AD
A
sanaak ka no arhitekta citeetaa: autobrauceeji nav cilvēki:D
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Likumprojekts ignorē vietējos uzņēmējus

Par zaļās politikas nozīmi transporta jomā un valdības līdzšinējo politiku Guntars Gūte sarunājas ar Latvijas Biodegvielas un bioenerģijas asociācijas (LBBA) valdes locekli Induli Stikānu .

KNAB un SAB neesot saņēmis nevienu iesniegumu no Kadžuļa

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) līdz šim nav saņēmis nevienu iesniegumu no uzņēmēja Renāra Kadžuļa vai kādas citas personas saistībā ar iespējamu 2014.gada Saeimas vēlēšanu rezultāt...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas