Laika ziņas
Šodien
Migla
Otrdiena, 26. novembris
Sebastians, Konrāds

Augulis: Pēc Kampara paziņojuma aviobiļešu tirdzniecībā radušies 15% zaudējumi

Ekonomikas ministra Arta Kampara (Vienotība) paziņojums par aviosabiedrības airBaltic finanšu situāciju negatīvi ietekmējis aviobiļešu tirdzniecību - radušies 15% zaudējumi, apgalvo satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).Pēc viņa vārdiem, tik liels ir samazinājums salīdzinājumā ar ikdienas prognozētajiem datiem.

Vairāk informācijas par zaudējumiem būšot otrdien, savukārt kopējos finanšu rezultātus patlaban esot grūti prognozēt.Augulis teica, ka jāskatās ne tikai uz airBaltic, bet arī uz Rīgas lidostu, jo airBaltic tiešajos un tranzīta reisos pārvadā 65% pasažieru. "Tas dienā veido 12 000 pasažieru. Tie ir arī lidostas ienākumi. Publiskajā telpā spēlēties ar divu kompāniju likteni... Nākamā ir "Latvijas Gaisa satiksme", kas arī tajā visā ir iesaistīta," sprieda ministrs.Komentējot Kampara kritiku, ka atbildīgais ministrs nesteidzas risināt problēmas, Augulis sarunā ar biznesa portālu Nozare.lv mudināja ekonomikas ministru paskatīties uz savas pakļautības kompānijām - SIA Lattelecom un SIA Latvijas Mobilais telefons - un tad līst "citu dārziņā".Savukārt, runājot par Kampara izteikumu, ka problēmas airBaltic būtu jārisina, "agresīvā veidā pārņemot informācijas pieejamību un operatīvo menedžmentu" no pašreizējās kompānijas vadības, Augulis teica, ka vispirms jāsagaida audita ziņojums, kas gaidāms 4.jūlijā, un tad uz auditoru ziņojuma pamata var pieņemt kādus lēmumus.Uz jautājumu, vai viņam ir sākotnējā informācija par audita ziņojumu, ministrs atbildēja noliedzoši. Augulis arī teica, ka viņam nav informācijas par naudas izpumpēšanu no airBaltic, un piebilda, ka to parādīs audits. "Tāpēc ir audits, lai redzētu pilnu izklāstu par kompāniju un tās iespējamo attīstību."Komentējot raidījuma Nekā personīga vēstīto, ka Augulis ziņojumā valdībai mudinājis airBaltic valsts daļas pārdot un ka aviosabiedrībā jāiegulda vismaz 90 miljoni latu, ministrs teica, ka runa ir par martā valdībā izskatīto informatīvo ziņojumu, kas balstījās airBaltic vadības ziņojumā padomei un pēc kura izskatīšanas valdība nolēma veikt auditu.Vaicāts, vai viņam kā valsts pārstāvim ir pārliecība, ka aviosabiedrībai nevajadzēs 90 miljonus latu, Augulis teica: "Jāsagaida ziņojums. Nevaram pieņemt lēmumus bez auditoru ziņojuma."Savukārt komentējot tikšanos ar Ķīnas aviokompānijas Hainan Airlines augsta līmeņa valdes locekli un līdzīpašnieku, kas saskaņā ar Nekā personīga ziņoto izteicis gatavību pirkt visas airBaltic akcijas, ministrs norādīja, ka ir runājis ar daudziem - gan Turcijas, gan Ķīnas - pārstāvjiem, taču konkrētas runas par kompānijas pirkšanu vai pārdošanu neesot bijušas.Vaicāts, kas viņam zināms par airBaltic vadītāja Bertolta Flika atrašanos vai neatrašanos Latvijā, ministrs zināja teikt, ka līdz 12.jūnijam viņš bija atvaļinājumā un tagad viņam "vajadzētu būt darbā". Ticies ar Fliku pēdējā laikā viņš neesot, jo lidsabiedrības vadītājs bijis "komandējumos un atvaļinājumos".Kampara izteicienus ministrs saistīja ar priekšvēlēšanu laiku, pieļaujot, ka ar dažādiem pārmetumiem tiek mēģināts novērst uzmanību no tā, ka ir pieaugušas gāzes un elektrības cenas, kas sabiedrībai šobrīd ir daudz svarīgāk. Augulis arī pauda viedokli, ka cilvēkam, kas pārstāv ekonomiku un kuram būtu jārūpējas par tautsaimniecības kopējo attīstību, vajadzētu saprast, ko nozīmē starptautiskajā tirgū strādājošas kompānijas ziņu izpaušana publiskajā telpā.Ministrs piebilda, ka aviokompānijas ziemas periodos, sevišķi pirmajos trīs mēnešos, visā pasaulē lido ar zaudējumiem, bet tad no maija, aprīļa sākas sezona. Aviopārvadājumi ir sezonāls bizness, kur lielākās peļņas daļas visām aviokompānijām ir tieši vasaras mēnešos, kad ir visvairāk pārlidojumu, un ziemas mēnešu zaudējumi izlīdzinās, teica Augulis.Jau ziņots, ka Kampars piektdien "Rietumu radio" apgalvoja, ka airBaltic šī gada pirmajos piecos mēnešos strādājusi ar 18 miljonu latu zaudējumiem un ir tuvu maksātnespējai. Tiesa, ministrs nesniedza nekādus komentārus par citiem uzņēmuma finanšu rādītājiem, kas ļautu objektīvāk novērtēt tā finanšu situāciju.Ministrs pieļauj, ka lielie zaudējumi radīti apzināti, lai no uzņēmuma "izpumpētu naudas līdzekļus"."Informācija, kas ir manā rīcībā, nav patīkama, tā ir pat ļoti satraucoša. Pagājušajā gadā Latvijas valdība uzņēmumā investēja vairāk nekā 15 miljonus latu, lai nodrošinātu iespēju "airBaltic" līzingā pirkt jaunas lidmašīnas un kompānija attīstītos. "airBaltic" vadītājs un viens no īpašniekiem Bertolts Fliks valdībai rādīja savu biznesa plānu, kurā gan šogad, gan nākamgad ir norādīta liela peļņa, taču ir milzu zaudējumi," sacīja Kampars.Viņš asi kritizēja Flika izveidoto uzņēmuma pārvaldes modeli, kad liela daļa no airBaltic ikdienā svarīgiem procesiem - finanšu vadība, servisa nodrošināšana, degvielas piegāde - ir nodota kompānijām, kas tiešā veidā ir saistītas ar Flika privātuzņēmumu. Savukārt šī privātuzņēmuma akcionāri, kā norādīja ministrs, slēpjas ārzonās.Augulis savukārt nosūtījis vēstuli pārējiem airBaltic akcionāru pārstāvjiem, vēršot viņu uzmanību uz lidsabiedrības zaudējumiem šā gada pirmajā ceturksnī un informējot par valsts ierobežoto iespēju finansiāli atbalstīt uzņēmumu, ja šāda nepieciešamība rastos. Finansiāla atbalsta nepieciešamības gadījumā airBaltic būs iespējams rēķināties tikai ar privāto akcionāru papildus ieguldījumiem, teikts Auguļa vēstulē.Šorīt Kampars intervijās plašsaziņas līdzekļiem kritizēja notiekošo airBaltic un neatsauca savu paziņojumu. Pēc ekonomikas ministra domām, viss liecina, ka "airBaltic" vadība darbojas savās, nevis kompānijas interesēs. Tai pašā laikā, pēc Kampara teiktā, problēmas vēl nav tik lielas, lai tās nevarētu atrisināt, tāpēc viņš izšķīries par tām runāt publiski.Kampars arī domā, ka viņa paziņojums neietekmēs airBaltic akciju cenu un iespējamos valsts ienākumus, ja tā izšķirtos pārdot sev piederošās kapitāldaļas. Aviokompānijai neesot nodarīts kaitējums, tieši otrādi - sabiedrība un klienti guvuši pārliecību, ka valsts neatstās novārtā airBaltic un kompānija turpinās darbu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas