Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +2 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 1. decembris
Emanuels, Arnolds

Eksperts: Iespējams, sodi par ātruma pārkāpšanu un drošības jostu nelikšanu jāpalielina

Latvijā, iespējams, nepieciešams palielināt sodus par drošības jostu nelietošanu un būtisku ātruma pārkāpšanu, intervijā aģentūrai LETA atzina Valsts tiesu ekspertīžu biroja eksperts Oskars Irbītis. Viņš pauda pārsteigumu par milzīgo iekasēto sodu apmēru par satiksmes noteikumu pārkāpumiem, jo tas liecinot, ka sabiedrībai "nav kaut kas kārtībā ar uztveri".

"Jā, protams, pastāv nejaušības un izmaiņas, pie kurām cilvēki nav pieraduši, taču tie ir atsevišķi gadījumi. Piemēram, cilvēki pieraduši, ka konkrētā ceļa posmā bija viens ātruma ierobežojums, bet pēc kāda laikā notikušas izmaiņas. Ja palielinām sodus par atsevišķiem pārkāpumiem, tad iedarbības efektam ir samērā īss laiks, jo cilvēki pie izmaiņām pierod. Ja ieviešam arvien vairāk fotoradarus, tad kādā brīdī transportlīdzekļu vadītājiem vajadzētu saprast, ka sods būs neizbēgams. Ja sods ir pietiekami liels, tad cilvēkam vajadzētu iedomāties, ka sods ietekmēs viņa likteni. Varbūt nevajag tos pelnīt un maksāt soda naudas, bet iegādāties bērnam jaunu rotaļlietu?" retoriski norādīja eksperts.

Irbītis uzskata, ka atsevišķās jomās sodus, iespējams, vajadzētu palielināt, piemēram, par drošības jostu nelietošanu. Eksperts ikdienā redzot tās nopietnās sekas, kas iestājas tiem cilvēkiem, kuri nav lietojuši drošības jostas. "Jauniešu vidū šī sērga ir ļoti, ļoti izplatīta un viņiem nav šīs izpratnes par drošības funkcijām un kā darbojas automašīnas drošības sistēma. Drošības spilvens bez drošības jostas lietošanas sadursmes gadījumā kļūst daudz neefektīvāks. Aizmugurējā sēdeklī sēdošais un nepiesprādzētais pasažieris sadursmes brīdī var nogalināt priekšā sēdošo, pat neskatoties uz to, ka priekšā sēdošais būs piesprādzējies un iedarbosies gaisa spilvens," norādīja Irbītis.

Irbītis uzskata, ka sodi jāpārskata par to pārkāpumu pieļaušanu, kas vistiešākajā veidā ietekmē cilvēka dzīvību un satiksmes drošību kopumā. Ļoti iespējams, ka sodus vajadzētu palielināt par būtisku ātruma pārkāpšanu.

Tāpat noteikti jārisina jautājums par gājējiem, proti, jādomā, kā viņus uzrunāt un ietekmēt, jo gājēji ir otra lielākā grupa starp bojāgājušajiem, tātad, iespējams, nepieciešamas sodu politikas izmaiņas, pieļauj Irbītis. "Es katrā ziņā neiestājos par brutālu sodu palielināšanu. Sodu politikai ir jābūt pārdomātai," piebilda eksperts.

Vērtējot valsts plānus no nākamā gada atcelt administratīvo arestu dzērājšoferiem, Irbītis norādīja, ka dzērājšoferi ir jāsadala divās kategorijās. Vieni uzskatāmi par nejaušiem, proti, tie ir autovadītāji, kuri nākamajā dienā pēc alkohola lietošanas jūtas labi, tomēr neliels promiļu daudzums viņiem saglabājies organismā. Tātad attiecībā uz šādiem pārkāpējiem ir nepieciešams vairāk informatīvi skaidrot, kā šāds fiziskais stāvoklis ietekmē spēkrata vadīšanu.

Otra dzērājšoferu grupa ir no alkohola un citām apreibinošām vielām atkarīgie. Ar šādu braucēju kategoriju ir jāstrādā medicīnas darbiniekiem. Ja mediķi spēj identificēt atkarības problēmas, tad attiecīgi jāveic ļoti stingra šo transportlīdzekļu vadītāju kontrole. Iespējams, ka šādiem autovadītājiem katru gadu būtu jāapmeklē medicīniskā komisija, kamēr viņš spētu pierādīt atkarības likvidēšanu. Tāpat daļa atbildības būtu jāuzliek uz šo transportlīdzekļu vadītāju pārbaudītājiem, kas izlemtu, vai šim cilvēkam atļaut piedalīties satiksmē.

"Uzskatu, ka ir nepieciešams mainīt šādu dzērājšoferu uztveri un domāšanu. Ja šādi pasākumi nelīdz, tad ir galīgais līdzeklis - kriminālsods, sēdināšana cietumā un tā tālāk," uzsvēra Irbītis.

Pagājušā gadā par pārkāpumiem, kas konstatēti ar stacionārajiem fotoradariem noformēti 272 524 protokoli un kopējā naudas sodu summa ir 11 850 225 eiro. Pērn par pārkāpumiem, kas konstatēti ar pārvietojamiem fotoradariem, noformēti 84 107 protokoli, un kopējā naudas sodu summa ir 3 415 430 eiro.

Šogad līdz 28.martam par pārkāpumiem, kas konstatēti ar stacionārajiem fotoradariem, noformēti 48 533 protokoli, un kopēja naudas sodu summa ir 2 155 015 eiro. Tāpat šogad par pārkāpumiem, kas konstatēti ar pārvietojamiem fotoradariem, noformēti 18 907 protokoli, kopējā naudas sodu summa ir 764 605 eiro.

Top komentāri

melnais humors
m
Iespējams, ekspertu derētu palikt zem asfalta ruļļa?
Soduvalsts
S
Apdzīvotās vietās jāatgriežas pie (60) km/h ātruma, izņemot sarežģītas un bīstamas vietas, tur var būt (40). Es neticu, ka atbildības pārbiedētie ierēdņi, kuri nolemj malu malās sadēstīt zīmes (30), ka viņi paši maz spēj uz (30) pabraukt! Uz šosejām reālais kustības ātrums ir apmēram (100) km/h un tāds arī jālegalizē ar likumu. Tie, kuri domā, ka piespiedīs tautu vilkties ar psiholoģiski neciešami lēnu ātrumu, tie nesaprot, ko viņi dara. Kas grib kontrolēt visu, nekontrolē neko! Pamēģiniet kontrolēt caureju!
Sadomazohistiska ierēdniecība
S
Latvijā sodi pret ienākumiem ir vieni no augstākajiem, bet varaskārā ierēdniecība tikai sapņo, kā tos vēl vairāk palielināt. Uzvedību tas būtiski neietekmē, bet pieķeršanas gadījumā soda apmaksai cilvēki nereti ir spiesti ņemt ātros kredītus. Rezultātā mēs iegūstam vēl kādu emigrējušu ģimeni.
Skatīt visus komentārus

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas