Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā -1 °C
Skaidrs
Trešdiena, 4. decembris
Baiba, Barba, Barbara

Iepirkšanās internetā turpmāk bez "ģeogrāfiskās diskriminācijas", bet ar izņēmumiem

Eiropas Parlamenta (EP) deputāti 6. februāri nobalsoja par regulējumu, kas patērētājiem sniegs plašākas iespējas iegādāties preces vai pakalpojumus interneta veikalos bloka valstīs. Regulējums, kuram plānots stāties spēkā šā gada laikā, atcels tā dēvēto ģeogrāfisko bloķēšanu - praksi, kad komersants atsaka klientam pakalpojumus vai nepārdod preci, kā iemeslu minot viņa pilsonību, deklarēto vai faktisko dzīvesvietu. Regulējums gan neliegs bloķēt ar autortiesībām aizsargātu saturu, par ko patērētāji ir neizpratnē.

Jaunie noteikumi paredz, ka patērētāji varēs brīvi izvēlēties mājaslapu, kurā iegādāties preces vai pakalpojumus, un pārdevējs nedrīkstēs bloķēt pieeju vai pāradresēt patērētāju uz citu lapu klienta atrašanās vietas dēļ, kā tas ir bijis līdz šim.

Interneta veikalu komersantiem būs jāpiemēro vienādas pakalpojuma cenas un nosacījumi visās ES valstīs.

Regula attiecas uz ES valstu klientiem, kuri iegādājas preces un izvēlas piegādi dalībvalstī, kurā saskaņā ar pārdevēja noteikumiem tiek veiktas piegādes vai ar pārdevēju vienojas par piegādi citā ES dalībvalstī. Tas pats attiecas elektroniskiem pakalpojumiem, kurus neaizsargā autortiesības - datu uzglabāšanas pakalpojumiem, tīmekļa vietņu mitināšanu u.tml., kā arī ja iegādājas pakalpojumus, kas tiek sniegti tirgotāja telpās vai fiziskajā pārdevēja atrašanās vietā - viesnīcu rezervācija, automašīnu noma, sporta pasākumi.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Sanita Gertmane skaidro, ka noteikumi vēl nav apstiprināti Eiropas Padomē, tāpēc tur varētu būt vēl dažādas izmaiņas: "No patērētāju viedokļa jebkuru ierobežojumu likvidēšana vai patērētāju tiesību paplašināšana iegādāties preces vai pakalpojumus, protams, nāk par labu patērētājiem." Tai pašā laikā viņa uzsver, ka tas ir jāsamēro arī ar uzņēmēja iespējām, "lai uzņēmējam šī tirdzniecība uz jebkuru Eiropas valsti par vienādu cenu nesagādātu nepārvaramus finansiālus šķēršļus, jo varbūt ir kādi apstākļi, kādēļ konkrētā tirgū kādas preces tiek piedāvātas lētāk."

Toties noteikumi neliegs ģeogrāfisko bloķēšanu piemērot ar autortiesību saturam, piemēram, e-grāmatām, mūzikai, tiešsaistes spēlēm. Tāpat ārpus noteikumu tvēruma ir audiovizuālie un transporta pakalpojumi. Debatēs EP deputāti panāca, ka noteikumos tiek iekļauta "pārskatīšanas klauzula", kas nosaka, ka Eiropas Komisijai (EK) divu gadu laikā ir jāsniedz atzinums, vai ģeobloka aizliegums būtu piemērojams arī šādam saturam.

PTAC uzsver, ka "autortiesības ir intelektuālā īpašuma joma, tām ir jābūt aizsargātām. Ja tas ir iespējams arī pārrobežu pirkumos, tad problēmu nav. Ja nav (iespējams garantēt autortiesību aizsardzību pārrobežu pirkumos) - tad tas ir jārisina vai jāatstāj kā ir."

"EP pieņemto regulējumu vērtējam pozitīvi, jo primāri tas strādā klientu interesēs," skaidro interneta veikala 220.lv mārketinga direktore Kristīne Kalēja. Viņa skaidro, ka regula neļaus diskriminēt pircējus tikai tāpēc, ka viņi fiziski atrodas kādā noteiktā reģionā. "Turpmāk netiks piemērota atšķirīga cenu politika un sortiments tikai tāpēc, ka pirkums tiek veikts, piemēram, no Baltijas reģiona. Ir komersanti, kuru cenu politika un piedāvājums dažādās valstīs atšķiras, tāpēc ar šo regulu tiek ievērots vienlīdzības princips un lielāka izvēles brīvība piešķirta pašiem pircējiem," vērtē Kalēja.

Viņa gan piebilst, ka jebkurai tiešsaistes tirdzniecības vietai saglabājas iespēja definēt savus darbības nosacījumus. Kalēja skaidro, ka 220.lv strādā Latvijas tirgū, tāpēc preču piegādi veic Latvijas robežās: "Lai arī mums nekad nav bijuši ierobežojumi veikt pasūtījumu no ārvalstīm, ir jārēķinās, ka pasūtītā prece tiks piegādāta uz kādu adresi Latvijā." Uzņēmuma pieredze rādot, ka daudzi tautieši, kuri ikdienā nedzīvo mājās, izdara pasūtījumus sev vai ģimenes locekļiem no savām pašreizējām mītnes valstīm, piemēram, Lielbritānijas, Īrijas, Vācijas: "Ar to gribu teikt, ka jebkurā pārrobežu darījumā pircējam ir jāizvērtē savas iespējas preču piegādei. Jānovērtē, vai izmaksas un laiks, kas tiks tiks patērēts, preci pasūtot no tālākas valsts, atsvērs to ietaupījumu, kas varbūt ir preces pamatcenā," klāstīja Kalēja. Viņa atgādina, ka tikpat būtisks aspekts pārrobežu tirdzniecībā ir tā saucamā klientu pēcapkalpošana, kas nodrošina gan pircēja tiesības atgriezt preci, gan saņemt atbalstu saistībā ar bojātu preci vai garantijas izmantošanu.

Dainis Gžibovskis diezgan bieži izmanto ES dalībvalstīs bāzētos interneta veikalus, iegādājoties dažādas lietas, sākot no apģērbiem, beidzot ar elektrotehniku un smaržām: "Gadījumi, kad pakalpojumu vai preci nesaņemu, jo atrodos Latvijā, ir ļoti bieži. IATA (The International Air Transport Association, Starptautiskā Gaisa transporta asociācija) noteikumu dēļ man atteikta smaržu sūtīšana uz Latviju, YouTube bieži liegts skatīties kādu konkrētu video, bet bieži interneta veikali nemaz nepiedāvā iespēju sūtīt preces uz Latviju".

Viņš ievērojis, ka šādi diskriminētas tieši mazās ES valstis, "jo īpaši Latvija, Lietuva un Igaunija." Gadījumos, ja prece netiek sūtīta uz Latviju, viņš to cenšas atrast citā interneta veikalā, bet, ja to ir iespējams atrast tikai vienā vietā, tad iztiek bez preces.

Ar autortiesībām aizsargāti produkti ir biežs sarunu temats ar draugiem un domubiedriem: "Kopīgi esam nonākuši pie secinājuma, ka tas ir neizprotami un negodīgi. Es, piemēram, vēl saprastu, kāpēc Itālijas interneta veikals negrib sūtīt uz Latviju, jo sūtīšanas izdevumi ir lieli, bet kāpēc liegt pieeju mūzikai, e-grāmatām u.c. netaustāmiem priekšmetiem, kuriem sūtīšanas izmaksu nav?" Viņš uzskata, ka vajadzētu pieņemt noteikumus, kas attiecas arī uz ar autortiesībām aizsargātu saturu. Gžibovskis spriež, ka regula ierosinās pozitīvas pārmaiņas: "Tā pavisam noteikti atvieglos iepirkšanos internetā un, manuprāt, tā ir arī

neliels solis tuvāk apziņai, ka mazās ES dalībvalstis tomēr nav otrās šķiras valstis un ir pelnījušas tādu pašu attieksmi kā pārējās."

EK pētījumā tika secināts, ka 63% pārbaudīto mājas lapu neļauj iepirkties pircējiem no citām ES valstīm. Visbiežāk ģeogrāfiskā bloķēšana piemērota sadzīves elektronikai (86%), bet no pakalpojumiem - tiešsaistē veiktai izklaides pakalpojumu rezervēšanai, piemēram, sporta pasākumu biļešu iegādei (40%). Pēdējo 10 gadu laikā gandrīz divkāršojies to ES iedzīvotāju skaits, kuri iepērkas tiešsaistē - arvien biežāk tiek izvēlēti ārvalstu veikali.

Jaunos noteikumus atbalstīja ar 557 balsīm "par", bet regula vēl oficiāli jāapstiprina Eiropas Savienības Padomei. Jaunie noteikumi stāsies spēkā deviņus mēnešus pēc publicēšanas ES oficiālajā vēstnesī.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Politika

Vairāk Politika


Rīgā

Vairāk Rīgā


Novados

Vairāk Novados


Kriminālziņas

Vairāk Kriminālziņas