Kādu atbalstu no komercbankām var saņemt kredītņēmēji (privātpersonas), kuriem vērojams straujš ienākumu kritums? Piemēram, ja strādājošie atrodas piespiedu dīkstāvē, ir bezalgas atvaļinājumā vai strādā samazinātu slodzi.
Es gribu uzsvērt, ka kredītņēmējiem, kuriem ir kādas finansiālas grūtības, primāri par to ir jāpaziņo un jārunā ar savu banku. Tas jādara nekavējoties, nekādā ziņā nevajag gaidīt grūtību samilšanu, uzreiz par paredzamo nespēju pildīt saistības ir jāziņo bankai, un kopīgi jāmeklē risinājumi. Tas ir jādara attālināti, iesniedzot iesniegumu internetbankā. Banka individuāli izvērtēs katru situāciju un meklēs konkrētus, katram klientam piemērotus risinājumus. Tāpat tiks izvērtēti grūtību iemesli.
Kas ir jānorāda pieteikumā?
Tas viss būs norādīts banku internetbankas mājaslapā, tur būs minēta visa iesniedzamā informācija. Mēs noteikti centīsimies darīt visu, lai mazinātu birokrātisko un administratīvo slogu.
Vai iesniegumus individuāli vērtēs darbinieki, vai tas notiks automatizēti? Valsts ieņēmumu dienests jau paziņojis, ka visus iesniegumus vērtēs darbinieki, iedziļinoties katrā konkrētajā gadījumā.
Arī banku gadījumā iesniegumus vērtēs darbinieki, tas nenotiks automatizēti.
Katram gadījumam, protams, tiks meklēti savi risinājumi. Taču to skaits nav neierobežots. Kādi varētu būt galvenie risinājumi grūtībās nonākušajiem kredītņēmējiem?
Galvenais risinājums šādā situācijā ir kredītbrīvdienas, atliekot pamatsummas maksājumus un tos proporcionāli sadalot uz atlikušajiem maksājumiem pēc kredītbrīvdienām. Vēl viens variants – kredītlīguma termiņa pagarinājums, samazinot ikmēneša kredītmaksājumu. Ja cilvēkam ir iestājušās ļoti smagas finansiālās grūtības, var runāt arī par procentu kapitalizāciju, pilnībā restrukturizējot kredītsaistības. Vēl viens pasākumu kopums attiecas uz valsts atbalsta programmām. Piemēram, ja ir ņemts hipotekārais kredīts, kur ir izmantotas mājokļu garantijas pirmās iemaksas segšanai caur attīstības finanšu institūciju Altum, arī tā iesaistās problēmas risināšanā.
Kāda būs Altum iesaiste?
Mēs ar Altum esam vienojušies, ka ar to nebūs jāsaskaņo izmaiņas kredīta atmaksas grafikā mājokļu garantijām, ja tas neskars garantijas termiņa pagarināšanu vai aizdevuma pamatsummas palielināšanu. Tā ka bankai nevajadzēs papildus komunicēt ar Altum, tas ievērojami atvieglos un paātrinās visus procesus.
Daudziem cilvēkiem patiešām ir objektīvas, īslaicīgas grūtības. Taču nevar izslēgt, ka no šīs krīzes labumu vēlēsies iegūt arī negodprātīgi kredītņēmēji. Un jāatceras, ka bankai ir saistības arī pret noguldītājiem, kas jāpilda atbilstoši noslēgtajiem līgumiem. Vai spēsiet objektīvi izvērtēt visus gadījumus un atšķirt īslaicīgas objektīvas grūtības no negodprātīgiem gadījumiem?
Mēs raugāmies, kā maksimāli efektivizēt visu atbalsta sistēmu, būt pretimnākošiem. Tas ir pamatu pamats. Sistēmas jau būvē godīgi cilvēki tādiem pašiem godīgiem cilvēkiem.
Visu interviju lasiet avīzes Diena ceturtdienas, 19. marta, numurā! Ja vēlaties laikraksta saturu turpmāk lasīt drukātā formātā, to iespējams abonēt ŠEIT!
Bankas Latvijā - cūciskas
Dombrovskis banku pavadā
Bankas Latvijā - cūciskas 2