Satiksmes ministrija pirmdien iesniedza izskatīšanai valdībā starpziņojumu par reģionālo autobusu pārvadājumu iepirkuma finanšu ietekmi uz valsts budžetu nākamajos desmit gados. No konkursā izsludinātajām 16 maršruta tīkla daļām potenciālie pretendenti līguma slēgšanai tika noskaidroti 12 daļās, bet četrās lotēs jūnija beigās tiks izsludināts atkārtots konkurss.
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš informēja, ka konkurss vēl nav noslēdzies, jo turpinās pārsūdzības un Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB) iesniegtas 11 sūdzības, par kurām savu slēdzienu IUB sniegs jūlija sākumā.
Savukārt par piecās lotēs - Liepāja, Kuldīga-Saldus, Pierīga, Bauska, Daugavpils-Krāslava, par kurām nav iesniegtas pārsūdzības, jau tuvākajā laikā plānots slēgt līgumus. Šajās piecās lotēs ir kopumā ir 34% no maršrutu tīkla daļas.
Pēc visu pretendentu noskaidrošanas Satiksmes ministrija sagatavos gala ziņojumu par kopējo paredzamo finanšu ietekmi uz valsts budžeta izdevumiem 2021.-2030.gadam, savukārt pasažieri jau no nākamā gada vidus var rēķināties ar kvalitatīvākiem valsts nodrošinātiem reģionālo autobusu pārvadājumu pakalpojumiem, uzsvēra Linkaits.
Komentējot Ministru prezidenta Krišjāņa Kariņa (JV) iepriekš paustās šaubas par konkursu, Linkaits norādīja, ka satiksmes ministrs konkursa rezultātus nevar ietekmēt.
"Ir iepirkuma veicējs un tikai tas vai IUB var kaut ko mainīt. IUB ir tas, kas pieņem lēmumus. Nebrīnītos, ja IUB kādu pretendentu izslēgtu vai kādu liktu izvērtēt no jauna. Nav pieņemami, ka daži zaudētāji skrien pie politiķiem un mēģina izdarīt spiedienu uz konkursa rezultātiem. Sagaidu, ka arī valdībā, apspriežot iesniegto starpziņojumu, būs konstruktīva diskusija nevis spiediens atteikties no kāda pretendenta," sacīja Linkaits.
Savukārt Godiņš piebilda, ka visi konkursa pretendenti tika pārbaudīti un visi izgāja cauri nolikuma prasību sietam. "Vadāmies pēc spēkā esošiem normatīviem, atmetot simpātijas vai antipātijas. Kādu pretendentu izslēdzot, tas būtu jāpamato. Domāju, ka pārvērtējot pieteikumus no jauna, rezultāts būtu tāds pats," sacīja Godiņš.
Pērn valdībā tika saskaņota Sabiedriskā transporta nākotnes koncepcija laika periodam no 2021. līdz 2030.gadam. Tās mērķis ir veicināt iedzīvotāju pārsēšanos no privātā autotransporta uz konkurētspējīgu, ērtu, drošu, videi draudzīgu, uzticamu un integrētu sabiedrisko transportu. Šīs koncepcijas pamatprincips - dzelzceļa pārvadājumi ir transporta sistēmas mugurkauls, bet autobusu pārvadājumi tos papildina.
No 2021.gada autobusu pārvadājumi tiks organizēti divējādi - valsts dotētajā maršrutu tīklā un komerciālajos maršrutos. Tāpat jaunums, ko paredz Sabiedriskā transporta nākotnes koncepcija, ir bezmaksas sabiedriskais transporta vietās ar mazu apdzīvotības blīvumu.
Linkaits skaidroja, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu konkursa rezultātā valsts dotētajā maršrutu tīklā būtiski uzlabosies sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitāte, vienlaikus samazinoties nepieciešamajam valsts budžeta finansējumam. Tāpat pirmo reizi nozarē būs vienoti standarti un nosacījumi, pēc kuriem uzņēmumi turpmāk strādās.
Pārvadātāju līgumos ar valsti paredzēti stingrāki pārkāpumu kontroles mehānismi un sodu sankcijas, ir iespēja daudz elastīgāk mainīt pārvadājumu apjomu, bet sistemātisku pārkāpumu gadījumos - arī lauzt līgumu. Savukārt, ja 30 dienas pirms pārvadājumu uzsākšanas pārvadātājs nespēs uzrādīt solītos autobusus, līgums nestāsies spēkā.
Satiksmes ministrs uzsvēra, ka saskaņā ar jauno koncepciju turpmāk sabiedriskā transporta mugurkauls būs vilciens, bet autobusi papildinās vilcienu tīklu vietās, kur vilciena satiksme nav iespējama.
Vienlaikus sākotnēji paredzēti astoņi komercmaršruti, kur tirgus atvērts brīvai konkurencei un pārvadājumus varēs veikt jebkurš par jebkādu cenu. Šie maršruti ir Rīga-Jaunķemeri, Rīga-Sloka, Rīga-Olaine, Rīga-Jelgava, Rīga-Ogre, Rīga-Salaspils, Rīga-Sigulda, Rīga-Daugavpils. Nākotnē paredzēts piedāvāt vēl divus komercmaršrutus.
Linkaits prognozēja, ka arī šajos maršrutos būs pietiekami sīva konkurence un pasažieri varēs saņemt kvalitatīvu pakalpojumu par pieņemamām cenām. Savukārt vairākos mazapdzīvotos maršrutos no nākamā gada tiks piedāvāti bezmaksas autobusu maršruti.
"Līdz ar brīdi, kad pārvadātāji uzsāks jaunā līguma izpildi, varēs daudz efektīvāk un operatīvāk plānot autobusu un vilcienu maršrutu tīklu, kā arī veikt pilnvērtīgu pārvadātāju kontroli, novēršot biļešu tirdzniecības pārkāpumu iespējas. Būtisks ieguvums, mazinot CO2 izmešu ietekmi uz iedzīvotāju dzīves kvalitāti, būs bezizmešu autobusi, kuru īpatsvars veidos aptuveni 10% no kopējā transportlīdzekļu skaita. Ne mazāk svarīgs ir fakts, ka turpmāk valsts spēs nodrošināt augstas kvalitātes pakalpojumus visā Latvijā, maksājot par to mazāk," skaidroja Linkaits.
Godiņš stāstīja, ka no 2021.gada pasažieri visā Latvijā iegūs augstas kvalitātes sabiedriskā transporta pakalpojumus, ko nodrošinās autobusi ar vidējo vecumu 4,7 gadi. Visos autobusus būs pieejami bezskaidras naudas norēķini, drošības jostas un wi-fi. Būtiski uzlabosies pieejamība personām ar funkcionāliem traucējumiem, jo 70% autobusu būs aprīkoti ar pacēlāju. Trešdaļa autobusu būs aprīkoti ar velosipēdu turētājiem. Tāpat paredzēti citi uzlabojumi pasažieru komfortam.
Konkursa rezultātā ieguvēji būs arī autobusa vadītāji, kuriem uzlabosies darba apstākļi un tiks palielināts atalgojums, norādīts starpziņojumā. Tas pieaugs, salīdzinot ne tikai ar pašreizējo vidējo bruto atalgojumu, bet būs lielāks arī par konkursa nolikumā minimāli prasīto līmeni. Pretendenti, kuri uzvarēja konkursā, piedāvāja lielāku atalgojumu tieši šoferiem (nevis administrācijai), nekā tie, kuri konkursā zaudēja vai no tā tika izslēgti.
Godiņš skaidroja, ka konkurss tika balstīts uz saimnieciski visizdevīgāko piedāvājumu, tehniskā piedāvājuma īpatsvaram veidojot 60%, bet finanšu piedāvājumam - 40%. Konkursa rezultātā ir fiksēta piedāvātā pakalpojumu cena trīs periodiem desmit gadu laikā. Līdz ar to izmaksu apjoms par sniegtajiem sabiedriskā transporta pakalpojumiem ir pārredzamāks. No valsts budžeta kompensējamie zaudējumi par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu ir efektīvi ietekmējami ar sniegto sabiedriskā transporta pakalpojuma apjomu un noteikto braukšanas maksu.
Ņemot vērā jaunajā sabiedriskā transporta koncepcijā paredzētās pārmaiņas, uzlabojot maršrutu plānošanu un samazinoties maršruta tīkla kilometru skaitam, kas pašlaik tiek dotēts no valsts budžeta, pēc pašreizējām aplēsēm, ja konkurss tiks turpināts, valsts budžetā 10 gadu laikā tiks ietaupīts ap 85 miljoniem eiro jeb vidēji 8,5 miljoni eiro gadā, vienlaikus nodrošinot labākas kvalitātes pakalpojumu pasažieriem.
Jau vēstīts, ka maijā konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu no 2021.gada tika izraudzīti uzvarētāji 12 maršrutu tīkla daļās jeb lotēs no kopumā 16. Savukārt Iepirkumu uzraudzības birojā tika iesniegtas 11 sūdzības par konkursu.