Par to žurnālistus pēc sēdes informēja satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
Viņš gan uzsvēra, ka valdība pie jautājuma par iepirkumu vairs neatgriezīsies. Ja būs nepieciešams, valdība lems par līdzekļu pārdali. Arī šodien valdībā skatīts jautājums par iepirkumam paredzēto Eiropas Savienības (ES) līdzekļu pārdali. Pēc Matīsa teiktā, vēl nepieciešami skaņojumi ar Finanšu ministriju un Eiropas Komisiju (EK) par atsevišķiem virzieniem un nepieciešamības gadījumā attiecīgs rīkojums tiks virzīts.
Vaicāts par risku zaudēt Eiropas Savienības (ES) finansējumu, Matīss norādīja, ka divas nedēļas, ņemot vērā arī Lieldienu brīvdienas, diez vai būtu kritiskas naudas apguvē. PV esot pārliecinājis valdības locekļus, ka sarunas iet pareizā virzienā un ir iespējas panākt vienošanos.
"Progress, kas panākts, acīmredzot ir bijis pietiekams, bet pie šī jautājuma ir jāstrādā. Gaidīsim 29.datumu, kad būs arī skaidrs, vai šis līgums ir noslēgts, vai nav," teica Matīss.
Viņš norādīja, ka no procedūras viedokļa termiņa jautājums ir ļoti svarīgs. "Ja jau mediācijas sarunu beigu termiņš nolikts uz 29.martu, tad varbūt tiešām ir vērts izmantot iespēju līdz galam," norādīja ministrs.
Matīss gan piebilda, ka ES fondu pieejamība un attiecināmība 100% apmērā ir galvenais kritērijs, lai šis līgums tiktu realizēts.
Viņš arī minēja, ka vilcieni 2015.gadā būs jebkurā gadījumā - vai tie tiks iegādāti šī vai cita projekta ietvaros. Šis neesot vienīgais veids, kā tikt pie jauniem vilcieniem.
Valdībai iesniegtajos SM dokumentos minēts, ka 8.martā mediācijas procesā ir panākta konceptuāla vienošanās starp PV un CAF par 2012.gada 2.aprīļa piegādes un uzturēšanas līgumu, tomēr tā nav atbilstoša konkursa nolikuma nosacījumiem un normatīvo aktu prasībām. Tādējādi pastāv risks, ka projektam tiks piemērota finanšu korekcija, kas būtiski apdraud piešķirtā Kohēzijas fonda līdzfinansējuma 100 miljonu latu apmērā apguves iespējas.
Komentējot šo informāciju, Matīss teica, ka "daļa atbilst un daļa neatbilst" un esot atkarīgs, kā kurš advokāts vērtē.
PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis pieļauj iespēju, ka varētu īstenoties scenārijs, kurā mediācijas process ar CAF saistībā ar jauno vilcienu iepirkumu beidzas bez rezultāta un jāturpina darbs pie citiem vilcienu iepirkuma variantiem.
Uzņēmums gan cerot, ka mediācijas process beigsies pozitīvi ar izlīgumu un vilcienus varēs pirkt par Eiropas Savienības (ES) naudu. Pēc viņa teiktā, patlaban turpinās mediācijas izlīguma gala versijas saskaņošana. Pirms parakstīšanas dokumentam jābūt saskaņotam gan ar Satiksmes ministriju (SM), gan Finanšu ministriju (FM), lai nodrošinātu tā atbilstību iepirkuma nolikumam.
Viņš norādīja, ka līgums ir ļoti apjomīgs dokuments. "Ļoti labi zinām, kāda ir saņemtā ceļamaize no šīsdienas valdības sēdes un ļoti uzmanīgi un precīzi strādāsim ar punktiem, kas prasa papildu darbu," norādīja Birkmanis. Šādu punktu skaitu gan viņš nevarēja nosaukt.
Tuvākajā laikā esot iecerēts doties uz Stokholmu, "lai maksimāli ātri panāktu rezultātu". Pēc PV vadītāja teiktā, ir zināmi priekšnosacījumi līguma parakstīšanai un būtiskākais ir līguma redakcijas saskaņošana ar SM un FM.
Viņš minēja, ka līdz 29.martam ir jāveic ar CAF izrunātās līguma redakcijas saskaņošana ar ministrijām un mediācijas institūtu, lai nonāktu pie dokumenta, ko var parakstīt.
Runājot par sarunām ar CAF, viņš sprieda, ka no 8.februāra ļoti konstruktīvi pastrādāts gan ar šo kompāniju, gan Latvijā, lai panāktu tādu līguma redakciju, kas būtu maksimāli tuva nolikuma versijai.
Birkmanis arī norādīja, ka jauni vilcieni jebkurā gadījumā Latvijā būs, jo tie ir vajadzīgi. To, par kādu naudu tie tiks iegādāti, rādīs tuvākais laiks un mediācijas process, sprieda PV vadītājs.
Vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā PV izsludināja 2009.gada decembra sākumā. 2011.gadā martā EK apstiprināja ES Kohēzijas fonda lielo satiksmes nozares projektu par Rīgas piepilsētas dzelzceļa pasažieru pārvadājumu sistēmas modernizāciju un dīzeļvilcienu ritošā sastāva atjaunošanu, un no projekta kopējām izmaksām Kohēzijas fonda finansējums bija paredzēts aptuveni 100 miljonu latu apmērā.
Pērn 3.oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās starp PV un spāņu ražotāju CAF par jauno vilcienu iegādi nav panākta. Tomēr CAF uzskata, ka vilcienu pirkuma līgums ir spēkā, bet PV - ka nav, tādēļ PV 16.novembrī sāka mediācijas procesu Stokholmas Tirdzniecības palātas Mediācijas institūtā, lai panāktu vienošanos ar CAF par neveiksmīgo jauno vilcienu iepirkumu.
Valdība jautājumu par līdzekļu pārdali šogad skatījusi vairākas reizes. 19.februārī Ministru kabinets deva laiku PV turpināt mediācijas sarunas līdz 8.martam un ziņot par rezultātiem 12.martā. PV pagājušajā nedēļā vien apliecināja, ka "mediācijas procesā ir izdarīts viss, lai panāktu Latvijas interesēm maksimāli labāko un izdevīgāko rezultātu", taču konkrētāka informācija netika sniegta.
PV bija jāvienojas par izmaiņām, lai līgums atbilst iepirkuma nolikumam.
Vilcienu iepirkumā bija paredzēts iegādāties 34 elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus par 201 miljonu latu (aptuveni 140 miljoniem latu). Otra daļa paredzēja uzturēšanu, maksājot 202 miljonus eiro (141 miljons latu), tādējādi kopumā ar CAF noslēgts līgums par kopumā 404 miljoniem eiro (282 miljoniem latu).
(papildināta visa ziņa)